۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 83220705
T T
۰ نفر
استخوان های نیمی از زنان ایران بعد از 45 سالگی پوك می شود

تهران- ایرنا- یك متخصص روماتولوژی گفت: 50 درصد زنان ایرانی از 45 سالگی و 90 درصد زنان از 75 سالگی دچار بیماری پوكی استخوان می شوند.

مینا كرمانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: پوكی استخوان عارضه ای است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگی استخوان ها با ضربات كوچك افزایش می‌یابد.
وی اظهار داشت: پوكی استخوان، عنوان بیماری همه گیر خاموش قرن را به خود اختصاص داده به طوری كه بر اساس گزارشهای موجود در كشور اكنون حدود هفت میلیون نفر به پوكی استخوان مبتلا هستند. این بیماری علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت درمان به دولت و خانواده های مبتلایان، موجب مرگ یا از كار افتادگی تعداد زیادی را فراهم می آورد.
كرمانی تصریح كرد: پوكی استخوان از گرفتاری‌های بسیار شایع جوامع بشری است كه بعد از سن 35 سالگی روند آن در انسان آغاز می‌شود. این بیماری بدون علامت خاصی رشد می كند و معمولا‌ با ایجاد یك شكستگی در یكی از استخوانهای بدن به خصوص استخوانهای مهره، لگن و مچ خود را نشان می دهد.
این پزشك ادامه داد: احتمال شكستگی استخوان ها در افراد مسنی كه پوكی استخوان دارند در هنگام سقوط و افتادن بسیار بالاست و مردان هم در صورت نداشتن تغذیه صحیح و فعالیت بدنی خوب ممكن است به این بیماری مبتلا شوند.
كرمانی با بیان اینكه ابتلای مردان مسن به پوكی استخوان كمتر از زنان است، تصریح كرد: به طور متوسط از هر سه زن یك نفر و از هر 12 مرد یك نفر در دنیا به پوكی استخوان مبتلا می شود و بیماری پوكی استخوان باعث كاهش كیفیت زندگی و برای برخی باعث معلولیت دائمی می شود.
به گفته این متخصص بیماری های مفصلی شكستگی لگن از عوارض شایع پوكی استخوان است. بیمارانی كه دچار شكستگی لگن می شوند در معرض خطر مشكلات زیادی در ارتباط با این بیماری قرار می گیرد.
كرمانی افزود: بسیاری از كسانی كه دچار شكستگی لگن در رابطه با پوكی استخوان می شوند، به پرستاری طولانی مدت برای مراقبت در منزل بعد از دوره بهبودی اولیه به علت عوارض مرتبط با شكستگی نیاز پیدا می كنند. مرگ و میر افرادی كه به این بیماری مبتلا هستند و دچار شكستگی لگن شده اند، در 12 ماه اول بعد از شكستگی لگن در حدود 20 درصد است.
وی ادامه داد: ذخیره شدن كلسیم در استخوان ها كه باعث سفت و محكم شدن آنها می شود، قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن 30 سالگی ادامه می‌یابد.
كرمانی اظهار داشت: در 30 سالگی استخواهای یك فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد، اگر فعالیت بدنی كم باشد یا رژیم غذایی مناسب نباشد و حاوی مقدار كمی كلسیم باشد، به تدریج كلسیم استخوانها كم شده، استخوانها شكننده می‌شوند و بیماری پوكی استخوان ایجاد می شود.
وی اضافه كرد: در زنان بعد از یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه و نقش مهم این هورمون‌ها در استحكام استخوان ها، شیوع پوكی استخوان زیادتر می‌شود. هورمون‌ زنانه (استروژن) در مقابل از دست رفتن استخوان محافظت ایجاد مي‌كند، جذب كلسیم را بهبود مي‌بخشد و اثر ورزش بر روي استخوان‌ها را افزایش مي‌دهد.
این پزشك خاطرنشان كرد: پوكی استخوان قابل پیشگیری است، با رژیم غذایی مناسب و ورزش می توان سیر پوكی استخوان را متوقف كرد و با داشتن رژیم غذایی و فعالیت های بدنی مناسب، می توانیم حافظ سلامتی استخوان‌هایمان باشیم و از ابتلا به پوكی استخوان در میانسالی و پیری جلوگیری كنیم.
وی یادآور شد: تغذیه، نقش مهمی در بروز یا پیشگیری از پوكی استخوان دارد. افرادی كه كلسیم كافی در رژیم غذایی آنها وجود ندارد یا ویتامین D كافی دریافت نمی كنند، بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان هستند.
كرمانی گفت: كلسیم از عناصر مغذی ضروری برای رشد و استحكام استخوانها و دندانهاست. پوكی استخوان یكی از مهمترین عوارض كاهش مصرف كلسیم است و در صورت همراهی با عواملی مانند‌ كمبود ویتامین ث، كمبود ویتامین D ، بی‌حركتی، مصرف الكل، استعمال دخانیات بر شدت آن افزوده می‌شود.
وی تاكید كرد: وجود مقادیر كافی كلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی باعث تقویت استخوانها و پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان می شود. در حالی كه حدود 90 درصد خانوارهای ایرانی، كلسیم كافی از برنامه غذایی روزانه خود دریافت نمی كنند.
به گفته كرمانی، كلسیم یكی از اجزای سازنده استخوان است و غذای روزانه هر فرد بالغ باید حداقل حاوی هزار تا 1200 میلی‌گرم كلسیم باشد و این مقدار نیاز در زنان باردار، شیرده، یائسه، افراد مسن و بچه‌ها بیشتر بوده و بین 1500 تا 2000 میلی‌گرم است.
وی اظهار داشت: شیرمادر و هر نوع شیر و غذایی كه از شیر ساخته شده اند مانند پودر شیر، پنیر، ماست، كشك و قره‌قوروت و ماهی های كوچك كه با استخوان خورده می شوند، نخود و لوبیا، ارزن، سبزی های برگ سبز تیره و سایر منابع غذایی مانند كلم پیچ، شلغم، هویج، پرتقال، انگور و توت فرنگی، خرمالو، زیتون، جعفری، اسفناج، كرفس، كشمش، بادام، پسته، گردو، به عنوان یكی از مواد غذایی غنی از كلسیم هستند و باید مصرف شوند.
وی خاطرنشان كرد: زناني كه نمي‌توانند در رژیم غذایي خود كلسیم كافي را بگنجانند، مي‌توانند با نظر پزشك، از مكمل‌ها استفاده كنند.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر