به گزارش ايرنا، طرح احداث جاده هاي قزوين به مازندران و گيلان كه به ترتيب تحت عنوان جاده قزوين - رحيم آباد - كلاچاي و قزوين - الموت - تنكابن شناخته مي شوند، از سال 91 تا كنون به علت مشكلات كمبود اعتبار و مسائل زيست محيطي به بهره برداري نرسيد ه اند.
جاده قزوين - الموت - تنكابن داراي پنج قطعه به طول 167 كيلومتر است كه 96 كيومتر آن متعلق به حوزه قزوين و 71 كيلومتر آن متعلق به استان مازندران است.
جاده قزوين - الموت - تنكابن از مقابل نيروگاه شهيد رجايي و حصار خروان شروع شده و از گردنه اكبرآباد به تونل شيركوه و روستاي شهرك و آتان واقع در الموت به تنكابن متصل مي شود كه به گفته مسئولان علت توقف اين طرح كمبود اعتبارت مالي است.
جاده قزوين - رحيم آباد - كلاچاي به طول 154 كيلومتر از روستاي باراجينتا گردنه كامان و شهر رازميان در الموت شروع شده و با عبور از روستاهاي هير و ويار به محله گيلان متصل شده و سرانجام با عبور از اشكورات به رحيم آباد و كلاچاي متصل مي شود كه به گفته مسئولان علت توقف اين طرح نبود پيوست زيست محيطي است.
با اينكه مسئولان و نمايندگان مردم استان به دنبال راهكاري براي ادامه روند جاده قزوين - رحيم آباد - كلاچاي و افتتاح بخشي از اين طرح در حوزه استان قزوين هستند، اما مديركل حفاظت محيط زيست معتقد است كه بدون اصلاح مطالعات زيست محيطي براي كل طرح به صورت يكپارچه ادامه روند غيرممكن است.
** جاده رحيم آباد به كلاچاي بايد تكميل شود
نماينده مردم قزوين، البرز و آبيك در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايرنا گفت: متاسفانه در كشور بيشتر طرح هاي عمراني به دليل نداشتن مجوزهاي لازم نظير زيست محيطي به صورت كامل انجام نمي شود و به صورت نيمه كار رها شده است.
سيده حميده زرآبادي افزود: رييس سازمان محيط زيست بنا به اظهارات خودش از رييس جمهوري دستور دارد تا نسبت به طرح هاي نيمه تمام به علت مسائل زيست محيطي تعين تكليف شود.
وي تاكيد كرد: مسير جاده رحيم آباد به كلاچاي بايد تكميل شود و نبايد گذاشت هزينه هاي انجام شده تا به امروز پرت شده و ناديده گرفته شود.
زرآبادي ادامه داد: سازمان محيط زيست بايد راهكارهاي قانوني و منطقي ارائه كند تا از توقف اين طرح جلوگيري شود و متاسفانه اين موضوع در كشور رسم شده كه اگر خطا يا اشتباهي در يك فرآيند عملياتي صورت گرفت هيچ كس به دنبال راهكار نباشد و همه به دنبال حذف صورت مسئله باشند.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: بنده به دنبال پيدا كردن راهكاري هستم تا بتوانم به اختلافات بين دستگاهي در استان خاتمه دهم تا مردم بيشتر از اين متضرر نشوند.
** از هدر رفت پول بيت المال بايد جلوگيري شود
نماينده ديگر مردم قزوين، البرز و آبيك در مجلس شوراي اسلامي در مورد اين طرح ها به خبرنگار ايرنا گفت: درحال حاضر طرح احداث 2 جاده قزوين - الموت - تنكابن و قزوين- رحيم آباد - كلاچاي با هدف كوتاه كردن 120 و 150 كيلومتر تا مازندران و گيلان چندسالي است كه در استان كليد خورده و هنوز به اتمام نرسيده است.
داوود محمدي افزود: بنده نيز معتقدم كه مسائل زيست محيطي بايد رعايت شود و خوشبختانه اين طرح ها در حوزه قزوين چندان مشكل حادي ندارند و بايد دستورات لازم براي ادامه اين طرح صادر شود.
