۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 83218021
T T
۰ نفر

80 درصد از تالاب های ایران با بی آبی مواجه است

۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۴۷
کد خبر: 83218021
80 درصد از تالاب های ایران با بی آبی مواجه است

ارومیه - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: دریاچه ارومیه تنها اكوسیستم در بین 24 تالاب كشور به شمار می رود كه طی هشت سال گذشته شرایط خود را حفظ كرده و بیش از 70 تا 80 درصد از بقیه تالاب ها طی این سال ها بی آب بوده است.

به گزارش ایرنا «مسعود تجریشی» روز پنجشنبه در آیین تكریم و معارفه مدیركل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: مساله محیط زیست در این استان از حساسیت بالا برخوردار بوده و دریاچه ارومیه نیز بر اهمیت این موضوع افزوده است.
وی با بیان اینكه رییس جمهوری تمام تلاش خود را برای حل این ‌مشكل زیست محیطی بكار می گیرد، گفت: كم آبی دریاچه ارومیه یك موضوع فراملی بوده و یكی از مهمترین مسایل مطرح در این حوزه احیای دریاچه است.
تجریشی با تاكید بر اینكه دولت تعهد داده است تا در سه سال آینده تراز آب دریاچه ارومیه یك‌ متر افزایش یابد، اضافه كرد: دریاچه نسبت به سال قبل و نسبت به چهارسال گذشته وضعیت مطلوبی دارد ولی این موضوع نباید موجب غفلت و كاهش تلاش ها شود.
وی با بیان اینكه افزایش سالانه 30 سانتی متری آب دریاچه باید در كانون توجه باشد، ادامه داد:50 درصد منابع مالی در این چند سال به پروژه هایی تخصیص یافته كه از طریق آنها هنوز آبی به دریاچه وارد نشده و امید است كه به زودی این پروژه ها مورد بهره برداری قرار گیرد.
تجریشی بیان كرد: از سال 1398 پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله انتقال آب از زاب، تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تبریز و چندین طرح دیگر وارد مدار آب دهی به دریاچه می شود.
وی اضافه كرد: بقیه منابع مالی در پروژه های بخش كشاورزی در حال هزینه بوده و امید است در یك افق سه ساله تاثیر آن در مزارع مشاهده شود و 300 میلیون مترمكعب آب از این طریق وارد دریاچه گردد.
تجریشی بیان كرد: سازمان حفاظت محیط زیست صاحب دریاچه است و در یك فرآیند 2 تا سه ساله لازم است دبیرخانه به 2 استان حاشیه دریاچه منتقل شود و كارها با همكاری استانداری ها پیگیری شده و از مركز به استان ها منتقل شود.
وی اظهار داشت: پایش و نظارت و ارزیابی از صاحب دریاچه انتظار می رود و خواسته و انتظار مردم این است كه دریاچه احیا شود.
وی با اشاره به اینكه در ابتدای سال 1397 دولت 500 میلیارد تومان برای احیای دریاچه تصویب كرد، گفت: بیش از 507 میلیارد تومان در اول آبان به دستگاه های دولتی پرداخت شد و امید است این مدل را به عنوان مدل موفق بتوان انتقال داد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت گذرا به مشكل كمبود آب در بخش صنعت آذربایجان غربی نیز اشاره و بیان كرد: صنعت و محیط زیست همواره در تقابل بودند و حذف این تقابل یك هنر است زیرا محیط زیست می تواند محورهای توسعه استان ها را مشخص كند.
وی ادامه داد: پنج میلیارد مترمكعب آب در بخش كشاورزی حوضه دریاچه ارومیه (در آذربایجان غربی) مصرف می شود در حالی كه ارزش تولیدات كشاورزی استان یك میلیارد دلار بوده و این مبلغ به 2.5 برابر قابل افزایش است.
به گزارش ایرنا در این آیین «مهران نظری» به عنوان مدیركل جدید حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی معرفی و از خدمات مدیركل قبلی تجلیل شد.
آذربایجان غربی دارای 30 تالاب فصلی و دایمی است كه دریاچه ارومیه بزرگترین آنهاست؛ این دریاچه در 2 دهه گذشته دچار مشكل كم آبی شد و دولت در صدد رفع این مشكل اساسی برآمد.
قبل از تشكیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر كاهش می یافت و برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشك شدن آن را متوقف كرد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اكولوژیك خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشك شد.
همه كارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند كه مشاركت جوامع محلی در كنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
7125/3072
۰ نفر