به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، خداداد مقبلی افزود: تا تیرماه سال 98 همه دروازههای عوارضی آزادراههای كشور زیر پوشش این سامانه قرار می گیرند.
وی بیان داشت: در سیستم اخذ عوارض الكترونیكی یا «یی.تی.سی» عوارض بدون توقف پرداخت می شود.
در این حالت برچسبی روی شیشه خودرو نصب و حین تردد از دروازههای عوارضی، بدون توقف در محل، عوارض از حساب شخصی مالك خودرو كسر میشود.
از فواید این سامانه پرداخت آسان عوارض و كاهش استهلاك خودرو، خرابی روسازی آسفالت، زمان سفر و مصرف سوخت است.
این مسوول یادآوری كرد: به روال عادی در دوران بهرهبرداری از آزادراه ها باید 10 درصد درآمد حاصل و همچنین 15 درصد هزینههای دریافتی از عوارض تردد صرف نگهداری آزادراهها شود.
به گفته وی، 75 درصد كل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاك اصل و سود سرمایهگذاری طرف مشاركت در دوران مشاركت شود و سرمایه گذار این درصد را از عوارض دریافتی به حساب خود واریز كند.
مقبلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همكاری بانك مسكن به طور آزمایشی سامانهای را برای اخذ عوارض الكترونیكی در یك یا دو گیت آزادراه تهران- قم و همچنین آزادراه تهران- پردیس و آزادراه اهواز- بندر امام خمینی (ره) آماده كرد.
به گزارش ایرنا، اكنون طول آزادراه های كشور به 2500 كیلومتر رسیده و به علت ترافیك سنگین در برخی آزادراه ها كسر عوارض آزادراهی به صورت الكترونیكی مورد توجه جدی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا عبور خودرو از این عوارضی ها همانند كشورهای پیشرفته بدون معطلی انجام شود.
اقتصام*1108*1961*
معاون سازمان راهداری اعلام كرد
الحاق 4 آزادراه به سیستم یكپارچه عوارض الكترونیكی تا آخر سال
۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر:
83215545
تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تا پایان سال چهار آزادراه تهران- ساوه، تهران- قم، قزوین- رشت و قزوین- زنجان به طور آزمایشی زیر پوشش سیستم یكپارچه اخذ عوارض الكترونیكی قرار میگیرند.