۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83220769
T T
۰ نفر

یزد به زیور پایتخت كتاب ایران نیز آراسته شد

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83220769
یزد به زیور پایتخت كتاب ایران نیز آراسته شد

یزد - ایرنا - شهر میراث جهانی یزد كه در سالهای اخیر همواره جزو نامزدهای انتخاب به عنوان پایتخت كتاب ایران بود، سرانجام روز شنبه در آیینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این عنوان دست یافت تا افتخار فرهنگی دیگری برای این دیار تاریخی ثبت شود.

به گزارش ایرنا، در آیین پنجمین دوره انتخاب پایتخت كتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستار كتاب، لوح افتخار وزرای كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر كمیسیون ملی یونسكو، تسهیلات مناسب برای تاسیس، نوسازی و تجهیز كتاب ‌فروشی‌ها و مراكز توزیع، حمایت از طرح‌ های برگزیده ترویج كتابخوانی و 300 میلیون ریال جایزه نقدی به همراه 250 میلیون ریال حواله كتاب به مردم این شهر اهدا شد.
رویداد انتخاب و معرفی «پایتخت كتاب ایران» یكی از چهار برنامه ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه از چهار دوره گذشته هر ساله با همكاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسكو) و وزارت كشور اجرا می شود.
پیش از این شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و كاشان موفق به كسب این عنوان شده بودند.
شهر یزد در حالی به عنوان پایتخت كتاب ایران انتخاب شد كه 18 تیر 1396، 200 هكتار از عرصه بافت تاریخی این شهر در چهل و یكمین نشست كمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسكو) در كراكوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید؛ موضوعی كه فرهنگ و تمدن مردمان این دیار را بیش از پیش در جهان نمایان كرد.
افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر كشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوروز امسال در كوچه مازاریهای یزد، رخداد مهم دیگری در حوزه فرهنگ استان بود كه ابعاد بیشتری از ظرفیتهای فرهنگی عروس كویر ایران را آشكار ساخت.
یزد از استانهای مهم در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی كشور محسوب می شود كه كسب رتبه برتر قبولی در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در 25 سال متوالی نیز از دیگر افتخارات این استان در حوزه فرهنگ است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهر یزد نمادی از فرهنگ، هنر و معماری ایران است و تابلوی فرهنگ را در خود دارد.
از این استان چهره های برجسته ای از جمله آیت الله عبدالكریم حایری موسس حوزه علمیه قم، آیت الله محمد صدوقی سومین شهید محراب، آیت الله سیدروح الله خاتمی، آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و نویسندگان و شاعرانی از جمله زنده یاد مهدی آذر یزدی، محمد فرخی یزدی و وحشی بافقی در حوزه های فرهنگ، ادب و مذهب اثرگذار بوده اند.
وجود چهره های برجسته و ماندگار علمی و فرهنگی مانند حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی، محمدعلی اسلامی ندوشن، علی محمد كاردان، علی اصغر دادبه، رضا داوری اردكانی و برخی دیگر از شخصیت های فرهنگی استان یزد، انتظارات را از این استان در حوزه فرهنگ بالا برده است.
استاندار یزد یك روز پیش از انتخاب یزد به عنوان پایتخت كتاب ایران گفته بود: با اقداماتی كه دستگاه های مختلف فرهنگی استان انجام داده اند، یزد استحقاق دریافت این عنوان را دارد.
محمدعلی طالبی تصریح كرد: با كسب این عنوان، مسئولان و فعالان فرهنگی استان اهتمام جدی تری برای حفظ آن خواهند داشت و كتاب در همه عرصه های زندگی و فعالیت مردم وارد می شود.
وی با بیان اینكه كتابخوانی را تنها از دریچه فرهنگی نخواهیم دید بلكه جزو جدایی ناپذیر همه فعالیت ها خواهد بود، افزود: یزد برای برگزاری منسجم برنامه های فرهنگی نیازمند كسب چنین عنوانهایی است و حمایت دستگاه های دولتی، اهتمام بیش از پیش مردم نسبت به كتاب و كتابخوانی را به دنبال خواهد داشت.

