۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۲
کد خبر: 83223388
T T
۰ نفر
كرایه آنلاین، قدم آهسته برای شهر هوشمند

تهران- ایرنا- یكی از شاخص های شهر هوشمند پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی است، طرحی كه اكنون در كلانشهرهایی مثل تهران در حال اجرا است اما با وجود اپلیكیشن های متعدد هنوز آن طور كه باید و شاید این نوع پرداخت نتوانسته در بین رانندگان و مسافران جایگاه خود را پیدا كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، این روزها استارت اپ ها و برنامه های موبایلی توانسته‌ اند بسیاری از مشكلات را برطرف كنند، برای مثال خرید اینترنتی، درخواست تاكسی، پیك و حتی كامیون برای حمل بارهای سنگین از طریق برنامه های موبایل امكانپذیر شده است.
یكی از كاربردهای گوشی های هوشمند پرداخت های آنلاین است از جمله پرداخت كرایه تاكسی به واسطه اپلیكیشین های مختلفی كه در این زمینه ورود كرده اند. مهمترین كاربرد این نرم افزارها، برچیدن معضل پول خرد و پرداخت كرایه مصوب در تاكسی های خطی است، هر چند این نرم افزارها در دنیای امروز كاربردهای مفید دیگری هم دارند.
بر این اساس در راستای اجرای مصوبه یكصد و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور در خصوص استفاده از فناوریی های مخابراتی شامل تلفن همراه، اینترنت، بی سیم و فركانس رادیویی و نظایر آن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل‌ و نقل درون‌ شهری و به استناد وظایف و اختیارات مندرج در ماده 9 قانون توسعه حمل ‌و نقل مصوب 1386 و مواد 31 و 32 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 و آیین ‌نامه مدیریت حمل بار و مسافر در شهرها و حومه مصوب هیات وزیران با هدف مشاركت بخش خصوصی در ارائه خدمات پرداخت الكترونیك كرایه تاكسی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران، مراحل و شرایط همكاری برای اشخاص حقوقی، موسسات و مجموعه ‌های ارائه ‌دهنده خدمات پرداخت الكترونیك كرایه تاكسی را اعلام كرد و این گونه شد كه در حوزه پرداخت كرایه تاكسی به صورت آن لاین، اپلیكیشین های مختلف وارد میدان شدند.
به این ترتیب پرداخت الكترونیكی كرایه از جمله طرح های ناوگان تاكسیرانی كشور به شمار رفت و با توجه به پیشرفت فناوری و سرعت آن در دستور كار تاكسیرانی های شهری كشور قرار گرفت بر این اساس اتحادیه تاكسیرانی با جدیت به دنبال اجرای این طرح است تا با عملیاتی شدن آن بتواند خدمات مطلوبی در سطح تاكسیرانی شهری به شهروندان و رانندگان ارائه دهد.
در این راستا كارگروه اختصاصی تشكیل شد و متخصصان مختلف در سازمان های مربوط در شهرداری ها و بخش خصوصی در حال بررسی طرح و گفت وگو با بانك ها هستند از آن جایی كه در این حوزه، بحث فناوری سخت افزار، نرم افزار، شیوه كسب و كار و چگونگی اجرا مطرح است، بنابراین نیاز به بررسی های كارشناسی دقیقی دارد و به همین دلیل نرم افزارهای مختلفی به صورت آزمایشی در چرخه تاكسیرانی وارد عمل شده اند. نرم افزارهایی كه برخی از آنها برای مردم آشنا و شناخته شده نیستند و هنوز یك نرم افزارجایگاه خود را پیدا نكرده، نرم افزار دیگری وارد عرصه می شود.
در سطح شهر و تردد با تاكسی های خطی حتما با تبلیغ این نوع اپلیكیشن ها مواجه شده اید، از جمله اپلیكیشن های رسید، پرداختم، فون پی، پولیتو و پیگیر كه هر یك از آنها علاوه بر پرداخت آن لاین كرایه تاكسی، امكاناتی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند.
یكی دیگر از اپلیكیشن هایی كه به تازگی تبلیغ آن را در شهر و تاكسی ها رواج یافته است، اپلیكیشین «تومن» است كه یكی از كاركردهای آن پرداخت آن لاین كرایه تاكسی است كه شاید بسیاری از افراد از ورود آن بی خبر باشند.حالا رانندگان و مسافران نظرات متفاوتی در مورد هر یك از این نرم افزارها دارند.