وي تاكيد كرد: اگر لازم است كه مطالعات و اصلاحات زيست محيطي در اين طرح انجام شود، بايد هرچه سريع تر در دستور كار قرار بگيرد و نبايد گذاشت پول بيت المال بعد از چندسال به هدر برود.
** مديريت زيست محيطي لازم است؛ اشتباهات گذشته نبايد مانع ايجاد كند
مديركل راه و شهرسازي قزوين نيزگفت: براي حل هر مشكلي بايد دستگاه ها راهكار ارائه دهند و اينطور نيست كه مشكلات محيط زيستي براي ما بي اهيمت باشد و فقط به دنبال تكميل پروژه باشيم.
مسعود حق لطفي افزود: جاده قزوين - رحيمآباد - كلاچاي به دنبال سفر دوم رياست جمهوري به استان گيلان در سال 90 تا 91 با تخصيص رديف بودجه دولتي و سپري شدن تمام مراحل قانوني شروع به كار كرد.
وي با بيان اينكه كم كاري هاي گذشته را نبايد به امروز ارجاع داد، اظهار داشت: اگر اين طرح در گذشته پيوست زيست محيطي اخذ نكرده ، نبايد الان مانع تكميل طرح شد و حق داشتن راه را از مردم سلب نمود و بايد يك راهكار منطقي براي آن اتخاذ شود.
حق لطفي در خصوص هزينه هاي انجام شده در جاده قزوين- رحيم - كلاچاي تصريح كرد: تاكنون در حوزه استان قزوين 45 ميليارد تومان و در حوزه استان گيلان 60 ميليارد تومان هزينه شده و پول بيت المال با همه مسيرگذاري ها و اعتبارات لازم بلاتكليف مانده است.
اين مسئول با بيان اينكه طرح جاده الموت به تنكابن پيشرفت فيزيكي بالايي دارد و مشكل اساسي در جاده قزوين - رحيم آباد - كلاچاي است، عنوان داشت: بيشتر مشكلات محيط زيستي ما در اين جاده مربوط به حوزه گيلان است و در حوزه استان قزوين چندان مشكل خاصي نداريم كه لازم است با يك مديريت زيست محيطي از توقف كامل طرح جلوگيري شود.
وي با بيان اينكه قبلا در مورد مديريت زيست محيطي مباحثي مطرح شده است، ادامه داد: براي عبور حيوانات وحشي و احداث پل در مسير فرورفتگيهاي مصنوعي يا طبيعي سطح زمين بارها با حضور معصومه ابتكار رييس سابق سازمان محيط زيست مباحثي مطرح شده و لازم است كه اين موضوعات پيگيري شود.
حق لطفي با بيان اينكه هيچ جاده اي روي هوا كشيده نمي شود، توضيح داد: با نگاهي دقيق تر در احداث هر جاده، خاك، طبيعت و درختان از بين مي روند و اگر بنا باشد براي هر جاده مسائل محيط زيستي مطرح شود بايد همه طرح ها متوقف شود.
مديركل راه و شهرسازي قزوين يادآور شد: در اجراي اين طرح 250 نفر مشغول به كار بودند كه اكنون با توقف طرح اين افراد در حال بيكار شدن هستند و اين موضوع بعدا آسيب هاي اجتماعي ديگري درپي خواهد داشت.
** استان قزوين درگير مشكلات زيست محيطي نيست
معاون امور عمراني استاندار قزوين هم گفت: كمبود اعتبارات مالي براي تكميل جاده قزوين - الموت - تنكابن باعث شده تا روند اجراي طرح با كندي همراه شود و خوشبختانه اين طرح با 85 درصد پيشرفت فيزيكي مشكلي از نظر زيست محيطي ندارد.
علي فرخ زاد اضافه كرد: درحال حاضر مسئولان استان در تلاش هستند تا اجراي اين طرح در حوزه استان قزوين تكميل شده و به بهره برداري برسد كه رانش 12 كيلومتري زمين در مسير در اين طرح باعث تاخير در اقدامات عمراني شد.
وي با بيان اينكه مشكل اساسي ما در جاده قزوين – رحيم آباد و كلاچاي است، اظهار داشت: نبود پيوست زيست محيطي در سابق باعث شد تا سازمان محيط زيست از ادامه اين طرح جلوگيري كند كه اكنون اين مطالعات از سوي مشاور وزارت راه و شهرسازي انجام شده و به سازمان محيط زيست ارسال شده تا پس از رفع ايرادات، مجدد در دستور كار قرار گيرد.
