۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱:۳۹
کد خبر: 83218225
T T
۰ نفر
توافق ترامپ و اردوغان برای خروج نظامیان آمریكایی از سوریه

تهران- ایرنا- رئیسان جمهوری آمریكا و تركیه در گفت و گویی تلفنی پیرامون خروج نظامیان آمریكایی از سوریه در انطباق با منافع دو طرف توافق كردند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری آمریكا و تركیه در تماس تلفنی پیرامون سوریه با یكدیگر گفت و گو كردند.
دو طرف در این گفت و گو ضمن تبادل نظر پیرامون آخرین تحولات سوریه، بر خروج نظامیان آمریكایی از این كشور در راستای منافع واشنگتن و آنكارا و همچنین حمایت از راه حل سیاسی توافق كردند.
ترامپ و اردوغان همچنین توافق كردند كه روابط اقتصادی آمریكا و تركیه را ارتقا دهند.
خبرگزاری رویترز این خبر را در تارنمای خود به نقل از خبرگزاری آناتولی تركیه منتشر كرد اما به هیچ جزئیاتی از توافق ترامپ و اردوغان اشاره نكرد.
ترامپ اواخر سال گذشته میلادی به طور غیرمنتظره اعلام كرد كه واشنگتن دو هزار نیروی آمریكایی را از سوریه خارج می كند. مقام های آمریكایی در توجیه این تصمیم اعلام كردند كه گروه تروریستی داعش در سوریه شكست خورده است.
تصمیم یكجانبه ترامپ در خروج نیروهای آمریكایی از سوریه با مخالفت های بسیاری همراه شد به طوری كه «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده و «برت مك گورك» نماینده آمریكا در ائتلاف ضد داعش از سمت خود استعفا كردند.
تصمیم ناگهانی ترامپ در این زمینه با تناقض گویی های متفاوتی از سوی مقام های آمریكایی در پاسخ به نگرانی ها متحدان غربی و منطقه ای آمریكا مواجه بوده است.
در حالی كه رئیس جمهوری آمریكا در ابتدا از زمانبندی 60 روزه برای خروج همه نظامیان كشورش از سوریه سخن گفته بود، با وجود گذشت نزدیك به سه ماه هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
شبد**9416**1010