۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83218310
T T
۰ نفر
الگوبرداري از شخصيت حضرت زهرا (س) نياز امروز و فرداي ماست

شيراز- ايرنا- استاندار فارس بيان داشت: حضرت زهرا (س) يك انسان نمونه است، انساني كه سخن او نمونه و الگو است و نياز امروز و فرداي ماست.

به گزارش ايرنا، عنايت الله رحيمي در آيين سومين دوره جايزه ادبي ريحانه كه شامگاه پنجشنبه 2 اسفندماه در سالن فرهنگ مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس برگزار شد، حضرت فاطمه (س) را يكي از درخشان ترين چهره‌هاي والاي انساني و نمونه كامل خلقت خواند.
وي با بيان اينكه شناخت همه ابعاد شخصيتي فاطمه زهرا (س) دشوار است، افزود: در تاريخ اسلام زنان قديس فراوان‌اند و اين از آن رو است كه در دين اسلام در حركت به سوي خدا هيچ تفاوتي ميان زن و مرد وجود ندارد.
استاندار فارس با بيان اينكه مقام اين بانوي دو عالم چنان والاست كه قرآن مي‌فرمايد، انا اعطيناك الكوثر، ابراز كرد: در دنيايي كه زن را شر مطلق و وجود دختران را سرشكستگي خانواده مي‌دانست، قرآن در توصيف فاطمه مي‌گويد كه او نه‌تنها خير است، بلكه كوثر است.
رحيمي بيان كرد: آيه انا اعطيناك الكوثر به طيب بودن، صالح بودن و ستون فقره اسلام بودن اشاره دارد كه با نگاهي به شجره طيبه او حقايق بر ما ‌آشكار مي‌شود.
استاندار فارس با اشاره به اينكه هيات منا الذله از همين انديشه والا نشات گرفته است، افزود: اين بانوي صديقه صاحب خطبه‌اي تاريخي و مستحكم است كه در اين خطبه به ارزيابي قوم عرب قبل از اسلام و تحولي كه اسلام در اين قوم به وجود‌ آورده مي‌پردازد.
رحيمي با بيان اينكه فاطمه (س) يك انسان بهشتي است، ايشان را مادر حقيقي همه انسان‌ها دانست و بررسي سيره رفتاري فاطمه (س) و تلاش و مجاهدت‌آن بزرگوار را در راستاي حفظ گوهر وجودي زن دانست.
وي بيان كرد: نگاه نقادانه وي به وضعيت پيراموني خويش از نگاه عميق او به مسائل جامعه نشان مي‌دهد كه جنسيت تاثيري بر حساسيت اجتماعي ندارد و شيوه مبارزاتي حضرت، براساس آگاهي بخشي و رشد سياسي به زنان بوده است.
استاندار فارس گفت: اين شيوه نشان مي‌دهد اگر در جامعه اي به جاي مشغول ساختن زنان به خود كار فرهنگي صورت گيرد و به آنان آگاهي سياسي داده شود، آنان بهتر مي‌توانند در شناخت بدون تعارفات ديپلماتيك و بازي‌هاي سياسي وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.
رحيمي عنوان كرد: حضرت زهرا (س) همچون سياستمداري براي تاثير بر افكار عمومي به رسالت خويش عمل مي كرد و تلاش او در جلوگيري از نهادينه شدن باورهاي غلط چون ضرورت حضور زن در خانه و اختصاص عرصه هاي عمومي به مردان ضروري دانست.
وي با بيان اينكه حضرت زهرا (س) در فدك به دفاع از ارث زن در اسلام مي‌پردازد، افزود:اين در حالي است كه حق مالكيت زن و دفاع از اين ارزش بر خلاف افكار موجود در افكار جاهلي بوده است.
سومين همايش ملي ريحانة‌النبي و جايزه ادبي ريحانه شامگاه پنجشنبه دوم اسفندماه در تالار فرهنگ مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس با معرفي برگزيدگان بخش داستان و شعر برگزار شد.
7375 / 1876