۷ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۳۲
کد خبر: 83222865
T T
۰ نفر
دومین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول آغاز شد

دزفول - ایرنا - دومین كنگره بین المللی جندی شاپور با حضور 10 دانشمند مطرح جهان و مسئولان كشوری و استانی در دزفول آغاز شد.

به گزارش ایرنا دبیر كنگره بین المللی جندی شاپور روز سه شنبه در آغاز این كنگره گفت: بار دیگر میزبان دانشمندان تمدن های جهان هستیم كه برای جشن ثبت این دانشگاه به عنوان كهن ترین دانشگاه جهان گردهم آمده اند.
محمد رضا عصاری افزود: بیشتر بستر این دانشگاه كهن در خاك است ولی ریشه آن در حال جنبش و زایش است كه با كوشش هفت سال تلاش همه بخش های دانشگاه جندی شاپور، كمیته فرهنگ و تمدن، كمیسیون ملی یونسكو، وزارت علوم و تحقیقات برگزار شده است.
وی با اشاره به پرده برداری بخشی از این گنجینه در كاوش های علمی و فنی انجام شده اظهار داشت: مرمت و احیای آرامگاه یعقوب لیث و پخش مستندهای مختلف در این خصوص، گسترش فرهنگ بوم گردی با اشتغالزایی در اسلام آباد و راه اندازی پایگاه جندی شاپور از دستاوردهای نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور می باشند.
وی ثبت جهانی رویداد 1750 سال تاسیس كهن ترین دانشگاه جهان در سازمان جهانی یونسكو در نوامبر 2017 را از دیگر دستاوردهای این كنگره خواند و گفت: مركز پژوهش جندی شاپور نیز راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: امروز نیز دومین كنگره برگزار شده كه حاصل تلاش تمام مسئولان كشوری و استانی است.
به گزارش ایرنا فرانسیس ریشار ایران شناس فرانسوی از مركز تحقیقات ملی فرانسه و موزه لور، رشدی راشد دانشمند مسلمان تاریخ علم و فلسفه از فرانسه، آموس برتولاچی ایران شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیزا از ایتالیا، پائولو دلائینی باستان شناس و جندی شاپور شناس از ایتالیا، برنو جنیتو باستان شناس و ایران شناس و عضو هیات علمی شرق شناسی ناپل از ایتالیا، وارتان واسكانیان تاریخدان و شرق شناس و عضو هیات علمی دانشگاه ایروان از ارمنستان و ماریا دوتسنكو رئیس اداره اطلاعات سازمان ملل در ایران از جمله میهمانان ویژه این كنگره می باشند.
سید زوار رحمان از هندوستان، بوته رایزن علمی سفارت فرانسه نیز در این كنگره حضور دارند.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سیدضیاء هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری ایرنا نیز در آئین افتتاحیه این كنگره حضور دارند.
نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول نیز اسفندماه 95 برگزار شد.
دومین كنگره بین المللی جندی شاپور از امروز به مدت 2 روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.
دانشگاه جندی شاپور كه اكنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یكهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شكل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/3022