به گزارش «مردمسالاری آنلاین»، جزئیات آمارهای فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی در سال 1396 كه به تازگی از سوی مركز آمار ایران منتشر شده است، آمار و دادههایی از چگونگی كنش های فرهنگی و رفتارهای خانواده های كشور عیان میكند.
در این آمارگیری كه با مراجعه به خانوارهای شهری و روستایی نمونه، دادههایی درباره رفتارهای فرهنگی افراد بالای 15 سال خانوارهای كشور ـ همچون مطالعه (وضعیت مطالعه كتاب و روزنامه (چاپی و الكترونیكی) و سرانه مطالعه)، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران، سینما و تئاتر (وضعیت رفتن به سینما و تئاتر و شمار آنها)، ورزش (وضعیت انجام ورزش، سرانه زمان انجام ورزش و رشتههای ورزشی)، موسیقی (وضعیت گوش كردن به موسیقی، سرانه زمان گوش دادن به موسیقی)، سرانه مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فستفود، چگونگی گزینش پوشاك و دیدگاهها درباره ازدواج جوانان (سن مناسب و دشواری ها) ـ گردآورده شده است.
**سرانه مطالعه
نزدیك 58 درصد افراد باسواد و بالای 15 سال كه برابر با 30 میلیون و 786 هزار و 726 تن میشود، كتابهای غیر درسی مطالعه میكردهاند. سرانه ماهانه مطالعه كتاب غیر درسی این افراد «7 ساعت و 41 دقیقه» است كه در این میان، سرانه ماهانه خواندن قرآن و كتابهای دعا «3 ساعت و 7 دقیقه» بوده است و نزدیك 82 درصد این افراد را در بر میگرفته است. به دیگر سخن، سرانه مطالعه كتابهای غیر درسی و غیر مذهبی، روزانه، «كمتر از 10 دقیقه» است.
نزدیك 30 درصد از این افراد باسواد و 15 ساله و بیشتر كه برابر با 15 میلیون و 795 هزار و 841 تن میشود، روزنامه میخواندهاند و سرانه ماهانه آن نیز «1 ساعت و 27 دقیقه» بوده است كه سرانه روزانه آن «كمتر از 3 دقیقه» میشود.
**سرانه شبكههای اجتماعی و سیمای جمهوری اسلامی
سرانه حضور افراد بالای 15 سال در شبكههای اجتماعی، روزانه، «1 ساعت و 4 دقیقه» بوده است و شمار آنان نیز 31 میلیون و 978 هزار و 910 تن میباشد كه 47 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر را در بر میگیرد. 94.5 درصد آنان عضو تلگرام، 43.1 درصد آنان عضو اینستاگرام، 24.3 درصد ایشان عضو واتساپ و 15.4 درصد نیز در دیگر شبكهها فعالاند و 53 درصد پاسخگویان نیز در شبكههای اجتماعی حضور ندارند.
سرانه تماشای برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران ازسوی افراد بالای 15 سال «4 ساعت و 52 دقیقه» در روز بوده است و 92 درصد از افراد بالای 15 سال را كه برابر با 55 میلیون و 132 هزار و 860 تن میشود، در بر میگرفته است.
**سرانه مصرف دیگر كالاهای فرهنگی
نزدیك «19 درصد»، برابر با 11 میلیون و 411 هزار و 979 هزار تن، از این افراد بالای 15 سال، سال پیش از آمارگیری، به سینما رفتهاند و بیش از «5 درصد» آنان كه برابر با 3 میلیون و 95 هزار و 981 تن میشود، در سال پیش از آمارگیری، به تئاتر رفتهاند. به دیگر سخن، بیش از 81 درصد ایرانیان سالانه به سینما نمیروند و نزدیك 95 درصد به تئاتر.
نزدیك 70 درصد افراد بیش از 15 سال موسیقی گوش میكردهاند و سرانه هفتگی گوش دادن به موسیقی «2 ساعت و 21 دقیقه» در روز بوده است. در این میان بیش از «71 درصد» موسیقی پاپ ایرانی و نزدیك «50 درصد» موسیقی سنتی و نزدیك «37 درصد» نیز موسیقی محلی گوش میدادهاند.
**دیگر سرانهها
این گزارش مركز آمار ایران، دادههایی دیگر از رفتارهای خانوادهای در زمینه ورزش، پوشاك، خوراك و ... را نیز به دست میدهد كه در نوع خود جالباند. بیش از 51 درصد افراد بالای 15 سال، 30 میلیون و 829 هزار و 375 تن، ورزش میكنند و سرانه انجام ورزش آنها «27 دقیقه» در روز است.
اولویت نزدیك «35 درصد» از این افراد 15 ساله و بیشتر در خرید پوشاك، پوشاك ایرانی و «7.6 درصد» پوشاك خارجی بوده است. برای بیشینه، «58 درصد»، نیز اولویتی ویژه میان پوشاك ایرانی و خارجی وجود ندارد. نزدیك «80 درصد» افراد 15 ساله و بیشتر در هفته شیر مصرف كردهاند كه سرانه هفتگی شیر آنان «3.7 لیوان» بوده است. از سویی دیگر، نزدیك «55 درصد» این افراد در هفته نوشابه مصرف كردهاند كه سرانه هفتگی نوشابه «1.7 لیوان» بوده است. سرانه مصرف ماهی افراد 15 ساله و بیشتر نیز 2.1 بار در ماه بوده است.
**48 درصد بالای 15 سالهها نیز 1.4 بار در ماه فستفود میخوردهاند.
در پایان، از نگاه این پاسخگویان، مهمترین دشواری های ازدواج جوانان، نداشتن شغل دایم با 33 درصد، بیكاری با حدود 30 درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست با حدود 13 درصد و مشكل تهیه مسكن با حدود 6 درصد و سپس دیگر دشواریها با 15 درصد بوده است.
منبع: روزنامه مردم سالاری؛ 1397،12،01
گروه اطلاع رسانی**2059**2002**
تهران- ایرنا- آمارهای فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی نشانگر آن است كه ایرانیان كمتر از 10 دقیقه در روز كتاب های غیر درسی و غیر مذهبی و كمتر از 3 دقیقه روزنامه میخوانند و در برابر، روزی 1 ساعت و 4 دقیقه در شبكههای اجتماعی چرخ میزنند و نزدیك 5 ساعت در روز نیز سیمای جمهوری اسلامی میبینند. همچنین، بیش از 81 درصد ایرانیان سالانه به سینما نمیروند و نزدیك 95 درصد به تئاتر.