آمار جراحی و بوتاكس زنان از خط قرمز گذشته است

تهران - ایرنا نایب رییس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی كشور گفت: آمار جراحی بینی و زیبایی زنان ایرانی و انجام اقداماتی مانند بوتاكس و فیلر در بین زنان كشور از خط قرمز گذشته است حتی در آرایشگاه ها هم این اعمال انجام می شود در حالی این نوع اقدامات پزشكی برای برخی افراد خطرناك است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، حامد باطنی روز چهارشنبه در همایش بین المللی جراحان زیبایی در بیمارستان فاطمه زهرا (س) با اشاره به اینكه جراحی بینی و تزریق بوتاكس در صدر جراحی‌های زیبایی‌ قرار دارد، گفت: بیشترین مراجعات به جراحان پلاستیك و زیبایی را زنان تشكیل می‌دهند. البته مردان نیز به دلایل مختلفی گاهی مواقع كاندیدای جراحی‌های زیبایی هستند.
باطنی اضافه كرد: در حال حاضر هر چند آمار قطعی وجود ندارد ولی بر اساس برخی بررسی‌ها جراحی بینی در صدر جراحی‌های زیبایی‌های كشور است و همراه با آن تزریق بوتاكس و فیلر شایع‌ترین جراحی ها را در این زمینه به خود اختصاص می‌دهند.
باطنی با اشاره به اینكه برای انجام هر اقدام پزشكی باید از لحاظ جسمی مناسبت وجود داشته باشد، ‌گفت: حتی تزریق فیلر و بوتاكس نیز در این زمینه مستثنی نیست چرا كه هیچ عملی برای همه انجام شدنی نیست و برخی از افراد كه دارای بیماری‌هایی همچون بیماری ضعف سیستم عصبی و ضعف عضلانی هستند نباید بوتاكس برای آنها انجام شود.

* هشدار در مورد انجام بوتاكس در آرایشگاه‌ها
علی بیژنی، رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران نیز در این همایش با هشدار در مورد انجام بوتاكس در آرایشگاه‌ها و مراكز غیرمجاز، گفت: قوانین كنونی در این زمینه بازدارنده نیست و علاوه بر برخورد با افراد خاطی، ارتقاء آگاهی مردم بسیار حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: متأسفانه امروزه برخی از مردم كه تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی و پلاستیك دارند، از عوارض این جراحی ها آگاهی كامل ندارند. باید تحقیقات لازم را در این زمینه در مورد پزشك خود انجام دهند، همچنین به این موضوع توجه داشته باشند كه انجام جراحی حتی از نوع غیرتهاجمی نباید توسط افراد غیرپزشك و غیرحرفه‌ای صورت گیرد.
وی با اشاره به اینكه تمایل به انجام اعمال زیبایی نه تنها در ایران بلكه در دنیا افزایش یافته است،‌ گفت: ارتقاء آگاهی مردم برای پیشگیری از عوارض ناشی از جراحی توسط افراد غیرپزشك و غیرحرفه‌ای امری ضروری به شمار می‌رود.
بیژنی تأكید كرد: برای پیشگیری از عوارض ناشی از جراحی‌های زیبایی، تنها با برخورد با افرادخاطی نمی‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت و به این نكته باید توجه داشت كه فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی مردم نقش پررنگی دارد، البته قوانین كنونی نیز چندان بازدارنده نیست و اصلاح و جامع كردن آن لازم است.
رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران در ارتباط با فعالیت ایران در زمینه توریسم‌درمانی افزود: متأسفانه كشور ما در این زمینه نسبت به بسیاری از كشورهای منطقه عقب‌تر است. باید سیستم سازماندهی شده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد تا علاوه بر ارتقاء در این حوزه، شاهد دلال‌بازی در این زمینه نباشیم.
وی به ارزآوری موضوع توریسم‌درمانی اشاره كرد و خاطرنشان كرد: این مسئله در صورتی كه به صورت گسترده و جامع ارتقاء یابد، قطعا نتایج بسیار مؤثری را به همراه خواهد داشت.
كنگره بین‌المللی جراحان پلاستیك تا سوم اسفند در بیمارستان حضرت فاطمه (س)برگزار می شود.
اجتمام * 9022 * 3063