۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 83214027
T T
۰ نفر
لوح ثبت ملي پخت سمنوي نذري مشكات كاشان رونمايي شد

كاشان - ايرنا - لوح ثبت ملي آداب پخت سمنوي نذري مشكات روز دوشنبه در آييني با حضور جمعي از مسوولان در كاشان رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان با اشاره به ثبت اين رويداد سنتي فرهنگي مهم به عنوان ميراث فرهنگي ناملموس كشور با شماره 1684 گفت: نذر پخت سمنو در شهر مشكات داراي جشن مذهبي است كه صاحبان نذر به دنبال اتفاقي كه برايشان رخ داده، بدون توجه به سمنوي سفره هفت سين، در فصل زمستان به طور متناوب برگزار مي كنند.
مهران سرمديان افزود: تا كنون 25 رويداد فرهنگي شهرستان كاشان به عنوان ميراث فرهنگي ناملموس ثبت ملي شده كه از اين ميان 2 رويداد فرهنگي شامل مهارت بافت فرش و آيين سنتي مذهبي قاليشويان اهالي فين در خطه مشهد اردهال كاشان در فهرست ناملموس يونسكو به ثبت رسيده است.
وي همچنين از آماده سازي پرونده سه اثر شامل دانش پخت كلوچه سنتي و سوهان ميرزا حسيني كاشان، دانش ساخت جوزقند برزك و قمصر و نظام آبياري چشمه سلاسه جوشقان استرك در فهرست اثرهاي ناملموس كشور خبر داد.
فرماندار ويژه كاشان نيز در اين آيين بيان كرد: پخت سمنو در نقاط گوناگون كشور انجام مي شود اما پخت سمنوي نذري با كيفيت شهر مشكات شيوه خاصي دارد كه مورد توجه قرار گرفته و در فهرست آثار ناملموس كشور به ثبت رسيده است.
علي اكبر مرتضايي قهرودي با اشاره به قدمت بيش از هفت هزار ساله تمدن سيلك كاشان اضافه كرد: توانمندي هاي اين منطقه در جذب گردشگر بسيار تاثيرگذار است و نبايد در بحث اشتغال و درآمدزايي از آنها غافل شويم.
وي يادآور شد: با توجه به موقعيت كاشان در مركز كشور و نزديكي به تهران و اصفهان، مسوولان دستگاه هاي اجرايي اين شهرستان بايد با همكاري مردم نسبت به شناساندن اين منطقه به مسافران و گردشگران داخلي و خارجي اهتمام بورزند.
فرماندار كاشان تاكيد كرد: اگر بخواهيم گام هاي اساسي و استوار در اين زمينه برداريم، مهمترين موضوع شناساندن شاخص هاي فرهنگي اين شهرستان است كه فرمانداري به عنوان ناظر آماده هر گونه همكاري مي باشد.
شهر مشكات به عنوان دروازه شمالي استان اصفهان با بيش از پنج هزار نفر جمعيت در فاصله 20 كيلومتري كاشان قرار دارد.
افزون بر يك هزار و 700 اثر داراي ارزش تاريخي در شهرستان كاشان شناسايي شده و 325 مورد تا كنون در فهرست آثار ملي و يك اثر در فهرست ميراث جهاني يونسكو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) به ثبت رسيده است.
6136/8123