به گزارش ایرنا براساس سالنامه آماری سازمان پزشكی قانونی كشور، در حالی كه ایران نسبت به جمعیت خود رتبه اول جهان در تصادفات رانندگی را دارد كهگیلویه و بویراحمد نیز رتبه سوم بیشترین مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را در ایران به خود اختصاص داده است.
این استان با داشتن كمتر از 140 كیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و كوهستانی یكی از استان های خطرناك در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر كیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های كویری است.
** علت تصادفات در كهگیلویه و بویراحمد
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد می گوید: تبدیل راه چهار خطه به دو خطه و ایجاد مقاطع قیفی شكل از جمله مهمترین عوامل تصادفات رانندگی در جاده های استان است.
** پرخطرترین محورهای مواصلاتی كهگیلویه و بویراحمد
محمد نصیری راد می افزاید: در 10 ماهه سال 97 كمربندی یاسوج به اصفهان به ازای هر سه كیلومتر یك كشته پرخطرترین محور مواصلاتی استان است.
وی یادآور می شود: بیشترین تلفات محور یاسوج به اصفهان در 30 كیلومتر ابتدائی جاده با سهم حدود 81 درصدی از كل تلفات این محور رخ داده است.
نصیری راد ادامه می دهد: تبدیل راه چهار خطه به دو خطه و ایجاد مقاطع قیفی شكل در مقاطعی مانند پل های تنگ سریز و تلگاه و تلفات عابران پیاده در محدوده مادوان سفلی از جمله عوامل موثر در بروز این وضعیت است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به منظور از بین رفتن مقاطع قیفی شكل در كمربندی یاسوج باید هر چه سریعتر این پل ها ساخته شده و همچنین راه چهار خطه تكمیل شود.
نصیری راد می گوید: بیشتر تلفات محور یاسوج به بابامیدان حد فاصل كیلومتر 15 تا 30 یعنی حدفاصل دشتروم تا بعد از تونل گل زردی رخ داده است.
وی می افزاید: وجود مقطع قیفی شكل پل تنگاری، تقاطع نیمه تمام سه راهی سپیدار با قوس های همراه با شیب و تونل این محدوده را حادثه خیز كرده است.
نصیری یادآور می شود: تكمیل طرح و پل مورد پیمان شركت سما سازه زاگرس، تشدید علائم و افزایش كنترل پلیس در محور یاسوج به بابامیدان برای كاهش تصادفات ضرورت دارد.
وی ادامه می دهد: بیشتر تلفات محور گچساران به بابامیدان حدفاصل كیلومتر 30 تا 35 یعنی محدوده ماهور باشت تا شهرك صنعتی خان احمد رخ داده است.
نصیری راد می گوید: مشكل شیب و قوس های تند محور گچساران به بابامیدان با توسعه و تكمیل عملیات چهارخطه این قسمت برطرف شده است.
** بیشترین آمار تصادفات مربوط به كدام خودروهاست؟
نصیری راد می گوید: بیشتر تلفات خودروهای سواری در استان مربوط به پراید و پژو 405 به ترتیب با سهم 34 و 29 درصدی است.
به باور وی فراوانی بیشتر سواری پژو 405 و پراید به دلیل ارزان بودن و البته پایین بودن سطح ایمنی این خودروها به خصوص در مورد پراید از جمله دلایل بالا بودن تصادفات است.
** تصادفات در كمربندی یاسوج 100 درصد افزایش یافته است
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان تصادفات رخ داده در كمربندی یاسوج در 10 ماه گذشته سال جاری با افزایش 100 درصدی مواجه بوده است.
نصیری راد اظهار داشت: با توجه به شاخص ها متوسط رشد تردد در 10 ماه گذشته امسال میزان تردد در این محور رشد 13 درصدی داشته است.
وی تصریح كرد: همچنین 15 تن در این 15 كیلومتری (كمربندی یاسوج- دشت روم) ظرف 10 ماه گذشته قربانی شده اند.
