۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 83220416
T T
۰ نفر
تدوين نقشه نحوه پردازش اطلاعات بصري بين شبكيه و مغز

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه لودويگ ماكسيميليان مونيخ توانستند نقشه اي از نحوه پردازش اوليه اطلاعات بصري بين شبكيه و مغز تدوين كنند.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري مديكال اكسپرس، محققان نشان دادند كه سيگنال هاي دريافتي از شبكيه در اولين ايستگاه عصبي از مسير ارتباطي بين شبكيه و غشاي بصري مغز، تحت يك فرآيند پردازش انتخابي و اولويت سنجي قرار مي گيرند.
اين ايستگاه عصبي كه تالاموس بصري نام دارد، دربرگيرنده سلول هايي است كه هريك از آن ها قادر به دريافت اطلاعات ورودي بيش از 90 سلول گانگليوني شبكيه هستند. سلول هاي گانگليوني نوعي نورون هستند كه در نزديكي سطح داخلي شبكيه قرار داشته و وظيفه دريافت اطلاعت بصري را از گيرنده هاي نوري بر عهده دارند.
بر اساس اين تحقيقات تصويري كه در شبكيه چشم موش ها متجلي مي شود، توسط بيش از 30 گونه مختلف از سلول هاي گانگليوني دريافت مي شود. اين سلول ها در برابر اطلاعات دريافتي از گيرنده هاي نوري واكنش هاي متفاوتي را نشان مي دهند. براي مثال برخي از آن ها نسبت به كنتراست هاي تيره و برخي ديگر نسبت به الگوهاي فضايي خاص واكنش نشان مي دهند. جريان اطلاعاتي كه در اين مرحله از پردازش شبكيه توليد مي شود، به چندين كانال موازي مغز منتقل مي شود.
محققان در آزمايشات خود مجموعه اي از محرك هاي بصري كنترل شده را به كارگرفتند تا واكنش سلول هاي شبكيه و تالاموس را مورد بررسي قرار دهند. در اين بررسي ها مشخص شد اغلب انواع سلول هاي گانگليوني شبكيه اطلاعات را به تالاموس بصري مخابره مي كنند. سپس با استفاده از يك مدل كامپيوتري توانستند سلول هايي را كه در واكنش تالاموس به محرك هاي بصري نقش دارند، شناسايي كنند.
بر اساس نتايج اين تحقيقات واكنش هريك از سلول هاي تالاموس حداكثر به 5 نوع سلول گانگليوني شبكيه بستگي دارد. در واقع يك سلول تالاموس اطلاعات حاصل از 5 نوع سلول گانگليوني را با ميزان اثرگذاري متفاوت با هم ادغام كرده و يك سيگنال خروجي ايجاد مي كند. در واقع همواره دو نوع از سلول هاي گانگليوني بيشترين تاثير را بر سيگنال خروجي دارند و سه نوع سلول ديگر تاثير چنداني ندارند.
به گفته محققان نخستي سانان نيز انواع مختلفي از سلول هاي گانگليوني شبكيه را دارند و نحوه انتقال اطلاعات بصري از شبكيه به مغز در اين جانوران از جمله انسان نيز از فرآيند مشابهي تبعيت مي كند.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Neuron منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر