۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83222140
T T
۰ نفر
باغداران مازندران تا 20اسفند سمپاشي عليه آفات راانجام دهند

ساري- ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به ضرورت مبارزه به موقع غليه آفات زمستانه به ويژه سپردارهاي قرمز و قهوه اي، كنه قرمز و مگس ميوه گفت: باغداران تا بيستم اسفند مبارزه شيميايي و بيولوژيكي عليه آفات را انجام دهند.

عبدالرحمان زاغي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا همچنين توصيه كرد كه قبل از سمپاشي ضمن رعايت اصول ‎باغباني و بهداشتي ، تمام ميوه هاي رسيده را برداشت و ميوه هاي پاي درخت را جمع آوري و دفن كنند.
وي تاكيد بر اين نكته كرد كه اگر مبارزه زمستانه به موقع انجام نگيرد، در شرائط مناسب آب و هوايي روزهاي آخر اسفند و فصل بهار با گسترش غير قابل كنترل آفات مواجه خواهند شد.
مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزي مازندران در مورد نوع سم و مقدار مصرف آن نيز گفت: مقدار مصرف روغن امولسيون شونده با درجه سولفاناسيون بالاي 95 درصد به ميزان 12 تا 15 ليتر در يكهزار ليتر آب است.
وي توضيح داد: در باغات آلوده به كنه قرمز بخصوص باغات جوان و نهالستانها ضمن ارائه نمونه جمع آوري شده از باغ به كارشناسان حفظ نباتات و كلينيك هاي گياهپزشكي در صورت تائيد آلودگي با اخذ نسخه گياهپزشكي با كنه كشهاي توصيه شده همراه با روغن امولسيون شونده در باغات و در نهالستانها صرفا با محلول پاشي كنه كش اقدام كنند.
زاغي بيان داشت: براي جلوگيري از مقاومت كنه هاي پارازيت به كنه كشها رعايت تناوب در مصرف كنه كش ها الزامي است.
وي به شارژ تله هاي جلب كننده مگس ميوه مديترانه اي با تركيبات مختلف بويژه بكارگيري تركيبات جديد و موجود در بازار مانند سراتينكس، پروتئين هيدروليزات و سراتراپ برابر دستورالعمل مربوطه و بازبيني تله ها بصورت هفتگي و منظم براي ارزيابي مقايسه اي جلب كننده در باغات مركبات تاكيد كرد.
اين مسئول حفظ نباتات به اهميت مبارزه با بيماري بلاست مركبات، بعد از هرس سرشاخه هاي خشكيده اشاره كرد و گفت: براي مبارزه با اين آفات بايد از سموم مسي با توجه به زمان بروز بيماري بلاست مركبات استفاده كرد، البته رعايت فاصله يك هفته اي در مبارزه پيش بهاره بين روغن پاشي و تركيبات مسي ضروري است.
مدير حفظ نباتات مازندران همچنين تاكيد كرد كه بمنظور مبارزه با آفت جوانه خوار مركبات (آرچپيس رزانوس) روي تنه درختان آلوده به آفت مذكور در مرحله تفريخ تخم محلول پاشي روغن امولسيون شونده بميزان 400 تا 500 سي سي در 100 ليتر آب با استفاده از سمپاش پشتي تلمبه اي توصيه مي شود.
اين مسئوول جهاد كشاورزي مازندران بر لزوم برداشت سريعتر تمامي ميوه هاي باقيمانده مركبات در سطح معابر شهري، خانه سراها و باغات بطوري كه هيچ ميوه اي روي درخت مشاهده نشود و جمع آوري ميوه هاي ريخته پاي درختان و دفن بهداشتي تاكيد كرد.
مازندران داراي 160 هزار هكتار باغات است كه 115هزار هكتار آن انواع مركبات به ويژه پرتقال است.
6990/1899