۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83223339
T T
۰ نفر

مركز پژوهشی جندی شاپور دزفول افتتاح شد

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83223339
مركز پژوهشی جندی شاپور دزفول افتتاح شد

دزفول - ایرنا - مركز پژوهشی جندی شاپور دزفول روز سه شنبه با حضور مسئولان كشوری و بین المللی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افتتاح شد.

دبیر اجرایی كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول در آئین افتتاح این مركز به خبرنگار ایرنا گفت:مركز پژوهشی جندی شاپور با رویكرد مدیریت مشاركتی و با استفاده از نیروهای انسانی متعهد و علاقه مند و با برخورداری از امكانات و تجهیزات فیزیكی و آزمایشگاهی مناسب و منابع مالی مستقل، به عنوان بازوی علمی و فرهنگی برای تصمیم سازی و سیاست گذاری در مسایل بین رشته ای مرجعیت داشته و به عنوان یكی از قطب های علمی، پژوهشی برتر منطقه با سازمان های معتبر بین المللی مرتبط همكاری مشترك دارد.
محمد ذاكر مشفق با بیان اینكه چشم انداز این مركز این است كه بتواند با بازشناسی آموزه های تاریخی به توسعه و ارتقای علمی كشور در شرایط فعلی كمك كند گفت: بازشناسی میراث ملموس و ناملموس جندی شاپور، تحقق رسالت جندی شاپور در توسعه علوم و فنون نوین در سطح منطقه، كشور و جهان از ماموریت های این مركز می باشد.
وی گفت:گروه پژوهشی تاریخ علم و جامعه شناسی این مركز ماموریت ساماندهی و مدیریت كلان سایت و موقعیت باستانی منطقه جندی شاپور را بر عهده دارد تا با تولید محتوا درباره آن در زمینه های مختلف مرتبط با تاریخ و فرهنگ جندی شاپور به پژوهش بپردازد.
ذاكر مشفق افزود:گروه پژوهشی معماری و شهرسازی این مركز نیز بازشناسی و مطالعه در زمینه ساخت شهر تاریخی جندی شاپور از دیدگاه معماری و شهری، مطالعه هنر و الگوهای هنری به كار رفته در شهر باستانی و تاریخی جندی شاپور و در نهایت ترسیم الگوی شهری تاریخی و هنری جندی شاپور را بر عهده دارد.
وی گفت:گروه پژوهشی علوم و فنون نوین شامل انرژی های تجدید پذیر و مهندسی پایدار نیز به توسعه علمی دانشگاه تاریخی جندی شاپور و سرآمد در حوزه های علمی آن زمان را بر عهده دارد كه شامل مطالعات و پژوهش ها در قلمرو علوم و فنون نوین است.
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:امروز در یكی از خواستگاه های علمی جهان دور هم جمع شدیم تا قدمت 1750 ساله تاسیس این دانشگاه را جشن بگیریم.
عباس پاپی زاده افزود:نیاكان ما نقش ویژه ای در پیشرفت و اعتلای علم داشتند و وجود نخستین مركز علمی متمركز دنیا در دزفول نشانه نبوغ بالای مردم این منطقه بوده كه باعث شگفتی جهان امروز شده است.
وی افزود:نخستین اجتماع بزرگان و دانشمندان در جندی شاپور باستان اتفاق افتاده كه باید زمینه معرفی این خواستگاه علمی فراهم شود.
پاپی زاده از وزیر علوم، تحقیقات وفناوری خواست در كتابهای تاریخ تحول علم، جندی شاپور به عنوان مبدا جهانی دانشگاه ذكر شود و در طراحی های ساختمان وزارت علوم از نماد جندی شاپور استفاده شود.
دومین كنگره بین المللی جندی شاپور روز سه شنبه با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و تعدادی از اندیشمندان جهان در دزفول آغاز شد.
7278/3022/6068