نصیری راد یادآور شد كه میزان تصادفات منجر به فوت این محور در مدت 10 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است.
وی كم عرض بودن جاده و راكد ماندن طرح چهار خطه شدن آن، وجود افتادگی و اختلاف سطح در شانه راه به دلیل نیمه كاره رها كردن پروژه چهار خطه توسط پیمانكار، تعدد كاربری های كنار جاده شامل كارخانه های شن و ماسه، جایگاه سوخت، رستورانها و روستاهای حاشیه كمربندی (جدول غوره، چنارستان، مور دراز) و مشكلات مربوط به رمپ های ورود و خروج این كاربری ها و یا تقاطع ها را از جمله دلایل افزایش میزان تصادفات و فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در این جاده ذكر كرد.
نصیری راد اضافه كرد: همچنین راه اندازی پل سوم بشار و انتقال بخشی از ترافیك به كمربندی در محل تقاطع پل زردك، مشكل پل سنگی طاقی موجود در مسیر، سرعت و سبقت های غیرمجاز در محور كمربندی كه باعث تصادفات با شدت جراحات و صدمات متعدد از دیگر عوامل دخیل در افزایش میزان تصادفات در این كمربندی است.
** واحدهای خدماتی بین راهی عامل عمده تصادفات
مدیركل دفتر فنی كهگیلویه و بویراحمد نیز وجود واحدهای پذیرایی و خدماتی بین راهی در سطح جادههای استان را یكی از عامل های عمده در بروز تصادفات و ناایمن كردن محورهای ارتباطی می داند.
هجیر افشون گفت: هم اینك بیش از 90 درصد این واحدهای خدماتی و پذیرایی بدون مجوز و كمترین نظارت در بخشهای مختلف مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: این واحدها و اردوگاههای تفریحی و خدماتی سالها بدون مجوز اقدام به ساختو ساز در حاشیه جادهها كردهاند و كمترین نظارتی برای كنترل ، شناسایی و ساماندهی آنان تاكنون انجام نشده است.
افشون اضافه كرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد باید در اسرع وقت وضعیت موجود این واحد ها را تبیین و در این راستا اقدامات مورد نظر برای ساماندهی آن ها انجام گیرد.
مدیركل دفتر فنی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود این واحدهای پذیرایی علاوه بر بروز مشكلات و خطراتی در زمینه ایمنی راهها سبب تخریب منابع طبیعی و چالشهای زیست محیطی متعددی در سطح استان شده اند.
** 42 درصد تلفات رانندگی كهگیلویه و بویراحمد شب ها رخ می دهد
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آمار بدست آمده میزان تلفات رانندگی در هنگام نیمه شب به خصوص برای محور یاسوج به اصفهان با سهم 42 درصدی از كل تلفات لزوم كنترل و نظارت بیشتر پلیس در این زمان را می طلبد.
نصیری راد اظهار داشت: تلفات ناشی از تصادفات در استان بیشتر در روزهای ابتدایی و انتهایی هفته رخ داده است.
وی افزود: شاخص ها نشان می دهد كه میزان تلفات در ایام تعطیل نسبت به ایام غیر تعطیل 25 درصد بیشتر است.
نصیری راد بیان كرد: سهم تلفات رانندگی محور یاسوج به اصفهان 20 درصد، گچساران به بابامیدان 11 درصد، یاسوج به بابامیدان 10 درصد، سه راهی سپیدار به دهدشت 9 درصد و محورهای روستایی 9 درصد است.
** تصادف علت اصلی مرگ و میر
به گفته كارشناسان، تصادفات جاده ای از جمله خطراتی است كه امروزه در سراسر جهان جان انسان ها را تهدید می كند و موجب آسیب ها و خسارت هاي فراوانی به مردم و دولت ها می شود.
عامل اصلی مرگ و میر جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله در جهان، تصادفات ترافیكی است این عامل از بیماری های غیر قابل درمانی مانند مانند ایدز و مالاریا هم پیشی گرفته است.