** تلاش های یكساله ای كه نتیجه داد
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز با تبیین برنامه های متعددی كه در سال جاری با همكاری دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی استان برای توسعه فرهنگ كتابخوانی در استان اجرا شد، گفت: استان یزد با ایجاد یكهزار و 833 باشگاه كتابخوانی پس از استان اصفهان از نظر تعداد رتبه دوم و با توجه به نسبت جمعیتی رتبه نخست كشور را در ایجاد این تشكلهای كتابخوانی در كشور دارد.
مجید جوادیان زاده در گفت وگو با ایرنا درباره مزیت انتخاب یزد به عنوان پایتخت كتاب ایران اظهار داشت: این رویداد با مشاركت وزارت كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و از تعهدات این وزارتخانه ها برای شهرهایی كه به عنوان پایتخت كتاب انتخاب می شود، ایجاد برخی ساختارها و نهادهای مرتبط با كتاب و كتابخوانی است.
وی اضافه كرد: تكمیل طرح های عمرانی ناتمام مرتبط با حوزه كتاب از دیگر مزیتهای كسب این عنوان برای استان یزد است كه در این راستا مهمترین اولویت استان، تكمیل كتابخانه مركزی شهر یزد است.
وی، تقویت باشگاه های كتابخوانی و ارائه كتاب به اعضای این باشگاه ها به صورت نیم بها را از دیگر زمینه هایی دانست كه با كسب عنوان پایتخت كتاب ایران در یزد بیش از پیش تقویت می شود.

** انتخاب پایتخت كتاب، حركت زیبای بین بخشی
رئیس شورای اسلامی شهر یزد كه روز گذشته در آیین انتخاب یزد به عنوان پایتخت كتاب ایران در تهران حضور داشت، گفت: انتخاب پایتخت كتاب حركت بین بخشی است كه با همكاری سازمانها و نهادهای مرتبط از جمله نهاد كتابخانه های عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت كشور خلق شده است.
غلامعلی سفید روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا با ابراز خرسندی از بومی سازی این حركت زیبای بین المللی در كشور و انتخاب یزد به عنوان پایتخت كتاب در سال 1398 افزود: انجام برنامه های فرهنگی، ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی در بخش نرم افزاری و سخت افزاری و مشاركت مردمی از شاخص های مهم هیات داوران برای انتخاب پایتخت كتاب بود كه یزد این امتیازها را داشت.
رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد اظهار امیدواری كرد كه مجموعه دستگاه ها و مسئولان مرتبط در سال آتی بتوانند در زمینه معرفی نویسندگان، ساخت و سازهای جدید، تكمیل طرح نیمه تمام، ترویج مشاركت مردم، بالابردن سرانه مطالعه، تشكیل نشست نقد و رونمایی كتاب قدمهای مثبتی بردارند و در این راستا به یكدیگر كمك كنند.
سفید با یادآوری بلاتكلیفی 20 ساله تكمیل ساختمان كتابخانه مركزی شهر یزد در بلوار بسیج خاطر نشان كرد: این كتابخانه كه با پیگیری و حمایت مسئولان ارشد استان به نهاد كتابخانه های عمومی تحویل شده، سال آینده به بهره برداری می رسد.

** ارتقای فرهنگ كتابخوانی، اولویت نخست شورای شهر
همچنین نایب رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز با ابراز خرسندی از نتیجه بخش شدن تلاشها برای كسب عنوان پایتخت كتاب، گفت: ارتقاء فرهنگ كتابخوانی شهروندان از ابتدا به عنوان اولویت نخست فرهنگی در دستور كار پنجمین دوره شورای شهر بود و در این راستا از هر نوع فعالیت منجر به این هدف پشتیبانی می شود.
ونوس عامری با بیان اینكه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی همواره در اولویت برنامه های شورای اسلامی شهر قرار دارد، افزود: برگزاری نشستهای نقد كتاب، میراث معنوی و شبهای فرهنگی با محوریت نویسندگان و مباحث مربوط به فرهنگ و كتاب و حمایت از دستگاه ها و نهادهای مرتبط با كتاب و كتابخوانی از فعالیتهای شورای اسلامی شهر و شهرداری در این راستا بوده است.
وی تصریح كرد: انتخاب یزد به عنوان پایتخت كتاب ایران، نه فقط یك هدف بلكه آغاز راهی است كه باید به ارتقاء بیش از پیش فرهنگ كتابخوانی و هویت فرهنگی مردم یزد منجر شود و این مهم نیازمند همدلی همه ارگانها و نهادهای مرتبط فرهنگی دارد.
وی با قدردانی از حمایت فعالان رسانه ای در راستای كسب عنوان پایتخت كتاب ایران ادامه داد: شورای شهر یزد علاوه بر برنامه های اجرا شده مرتبط با كتاب و كتابخوانی، طرحهای دیگری در دست اجرا دارد كه یكی از آنها تبدیل یكی از پاركهای یزد به بوستان یا باغ كتاب است.

