۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85194701
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه اثر ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

کاشان - ایرنا - سه اثر کاشان شامل «آداب و رسوم اسفندی روستای آذران»، «مهارت پخت سوهان میرزاحسینی» و «مهارت پخت باقلوای کاشان» در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار روز گذشته در نشست کمیته ثبت ملی آثار مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت کارشناسان در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

احمد دانایی نیا افزود: آداب و رسوم اسفندی یک از آیین های کهن و باستانی منطقه‌ کاشان است و مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می روند. پخت غذای های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب خانه ها از جمله آداب شب اسفند است.

وی اظهار کرد: سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی است و در کنار کلوچه و پشمک، از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دیدوبازدیدهای نوروزی به شمار می‌رود. در واقع سوهان میرزاحسینی شیرینی مخصوص سفره‌ نوروزی است و بنابر این سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان کرد: باقلوا یکی از شیرینی های سنتی و بومی منطقه کاشان است و به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود. کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آیینی به شمار می آید.

دانایی نیا گفت: تاکنون ۴٢ اثر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ثبت آثار در فهرست میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه است.

وی افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی است که مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آیین کرده به کوه روستای ورکان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آیین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا ازجمله آن‌هاست.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.

این خطه با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هشت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha