۲ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 83217306
T T
۰ نفر
تراژدی غم انگیز در كمربندی یاسوج؛ هر سه كیلومتر یك كشته

یاسوج- ایرنا-پزشكی قانونی كهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذكر كرد كه 15 نفر از این تعداد تنها در كمربندی یاسوج حدفاصل دشت روم و تنگاری بوده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس تحلیل آماری پزشكی قانونی در 10 ماه گذشته در هر سه كیلومتر از این كمربندی یك انسان قربانی سوء مدیریت ها، ضعف ها و كم كاری ها در مواجهه با وضع بی سامان این محور شده است.
البته جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به كمربندی یاسوج سالهاست كه به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه كردن این محور كه بیش از 12 سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.
این جاده كه عرض كمی دارد همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناكی بوده و مسئولان امر سعی كردند كه با دوبانده كردن این محور تا حدودی به رفع این مشكل كمك كنند.
در حالی كه طرح چهارخطه كردن در حدود 20 كیلومتری از این محور پرترافیك در سال های اخیر تا حدود زیادی از بار تصادفات كم كرده بخش هایی از این محور به فاصله حدود 15 كیلومتر همچنان از نعمت دوبانده شدن محروم است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تصادفات رخ داده در كمربندی یاسوج در 10 ماه گذشته سال جاری با افزایش 100 درصدی مواجه بوده است.
محمد نصیری راد اظهار داشت: با توجه به شاخص ها متوسط رشد تردد در 10 ماه گذشته امسال میزان تردد در این محور رشد 13 درصدی داشته است.
وی تصریح كرد: همچنین 15 تن در این 15 كیلومتری (كمربندی یاسوج- دشت روم) ظرف 10 ماه گذشته قربانی شده اند.
نصیری راد یادآور شد كه میزان تصادفات منجر به فوت این محور در مدت 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
وی كم عرض بودن جاده و راكد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه كاره رها كردن پروژه چهار خطه توسط پیمانكار، تعدد كاربری های كنار جاده شامل كارخانه های شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستورانها و روستاهای حاشیه كمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشكلات مربوط به رمپ های ورود و خروج این كاربری ها و یا تقاطع ها را از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در این جاده ذكر كرد.
نصیری راد اضافه كرد: همچنین راه اندازی پل سوم بشار و انتقال بخشی از ترافیك به كمربندی در محل تقاطع پل زردك، مشكل پل سنگی طاقی موجود در مسیر، سرعت و سبقت های غیرمجاز در محور كمربندی كه باعث تصادفات با شدت جراحات و صدمات متعدد از دیگر عوامل دخیل در افزایش میزان تصادفات در این كمربندی است.

** صدمات بدنی علت 77 درصد فوتی ها
مدیركل پزشكی قانونی كهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذكر كرد و گفت: صدمات بدنی متعدد علت 77 درصد این فوتی ها بوده است.
كامروز امینی اظهار داشت: 19 درصد فوتی های ناشی از تصادفات در این مدت بر اثر ضربه مغزی بوده است.
به گفته وی تعداد فوتی های ناشی از حوادث رانندگی در كهگیلویه و بویراحمد در 10 ماهه سال گذشته نیز 153 مورد بوده است.
وی یادآور شد كه 54 درصد فوتی ها در اداره پزشكی قانونی شهرستان بویراحمد معاینه شده اند.
وی تصریح كرد كه 125 مورد با 83 درصد تعداد فوتی ها در جاده های برون شهری ، 17 مورد در جاده های درون شهری و 8 نفر نیز در جاده های روستایی این استان جان خود را از دست داده اند.
امینی با اشاره به آمار فوتی های ناشی از تصادفات در پزشكی قانونی نیز گفت: در شهرستانهای بویراحمد و دنا 81 مورد ، گچساران 37 ،كهگیلویه 30 و بهمئی 2 مورد فوتی در پزشكی قانونی بررسی شده است.
مدیركل پزشكی قانونی كهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: از این تعداد 34 نفر زن و 116 نفر مرد بوده كه 62 نفر آنها مجرد و 88 نفر( 58 درصد متوفیان) متاهل بوده اند.
وی فروردین ماه سال جاری را در صدر ماه های پرحادثه در استان ذكر كرد و گفت: بیشترین آمار فوتی های ناشی از تصادفات با 22 و 19 مورد به ترتیب در فروردین و خرداد ثبت شده است.
امینی با بیان اینكه از مجموع 150 نفر فوتی در 10 ماه گذشته سال جاری 43 درصد سرنشین خودرو بودند، گفت: 21 درصد عابر و 36 درصد راننده بوده اند.
وی یادآور شد: 51 درصد با تعداد 77 فوتی در روز و 38 درصد با 16 نفر فوتی نیز در شب اتفاق افتاده است و 43 درصد تصادفات با 65 مورد نیز در اثر برخورد 2وسیله نقلیه با همدیگر بوده است.
وی گفت: 32 مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی، 33 مورد واژگونی،13 مورد برخورد وسیله نقلیه با شی ثابت و 4 مورد سقوط ، و سایر موارد حریق و نامعلوم بوده است.
امینی یادآور شد كه 48 درصد با 72 مورد از تصادفات منجر به فوت در محل حادثه بوده ، 70 نفر در بیمارستان و هشت نفر نیز در راه انتقال به مراكز درمانی جان خود را از دست داده اند.
امینی همچنین تعداد مصدومان ناشی از تصادفات در 10 ماه امسال را چهار هزار و 367 نفر ذكر كرد كه از این تعداد 2هزار و 858 نفر مرد و یكهزار و 509 نفر نیز زن بوده اند.
تصادفات جاده ای در كشور از عمده ترین دلیل های صدمه های جانی محسوب می شوند به طوری كه آمارهای ارائه شده در 1396 نشان می دهد كه 16 هزار و 201 تن در حوادث رانندگی و ترافیكی كشته شده‌اند.
این در حالی است كه در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 تن كشته می‌شوند، اما در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 تن كشته می‌شوند و این آمار بر ضرورت اصلاح راه‌های كشور و بالابردن سطح ایمنی خودروها تاكید دارد.

** اولویتی كه راه و شهرسازی رعایت نمی كند
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت افزایش میزان تصادفات فوتی در استان به ویژه در برخی محورها همچون كمربندی یاسوج را نگران كننده و در عین حال ضعف محسوس متولیان امر در انجام وظایف می داند.
عزیز فیلی به ایرنا گفت: راه و شهرسازی در زمینه اجرای طرح های چهار بانده اولویت ها را رعایت نكرده و همین امر سبب بروز و افزایش میزان تصادفات شده است.
وی یادآور شد: پروژه چهارخطه یاسوج، بابامیدان- سمیرم در حقیقت یك طرح محسوب می شود و راه وشهرسازی نیز باید اولویت اجرای این طرح را در مسیر كمربندی یاسوج تا پلیس راه یاسوج- اصفهان - دارشاهی متمركز كند،
فیلی گفت: راه و شهرسازی هم اینك تمركز خود را بر فعال كردن و شتاب بخشی در طرح چهارخطه كردن مسیر یاسوج - اصفهان به بعد از دارشاهی كرده در حالی كه اولویت نخست این نهاد باید با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و كمربندی یاسوج باشد.
وی همچنین اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را نیز به افزایش میزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشكارسازی نقاط خطرناك به ویژه در سه محور خطرناك استان شامل یاسوج- بابامیدان- یاسوج- اصفهان و گچساران- بابامیدان كرد.
وی بر ضرورت ایمن سازی جاده های ارتباطی استان و آمادگی كامل نیروهای امدادی از جمله اورژانس ، هلال احمر و پلیس راه در آستانه سفرهای نوروزی تاكید كرد.
فیلی یادآور شد: بر اساس ارائه آمارهای پزشكی قانونی بیش از 63 درصد فوتی ها در محل وقوع حادثه ظرف 10 ماه گذشته اتفاق افتاده كه این مساله جای تامل دارد و متولیان امر به ویژه اورژانس جاده ای باید پاسخگوی چنین وضعیت بغرنج و نگران كننده باشد.