اين مسئول ادامه داد: در آخرين استعلامي كه از عيسي كلانتري رييس سازمان محيط زيست در استان گرفتيم، هنوز اصلاحات لازم از سوي اين سازمان روي انجام نشده و منتظريم تا پس از رفع ايرادات ، ادامه طرح را با سرعت پيش ببريم.
فرخ زاد تاكيد كرد: مشكلات زيست محيطي اين طرح عمدتا مربوط به حوزه گيلان است و استان قزوين چندان درگير اين مشكلات نيست اما مسئله اينجاست كه سازمان محيط زيست خواستار يكپارچه سازي اين طرح است و مي خواهد مطالعات زيست محيطي از قزوين تا گيلان يكجا انجام شود.
معاون عمراني استاندار قزوين ادامه داد: ما به دنبال اين هستيم كه طرح در حوزه استان قزوين به بهره برداري برسد كه نامه اي نيز در اين خصوص به وزارت و راه وشهرسازي ارسال شده است.
وي يادآور شد: موضوعي كه فعلا در دستور كار قرار گرفته افتتاح و بهره برداري اين طرح از دانشگاه آزاد تا سه راهي ميزوج است و مابقي مسير تا شاهرود را بعدا پيگيري مي شود.
** طرح كريدور قزوين – رحيم آباد – كلاچاي يكپارچه است
مديركل حفاظت محيط زيست قزوين نيز گفت: براي تمام طرح هاي بزرگ مقياس مانند راه هاي ارتباطي، در قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شوراي عالي حفاظت محيط زيست بر وجود پيوست زيست محيطي تاكيد شده است.
حسن پسنديده افزود: قبل از اجراي طرح بايد مطالعات اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي انجام شود و تا زماني كه اين مطالعات مورد تاييد سازمان حفاظت محيط زيست نباشد، اجازه ادامه فعاليت نخواهند داشت.
وي با بيان اينكه در مورد طرح كريدور قزوين – رحيم آباد – كلاچاي مطالعات وزارت راه تكميل نشده، اظهار داشت: اين طرح ها بايد پس از تكميل به سازمان محيط زيست ارسال شود و سازمان نيز موظف است پس از 2 ماه بررسي و نتيجه قطعي را اعلام كند.
پسنديده ادامه داد: رويكرد سازمان محيط زيست به اجراي طرح كريدور قزوين – رحيم آباد – كلاچاي يكپارچه و به دور از بخشي نگري است و تاييد مطالعات زيست محيطي به منزله تاييد تمام مسير كريدور قزوين – رحيم – آباد كلاچاي محسوب مي شود نه اينكه تنها بخشي از طرح در استان مورد نظر باشد.
اين مسئول خاطرنشان كرد: مقرر شده مشاور وزارت راه و شهرسازي مطالعات و اصلاحات لازم براي رفع ايرادات طرح را به صورت يكپارچه انجام دهد و نتيجه را به سازمان حفاظت محيط زيست ارسال كند.
به گفته رييس پليس راه استان قزوين و مسئولان اين استان، قزوين جزو سه استان پرتردد كشور است.
قزوين در مسير ارتباطي 12 استان كشور قرار دارد و راه اتصال پايتخت به چند استان كشور نيز از اين منطقه مي گذرد.
آزادراه هاي قزوين-كرج و قزوين-رشت و قزوين-زنجان از مهم ترين راه هاي ارتباطي كشور به شمار مي روند.
بخشي از راه اهن سراسري غرب به شرق كشور نيز از استان قزوين عبور مي كند و مسير بين پايتخت به غرب كشور است.
راه اهن قزوين-رشت نيز از مسيرهاي ريلي جديد كشور است كه 99 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و بزودي به بهره برداري مي رسد.
6012/9925
قزوين - ايرنا - مسئولان استان قزوين مي گويند : كمبود اعتبارات مالي در اجراي طرح كريدور قزوين - گيلان و مازندران، تاييد نشدن مطالعات زيست محيطي و نبود اتفاق نظر باعث شده تا تكميل اين طرح ها پس از 6 سال ، هنور با اما و اگرهايي همراه باشد.