۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83222062
T T
۰ نفر

بیش از یك میلیون كودك زیر پنج سال واكسینه می شوند

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83222062
بیش از یك میلیون كودك زیر پنج سال واكسینه می شوند

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: یك میلیون و 100 هزار كودك زیر پنج سال، پایان امسال و بهار 98 در نیمه شمالی و جنوبی كشور با دریافت واكسن تكمیلی و قطره خوراكی فلج اطفال واكسینه می شوند.

به گزارش ایرنا، سید محسن زهرایی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: واكسیناسیون تكمیلی فلج اطفال برای ایمنی و سلامت كودكان سالانه در دو مرحله انجام می شود.
وی ادامه داد: نوبت دوم واكسیناسیون فلج اطفال از چهارم اسفندماه جاری آغاز شده است و هفتم اسفند به پایان می رسد، همچنین یك روز بعد كودكان جا مانده از طرح واكسینه خواهند شد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت اظهار داشت: عملیات واكسیناسیون در خراسان جنوبی شهرستان های زیركوه، سربیشه، نهبندان و درمیان با مراجعه به در منزل و در سایر مناطق با تشخیص معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی در مناطقی كه ریسك بیشتری بیماری وجود دارد انجام می شود.
وی اضافه كرد: این عملیات همزمان در جنوب شرق كشور از جمله استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان نیز در حال انجام است و حدود 850 هزار كودك زیر پنج سال به صورت مراجعه خانه به خانه واكسینه می شود.
زهرایی عنوان كرد: عملیات واكسیناسیون در نیمه شمالی كشور نیز استان های تهران، مركزی، همدان، خراسان شمالی، تبریز و سایر با توجه به وضعیت آب و هوا در فصل بهار انجام می شود.
وی یادآور شد: در نوبت دوم عملیات واكسیناسیون فلج اطفال، 250 هزار نفر كودك زیر پنج سال در مناطق پرخطر تحت پوشش قرار می گیرند.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت گفت: در خراسان جنوبی حدود 22 هزار و 500 كودك زیر پنج سال جامعه هدف واكسینه می شوند و یك نوبت تكمیلی قطره فلج اطفال دریافت كنند.
وی افزود: تا روز گذشته حدود 65 درصد جامعه هدف خراسان جنوبی زیر پوشش قرار گرفته اند و امروز به پوشش نزدیك به 90 درصد در این استان دست می یابیم و مابقی روز آخر انجام خواهد شد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت گفت: برنامه توسعه واكسیناسیون از سال 63 در كشور شكل گرفت، با حمایتی كه انجام شد اكنون بیش از 25 سال است كه پوشش واكسیناسیون در كشور بالای 95 درصد است.
وی با بیان اینكه خدمات واكسیناسیون در كشورها همجوار ایران خوب رشد نكرده است ادامه داد: در نتیجه بیماری هایی كه با واكسن قابل پیشگیری هستند اما در كشورهای افغانستان و پاكستان 29 مورد بیماری فلج اطفال گزارش شده است.
زهرایی یادآور شد: موارد فلج اطفال در این دو كشور هر چند به میزان پایین رسیده است اما هنوز از بین نرفته است لذا وقتی یك بیماری در كشوری وجود داشته باشد با ترددها و سفرهای بین المللی به كشورهای دیگر منتقل می شود.
وی گفت: بیماری سرخك نیز در این كشورها شایع است اما در ایران در حال تهیه سند و ارسال آن به سازمان جهانی بهداشت هستیم تا نشان بدهیم این بیماری را در كشور حذف كرده ایم.
زهرایی ادامه داد: بعد از تایید ریشه كنی بیماری فلج اطفال و ریشه كنی آن كه در سال 2001 انجام شد اگر در سال جاری بتوانیم تاییدیه حذف سرخك و سرخجه را بگیریم دستاورد بسیار ارزشمندی برای ایران است.
وی عنوان كرد: در سال های دور كه هنوز واكسیناسیون انجام نمی شد سالانه 250 تا 500 هزار نفر مبتلا به سرخك بودند و بخش زیادی از مرگ و میر كودكان زیر یك سالگی به این دلیل بود اما اكنون مرگ كودكان زیر پنج سال در كشور بسیار كاهش یافته است واكسیناسیون نقش مهمی در كاهش مرگ و میر داشته است.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت با بیان اینكه در 18 سال گذشته حتی یك مورد از بیماری فلج اطفال در كشور مشاهده نشده است افزود: در حالیكه قبل از واكسیناسیون سالانه حداقل یكهزار نفر به این بیماری مبتلا می شدند.
وی از كاهش بیماری های سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیت نوع «ب» در كشور خبر داد و گفت: قبل از آغاز طرح واكسیناسیون هپاتیت «ب» در سال 72 میزان شیوع آن 3.5 درصد جامعه بود كه با برنامه های پیشگیرانه این میزان شیوع به كمتر از 1.5 درصد رسیده و در كودكان به مرحله حذف نزدیك شده است.
وی با تاكید بر اینكه دستاوردهای واكسیناسیون مادام العمر نیست گفت: اگر بتوان واكسیناسیون را با پوشش بالا حفظ كرد برنامه تداوم می یابد اما اگر به این خیال باشیم كه انواع بیماری ها حذف یا كم شده است و واكسن را حذف كنیم بدون شك شاهد بازگشت بیماری ها به كشور خواهیم بود چون بیماری در كشورهای مجاور هنوز وجود دارد.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت تاكید كرد: حذف سرخك به معنای نبود سرخك نیست همانطور كه برخی كشورها در چند سال اخیر تاییده حذف سرخك را دریافت كرده اند اما هنوز بیماری در این كشورها مشاهده شده است.
وی با بیان اینكه با اجرای طرح واكسیناسیون از شیوع 10 بیماری در كشور پیشگیری می شود گفت: اكنون واكسن های معمول شامل توام، فلج اطفال خوراكی، سرخك، سرخجه، اوریون و هپاتیت B در كشور تولید می شود همچنین 2 واكسن هموفیلوس آنفولانزا و پنوموكوك در مراحل پایانی قرار دارد.
زهرایی افزود: گروهی در وزارت بهداشت تشكیل شده كه در قالب آن تلاش می كند بین كشورهای ایران، افغانستان، پاكستان، عراق و سازمان جهانی بهداشت زمینه مراودات بهداشتی و تصمیم سازی فراهم شود.
وی با بیان اینكه ایران در بین این كشورها نقش محوری را تاكنون داشته است یادآور شد: واكسیناسیون بیماری هایی مانند فلج اطفال جزو برنامه های مشترك بوده است و هماهنگی خوبی بین این كشورها وجود دارد.
7557 * 6054