** فعالیتهای نهاد كتابخانه ها در راستای پایتخت كتاب
مدیركل نهاد كتابخانه های عمومی استان یزد نیز با بیان اینكه «پایتخت كتاب ایران» طرحی در راستای ترویج كتابخوانی و درگیر كردن نهادهای شهری برای برجسته‌كردن كتاب در شهرهای كشور است، گفت: این اداره كل در تعامل با دستگاه های فرهنگی به خصوص اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش كرده در راستای وظایف خود و ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی گامهای موثری بردارد.
رقیه دوست فاطمی ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهاد كتابخانه های عمومی علاوه بر فعالیتهای متعدد فرهنگی كتابخانه محور، در چهار طرح حوزه كتاب و كتابخوانی شامل پایتخت كتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار كتاب، جام باشگاه های كتابخوانی و مروجان كتاب و كتابخوانی نقش ویژه ای ایفا كرده است.
این مسئول با بیان اینكه نهاد كتابخانه های عمومی كشور از دستگاه‌های اصلی در بررسی برنامه‌ های پایتخت كتاب و سنجش فعالیتها بوده، ادامه داد: این نهاد مواردی از جمله تعداد كتابخانه‌ها، تعداد كتاب‌ها، میزان فعالیت كتابخانه‌‎ها، فعالیتهای فرهنگی كتابداران، میزان امانت، برنامه‌ های ترویجی كتابخوانی شهرها را در سه سال اخیر مورد ارزیابی قرار داده است.
دوست فاطمی ها با تبیین فعالیتهای نهاد كتابخانه های عمومی یزد در راستای طرح پایتخت كتاب ایران، خاطر نشان كرد: در این راستا طرح هایی از جمله 'یك داستان تازه، یك استكان چای تازه'، خدمات كتابخانه گردشگر برای توریست ها و گردشگران خارجی و داخلی، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی مبتنی بر كتاب در كتابخانه ها از جمله نشستهای كتابخوان، جمع خوانی كتاب، نقد و رونمایی كتاب، تجلیل از نویسندگان، مشاوره كتاب و كلاسهای خلاقیت مادر و كودك اجرا شده است.
وی، شعرخوانی و قصه گویی برای كودكان، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی، مثنوی خوانی، حمایت از افراد و سازمانهای مردم نهاد حوزه كتاب و كتابخوانی و مشاركت در برنامه های آنها را از دیگر فعالیت های اداره كل كتابخانه های عمومی استان یزد برشمرد.
موفقیت در برنامه های فرهنگی از جمله حوزه كتاب و كتابخوانی حاصل همدلی و همكاری همه دستگاه های مرتبط است كه در یكسال اخیر در یزد برای كسب عنوان پایتخت كتاب ایران مشهود بود.
شهرهای مهاباد و ارومیه از استان آذربایجان غربی، شهرری از استان تهران، خورموج و برازجان از استان بوشهر، دزفول و رامهرمز از استان خوزستان، سبزوار از استان خراسان رضوی، خرم‌آباد از استان لرستان، خاش از استان سیستان و بلوچستان، رفسنجان، بم و سیرجان از استان كرمان، اسلام‌آباد غرب از استان كرمانشاه، شیراز، اوز و صدرا از استان فارس، بابل از استان مازندران، ابركوه و یزد از استان یزد 20 نامزد كسب عنوان پایتخت كتاب ایران بودند كه در نهایت این عنوان برای سال 1398 به شهر یزد رسید.
یزد با 111 باب كتابخانه عمومی شامل 96 كتابخانه نهادی روستایی و شهری و 15 باب كتابخانه مشاركتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست كشور قرار دارد.
در كتابخانه‌های عمومی استان با حدود 108 هزار نفر عضو، افزون بر 2 میلیون نسخه كتاب موجود است.
استان یزد یك ‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌كنند.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، خشت، خاك و خاطره، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6014/
۰ نفر