۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۴۳
کد خبر: 83214135
T T
۰ نفر

عمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ضروری دانست

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۴۳
کد خبر: 83214135
عمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ضروری دانست

تهران - ایرنا - «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان امروز(دوشنبه) در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسكو بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاكید و برخی از كشورهای عربی را به سنگ اندازی در این خصوص متهم كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اسپوتنیك'، وزیر خارجه عمان در سفر به مسكو از تلاش های روسیه برای عادی سازی شرایط در سوریه و كمك به بازگشت آوارگان سوری به سرزمینشان تشكر كرد.
چندی قبل «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در نشست سه جانبه سوچی تاكید كرده بود كه موفقیت روند سیاسی درخصوص سوریه به عادی سازی روابط این كشور با دیگر كشورهای عربی و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب كمك خواهد كرد.
پیشتر نیز وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب و همتایانشان در اتحادیه اروپا در نشستی در بروكسل به بررسی مهم‌ترین موضوعات و تحولات بین‌المللی و بحران‌های منطقه‌ای از جمله پرونده سوریه پرداختند.
بر اساس گزارش منابع آگاه هشت كشور لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات و بحرین در كنفرانس وزیران كشورهای عربی - اروپایی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت كردند.
«احمد ابوالغیط » دبیركل اتحادیه عرب نیز در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه گفت: در صورت موافقت تمام كشورهای عربی با این موضوع، ما فوراً این درخواست را اجرا می كنیم.
اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 ( آبان 1390) عضویت سوریه را كه یكی از اعضای مؤسس آن بود، به حال تعلیق در آورد اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت دمشق به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.
بر اساس برخی اخبار تایید نشده كشورهای مخالف بازگشت سوریه به این اتحادیه شرط بازگشت این كشور را كاهش حضور و نفوذ ایران در سوریه اعلام كرده اند.
این كشورها هشت سال تمام با برنامه ریزی و صرف 440 میلیارد دلار هزینه سوریه را دچار بحران كرده و زیرساخت ها و صنایع و بسیاری از مناطق مسكونی سوریه را با حمایت از تروریست ها نابود كردند.
360 هزار تروریست از 120 كشور جهان در قالب 103 گروه مختلف با حمایت های برخی كشورهای عربی و غربی و رژیم صهیونیستی در هشت سال گذشته در سوریه مرتكب انواع جنایت ها علیه مردم این كشور و كشورهای همسایه سوریه مانند عراق شدند.
خاورم*9469*1436*