۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83213972
T T
۰ نفر

گره كور كمربندی فریدونكنار پس از 17 سال باز نشد

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83213972
گره كور كمربندی فریدونكنار پس از 17 سال باز نشد

ساری- ایرنا- ساخت كمربندی جنوبی شهرستان فریدونكنار كه در سال 1380 كلنگ زنی شد هنوز با گذشت 17 سال و وعده های متعدد مسئولان مبنی بر افتتاح این كمربندی در دهه فجر،چشم به راه دهه فجر دیگریست تا شاید گره كورش باز شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان ساحلی فریدونكنار در مازندران بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه میزانی حدود پنج میلیون نفر شب اقامت مسافر در سال و همچنین وجود بندر ترانزیتی یكی از شهرستان های كوچك اما پر تردد استان است.
همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرار گیری در مقصد جاده های مواصلاتی هراز و فیروزكوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان شاهد تعداد زیادی از تردد خودرویی است كه عملا بار ترافیكی سنگینی را به شهرستانی با ظرفیت گردشگری زیاد اما زیرساخت محدود فریدونكنار وارد می كند و زندگی عادی ساكنین این منطقه را با چالش روبرو می سازد.
علاوه بر این به دلیل قرار گیری فریدونكنار در كریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونكنار می شود و بر بار ترافیكی و مشكلات شهر اضافه می كند.
این حجم ترافیكی و تردد خودرویی نه تنها زندگی مردم عادی را مختل كرده ، بلكه رفته رفته منجر به نارضایتی مسافران و گردشگران شد، بطوری كه در برخی ایام گردشگران از ترافیك سنگین این شهر ابراز كلافگی می كنند.
احداث كمربندی در نوار جنوبی فریدونكنار برای اتصال شرق به غرب این شهرستان طرحی بود كه در سال 1380 برای برطرف شدن مشكلات ترافیكی این شهرستان كلنگ زنی شد.
جدا از اینكه از سال 80 تا به امروز چه میزان بر تردد و ترافیك شهرستان فریدونكنار اضافه شد، پس از گذشت 17 سال از عمر نخستین كلنگ این طرح، كمربندی جنوبی فریدونكنار همچنان نیمه تمام مانده است.
فقدان بهره برداری از این كمربندی باعث شد تا نه تنها به مرور زمان از هدف اولیه خود باز ماند، بلكه امروز فقط به محفلی برای وعده پردازی مسئولان جهت افتتاح این طرح تبدیل شده است، بطوری كه از دهه فجر تا هفته دولت و از هفته دولت تا دهه فجر دیگر كماكان كمربندی فریدونكنار چشم انتظار بریدن قیچی و بهره برداری است.
در آخرین گزارش ها مشكل افتتاح این كمربندی تقاطع غیر همسطح و احداث پل روگذر بود كه به گفته مدیركل راه و شهرسازی مازندران نیازمند اعتبار حدود پنج میلیارد تومانی بود.
در اواخر تابستان امسال با وجود مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا مبنی بر فقدان فعالیت پیمانكار جهت تكمیل روگذر، مسئولان تاكید بر پیشرفت فیزیكی كار و فعالیت مستمر پیمانكار داشتند.
همچنین برخی از مسئولان شهرستان فریدونكنار و استان بیان كردند كه با تامین اعتبار این كمربندی در دهه فجر امسال به زیر بار ترافیكی می رود.
پیش از این نیز آخرین بار سال 96 بود كه مدیركل وقت راه و شهرسازی مازندران وعده افتتاح كمربندی را در دهه فجر همان سال داد و فرماندار پیشین فریدونكنار هم گفته بود كه تكمیل كمربندی نیازمند حدود پنج میلیارد تومان اعتبار است.
سال 95 هم نماینده وقت مردم فریدونكنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی وعده افتتاح كمربندی فریدونكنار را در هفته دولت سال 96 داده بود و گفته بود كه تكمیل این پروژه حدود هشت میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
سرگردانی افتتاح كمربندی فریدونكنار، در میان دهه فجر و هفته دولت چند سالی است كه همچنان ادامه دارد تا اینكه در تازه ترین اظهار نظر مسئولان راه و شهرسازی استان مازندران، این طرح امسال نیز به احتمال قوی بهره برداری نمی شود.
جالب آنجاست كه آنقدر بهره برداری از این طرح به طول انجامید كه مسیرهای از پیش ساخته این كمربندی، اكنون مكانی مناسب و بدون دردسر برای حركات نمایشی موتور سواران شد تا از طرحی برای كاهش مشكلات مردم به طرحی برای سرگرمی آنها تبدیل شده است.
معاون ساخت و مهندسی اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد: با وجود اینكه عملیات عمرانی احداث روگذر در جریان است، اما پیش بینی می شود كه بهره برداری از این كمربندی به سال اینده موكول شود.
سهراب طور با اشاره به اینكه روگذر این كمربندی به 2 قطعه شرقی و غربی تقسیم شده است، افزود: در حال حاضر پیمانكار در ضلع شرقی فعال است و كار قطعه غربی هنوز آغاز نشد.
وی ادامه داد: به علت جلوگیری از نشست پل رو گذر باید با هر لایه گذاری در ابتدای رمپ ها ، آزمایشات زمین شناسی انجام شود كه روند كار را كند كرده است.
معاون راه و شهرسازی مازندران با اعلام تامین بخشی از اعتبار ساخت روگذر، گفت: برای جبران كمبود اعتبار تفاهم نامه هایی با پیمانكار منعقد كردیم كه كار بدون توقف پیش برود.
طور همچنین با اشاره به اینكه مصالح مورد نیاز برای ساخت روگذر كمربندی فریدونكنار از معادن جاده هراز تامین می شود، اظهار داشت: بسته بودن این جاده برای حدود نیمی از هفته كار تامین مصالح را با مشكل روبرو كرد و عملا پیشرفت فیزیكی طرح را كند می كند.
معاون راه و شهرسازی استان مازندران اعلام كرد كه بر اساس پیش بینی های انجام شده امسال این كمربندی زیر بار ترافیكی نخواهد رفت.
با این تفاسیر قصه پر قصه كمربندی جنوبی فریدونكنار نه تنها پایان نیافته است، بلكه سناریوهایی همچون بسته بودن جاده هراز و آزمایشات پی در پی زمین شناسی نیز به ان اضافه شد.
افتتاح كمربندی فریدونكنار كه چهلمین دهه فجر نیز حریف آن نشد، می رود تا سال آینده تولد 18 سالگی روند احداث خود را جشن بگیرد بدون اینكه رد لاستیك خودرویی را بچشد.
9919/1899