** بزرگراه هایی كه تنها نام بزرگراه را یدك می كشند
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه كهگیلویه وبویراحمد نیز می گوید كه بزرگراه های ساخته شده در این استان با تمامی بزرگراه های كشور تفاوت فاحش دارد.
سید انتظام سهمگین افزود: بزرگراه یاسوج - دشت روم تنها نامی از یك بزرگراه را با خود یدك می كشد ولی از نظر استانداردها هیچ سنخیتی با بزرگراه ندارد.
وی تصریح كرد: راننده مجاز است كه در بزرگراه با سرعت 110 كیلومتر رانندگی كند اما آنقدر جاده های روستایی و آنتنی به این بزرگراه های اتصال شده اند كه عملا این حق قانونی از راننده گرفته شده است.
وی تصریح كرد: در برخی بزرگراه ها به ویژه ورودی شهرهای استان بیش از 200 تا 300 جاده آنتنی و روستایی به این بزرگراه ها اتصال شده كه در هیچ جای ایران اینچنین نیست.
این كارشناس فنی و عضو نظام مهندسی كهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی كه بارها در كارگروه امور زیربنایی و سایر كمیسیون های مربوطه مصوبات خوبی برای رفع موانع و طرح های ایمن سازی جاده ها مصوب شده اما میزان اجرای این طرح ها حتی به 10 درصد هم نمی رسد.
سهمگین ساخت های غیرمجاز در مسیر راه های مواصلاتی استان و وجود انبوه رستوران های بین جاده ای و افزایش نامعقول تجاری سازی ها در حاشیه راه ها را مهمترین عوامل ناامنی در سطح جاده های استان از جمله مسیر یاسوج - بابامیدان- و یاسوج - اصفهان می داند.

** واحدهای خدماتی بین راهی عامل عمده تصادفات
مدیركل دفتر فنی كهگیلویه و بویراحمد نیز وجود واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی در سطح جاده‌های استان را یكی از عامل های عمده در بروز تصادفات و ناایمن كردن محورهای ارتباطی می داند.
هجیر افشون گفت كه هم اینك بیش از 90 درصد این واحدهای خدماتی و پذیرایی بدون مجوز و كمترین نظارت در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: این واحدها و اردوگاه‌های تفریحی و خدماتی سالها بدون مجوز اقدام به ساخت‌و ساز در حاشیه جاده‌ها كرده‌اند و كمترین نظارتی برای كنترل ، شناسایی و ساماندهی آنان تاكنون انجام نشده است.
افشون اضافه كرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد باید در اسرع وقت وضعیت موجود این واحد ها را تبیین و در این راستا اقدامات مورد نظر برای ساماندهی آن ها انجام گیرد.
مدیركل دفتر فنی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود این واحدهای پذیرایی علاوه بر بروز مشكلات و خطراتی در زمینه ایمنی راه‌ها سبب تخریب منابع طبیعی و چالش‌های زیست محیطی متعددی در سطح استان شده اند.
بر اساس آمار پزشكی قانونی كشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی و ترافیكی كشته شده اند.
همچنین این میزان تصادفات بیش از 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای كشور در بر داشته است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشكی قانونی كشور، استان كهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یكهزار و 670 روستای دارای سكنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن كمتر از 140 كیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و كوهستانی یكی از استان های خطرناك در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر كیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های كویری است.
از مجموع حدود 6 هزار كیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار كیلومتر آن راه های روستایی است كه بیش از 50 درصد آن همچنان خاكی و شوسه است.
راكد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 كیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانكاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیكی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر كارشناسان اعلام شده است.
3016/6110