یك پژوهشگر كه در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است می گوید: تصادفات ترافیكی و تلفات ناشی از آن بر اساس آمار به خصوص در كشورهای در حال توسعه با سرعت نگران كننده ای رو به افزایش است و این در حالی است كه سرمایه گذاری ها و مطالعات انجام شده در این زمینه به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای موجود نیست.
ناصر پور معلم اضافه می كند: وضعیت تصادفات ترافیكی در كشورهای در حال توسعه بسیار بغرنج تر و پیچیده تر از كشورهای پیشرفته است.
به گفته یك كارشناس، سالانه بیش از 20 میلیون نفر در جاده های جهان و 30 هزار نفر در جاده های ایران به دلیل تصادفات و حوادث ترافیكی كشته مي شوند.
اكبر هدایتی می افزاید: ایران با ثبت آمار 27 هزار كشته در سال در مقایسه با جمعیت آن به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.
**عوامل موثر در سوانح رانندگی
یك پژوهشگر كه در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است می گوید: در بروز تصادفات عوامل گوناگونی مانند انسانی، محیطی، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارند كه در این بین نقش عوامل انسانی بیش از سایر عوامل است.
محمد سلمانی معتقد است: عوامل انسانی با 54 درصد بیشترین نقش را در بروز تصادفات دارد و از بین عوامل انسانی سرعت زیاد، عجله كردن در راه رسیدن به مقصد، رعایت نكردن قوانین راهنمایی و رانندگی، خواب آلود بودن رانندگان، سبقت غیر مجاز و فاصله زیاد مسافت بین مبدا و مقصد و خستگی ناشی از آن نسبت به سایر عوامل نقش بیشتری دارند.
** نقش ایمنی جاده ها
امروزه مقوله ایمنی از جمله زیرساخت هاي لازم براي توسعه پایدار قلمداد مي شود. یكي از مهمترین موارد ایمني، ایمني در جاده ها است و هرچه ایمني بیشتر شود، تلفات كمتر مي شود.
اكبر هدایتی می گوید: تامین امنیت جاده اي براي جلوگیري از حوادث و صدمات جاده ای به عنوان جزیی مهم از سلامت جامعه نیازمند عزم ملی، برنامه ریزي جامع و هماهنگ در بخش هاي مختلف دولت است. گستردگي ایمني به گونه اي است كه كلیه دستگاه ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن دخیل هستند.
وی معتقد است: در زمینه ایمني جاده ها، متغیرهایی نظیر حجم تردد محورها، مشخصات هندسی راه، وضعیت و تعداد تقاطع ها، نوع كاربری های اطراف جاده ها، فرهنگ رانندگي مردم، قوانین و مقررات موجود، نحوه نظارت پلیس، فعالیت مناسب و تقویت ماموران پاسگاه های پلیس راه در مسیرهای پر حادثه در كاهش میزان تصادفات بسیار موثر است.
هدایتی عنوان می كند: از دیگر عوامل موثر در كاهش تصادفات نصب علائم هشداردهنده، ایجاد نور كافی در جاده ها، توسعه جاده های دوبانده، تجهیز پلیس راه به فناوریهای نوین، مدیریت كنترل سرعت در جاده ها، اهمیت و ضرورت مطالعه و كاهش مقاطع تصادف خیز و توجه به امر آموزش است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشكی قانونی كشور، استان كهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یكهزار و 670 روستای دارای سكنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
از مجموع حدود 6 هزار كیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار كیلومتر آن راه های روستایی است كه بیش از 50 درصد آن همچنان خاكی و شوسه است.
راكد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 كیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانكاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیكی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر كارشناسان اعلام شده است.
9928/6110
یاسوج- ایرنا- تابلوها هشدار می دهند آرامتر بروید، پیچ ها خطرناك، خودروها نا ایمن و راننده روبرو خواب آلود است اما بسیاری همچنان در جاده های پرپیچ و خم كهگیلویه و بویراحمد تخته گاز می روند تا رتبه سوم بیشترین مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را به استان اختصاص بدهند.