۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۳۱
کد خبر: 83215756
T T
۰ نفر
تلاش مشاوران ترامپ برای انتقال فناوری اتمی به عربستان

تهران- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریكا روز سه شنبه در گزارشی از تلاش مشاوران و منصوبان ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این كشور برای فروش تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان سعودی، با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت ملی آمریكا خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن پست، در این گزارش 24 صفحه‌ای كه توسط «الیجا كامینگز» رئیس كمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریكا منتشر شده، از تلاش‌های این افراد در دو سال گذشته برای پیشبرد مذاكرات هسته‌ای با عربستان سعودی سخن به میان آمده است.
بر اساس این گزارش، هدایت این تلاش‌ها را پیشتر «مایكل فلین» مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریكا بر عهده داشته و بعدها «ریك پری» وزیر انرژی دولت ترامپ به عنوان یكی از جدی‌ترین موافقان این اقدام مطرح شده است.
به نوشته واشنگتن پست، موضوع فروش رآكتورهای هسته‌ای به ریاض، آخرین بار هفته گذشته در كاخ سفید مطرح و به بحث گذاشته شده بود.
با وجود این تلاش‌ها، گزارش مجلس آمریكا از مخالفت‌ وكلای كاخ سفید و اعضای شورای امنیت ملی این كشور با این طرح به علت احتمال بروز موانع قانونی، تضاد منافع و نیز تهدید علیه امنیت ملی آمریكا نوشته است.
این گزارش بر مبنای اسناد به دست آمده و نیز اطلاعاتی است كه گروهی از مقامات كاخ سفید برای نمایندگان مجلس آمریكا افشا كرده‌اند.
كامینگز كه ریاست كمیته نظارتی این مجلس را عهده‌دار است، وعده داده كه به این موضوع ورود و تحقیقاتی را در این رابطه آغاز كند.
از جمله اتهام‌های مطرح علیه نزدیكان ترامپ، مسأله تضاد منافع و بهره‌مندی شخصی آن‌ها از قرارداد احتمالی با ریاض برای فروش تجهیزات هسته‌ای است.
در بخشی از این گزارش آمده است كه این اطلاعات را برخی مقام‌های دولتی در اختیار نمایندگان مجلس آمریكا گذاشته اند تا از«تسریع در انتقال فناوری بسیار حساس هسته‌ای آمریكا به عربستان سعودی، در تناقض احتمالی با قانون انرژی اتمی و بدون بررسی كنگره» جلوگیری كنند.
این، همسو با گزارش هایی است كه پیشتر رسانه‌های آمریكایی منتشر كرده و از آغاز مجدد مذاكرات هسته‌ای آمریكا و ریاض خبر داده بودند.
بر اساس گزارشی كه نشریه آنلاین «پروپابلیكا» سال گذشته منتشر كرد، از آغاز دولت ترامپ تا به امروز، گروهی از سیاستمداران و سرمایه‌داران آمریكایی در حال لابی برای نهایی كردن پروژه توسعه تأسیسات هسته‌ای عربستان سعودی بوده‌اند.
در مركز این فعالیت‌ها، نام شركتی تازه تأسیس موسوم به «رونق و نیروی صلح بین‌المللی» (International Peace Power & Prosperity) یا به اختصار «آی‌پی3» (IP3) مشاهده می‌شود.
مدیریت این شركت را «مایكل هیوئیت» بر عهده دارد كه از آشنایان «تام باراك» سرمایه‌دار و از دوستان نزدیك رئیس جمهوری آمریكاست.
بازیگر دیگر این ماجرا، «رابرت مك‌فارلین» مشاور «رونالد ریگان» چهلمین رئیس جمهوری آمریكاست كه بنا به ادعای پروپابلیكا، به فلین مشاور وقت ترامپ پیشنهاد حمایت كاخ سفید از طرح «آی‌پی3» برای ساخت نیروگاه برق هسته‌ای در عربستان سعودی و تعیین باراك به عنوان رابط پروژه را داده بود.
سیاست‌مداران و قانونگذاران آمریكایی نگرانند كه بی‌توجهی كاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریكا تبدیل شود.
شبس**9386**1859
۰ نفر