*رانندگان تاكسی چه می گویند؟
«محمد.ن» راننده تاكسی های خطی میدان فاطمی- انقلاب در مورد نحوه نصب و كاركرد نرم افزار تومن می گوید: بر اساس اعلام سازمان تاكسیرانی، تبلیغ این اپلیكیشن را در خودرویم نصب كردم، قبلا فون پی را نصب كرده بودم اما با آمدن تومن، تصمیم گرفتم این نرم افزار را در خودروی خود نصب كنم.
وی اضافه می كند: برای نصب نرم افزارهایی مثل فون پی و رسید نیاز به بلوتوث است اما در مورد تومن این طور نیست، برای استفاده از این سرویس، راننده نیز باید عضو سیستم تومن باشد، با مراجعه به صفحه اصلی برنامه شما می توانید به دو روش كرایه مورد نظر خود را پرداخت كنید، به كمك دوربین تلفن همراهتان می توانید QrCode راننده مورد نظر را اسكن كنید و پس از نمایان شدن تصویر و نام راننده با وارد كردن مبلغ كرایه، پرداخت خود را انجام دهید و با استفاده از گزینه فعال كردن فلش تلفن همراه می توانید مشكلاتی همچون كمبود روشنایی برای اسكن توسط دوربین را برطرف كنید.
وی ادامه می دهد: اگر به هر دلیلی امكان اسكن كد وجود نداشت می توانید با انتخاب كد مربوط به راننده در اپلیكیشن فرایند پرداخت را تكمیل كنید. مسافران با انجام اولین تراكنش در اپلیكیشن، شارژ كیف پول از تومن هدیه می گیرید.
این راننده 60 ساله می گوید: البته در تومن همه چیز محدود به پرداخت كرایه نمی شود شما می توانید با استفاده از موجودی كیف پولتان از اپلیكیشن شارژ همراه اول، ایرانسل و رایتل برای خود یا دوستانتان خریداری كنید و همیشه شارژ باشید.
«رضا» از دیگر رانندگان خطی میدان فاطمی- انقلاب نیز می گوید: هنوز این برنامه آن چنان كه باید و شاید بین مردم شناخته نشده است هر چند همكارانمان می گویند كه این نرم افزار در شهرهای بزرگی مثل شیراز، رشت و مشهد فعال است و در حال تكمیل تاكسی های تحت پوشش خود است اما هنوز مسافران از آن استقبال نكرده اند.
وی می گوید: البته خیلی از همكاران ما از این نرم افزار ها استفاده نمی كنند چون به نوعی استفاده از این نرم افزار كنترل كرایه های مصوب است و متاسفانه ان عده ای كه از دریافت كرایه مصوب اجتناب می كنند تمایلی به استفاده از آن ندارند و تنها به عنوان تزئین، تبلیغ آن را در خودروی خود قرار داده اند.
وی تاكید می كند: اگر استفاده از این نرم افزارها اجباری شود، در خط های تاكسی بسیار كاربردی خواهد بود به شرطی كه اجباری شود و فقط یك نرم افزار معرفی شود و مردم فقط آن نرم افزار را بشناسند نه اینكه نرم افزارهای مختلف معرفی شود و مردم به هیچ از آنها اعتماد نداشته باشند.
این راننده تاكسی می گوید: باید یك نرم افزار تایید و در نهایت از سوی رسانه ها برای استفاده مردم معرفی شود تا هم رانندگان ملزم به استفاده از آن شوند و هم مردم با خیالی راحت و آسوده از آن استفاده كنند.

* اپلیكیشن های پرداخت كرایه نقص دارند
رسول از رانندگان خطی میدان انقلاب- راه آهن است، می گوید: این اپلیكیشن ها دارای نواقصی هستند به عنوان مثال مسافران برای ارتباط و وصل شدن باید معطل شوند بر این اساس ترجیح می دهند كرایه خود را نقدی پرداخت كرده و سریعتر به كار خود برسند.
وی ادامه می دهد: از طرف دیگر كرایه رانندگان دیر به دستشان می رسد و این مساله سبب می شود تا رانندگان نیز تمایلی به استفاده از این نرم افزارها نداشته باشند.
رسول می گوید: از طرفی با توجه به شرایط و قوانین وضع شده درون شركت، استفاده از خدمات «تومن» برای افراد زیر 18 سال ممنوع است و شركت تومن این اختیار را دارد تا در صورت شناسایی این گونه افراد، حساب كاربری آن‏ها را مسدود سازد این در حالی است كه در بسیاری از موارد دانش آموزان سوار تاكسی می شوند كه سن آنها كمتر از 18 سال است.
وی ادامه می دهد: گفته می شود تمام اطلاعات جمع آوری شده از كاربران یعنی نام و نام خانوادگی و شماره تماس، نزد شركت های این نوع اپلیكیشن ها محفوظ می ماند اما مردم به راحتی اعتماد نمی كنند. اطلاعات حساسی كه كاربران در حساب كاربری خود ذخیره دارند، شامل موجودی اعتبار كاربر مهم است و لازم است تا اجازه دسترسی به این اطلاعات به هیچ فرد یا شركت دیگری داده نشود.

* فراهم آوری شرایط مطلوب در تاكسیرانی
یكی از رانندگان خطی در رابطه با استفاده از این نرم افزارها می گوید: باید شرایطی فراهم شود كه راننده احساس كند با استفاده از این دستگاه، كار راحت تر شده است و نوعی خدمات دریافت می كند و راننده احساس كند با استفاده از این نوع فناوری، بخشی از مشكل های او حل خواهد شد این در حالی است كه رانندگان چنین احساسی ندارند و تصور می كنند این نرم افزارها برای آنها دردسرساز است. اگر شرایط مسافر و راننده در نظر گرفته شود به نظر می رسد این نرم افزارها بسیار مفید خواهند بود.
علی مردی میانسال است و سال ها در تاكسی های خطی راه آهن - ولی عصر، كار می كند . او از فعالیت چنین نرم افزارهایی بی اطلاع است و می گوید: ما پیرمردها از این امكانات جدید سر در نمی آوریم، اصلا نمی توانیم با این چیزهای جدیدی كه آمده است، كار كنیم حتی ممكن است سرمان كلاه هم بگذارند.
یكی دیگر از رانندگان خطی این مسیر كه تبلیغ این نرم افزار را در خودرواش نصب كرده اما تا كنون از آن استفاده نكرده است، می گوید: به نظرم این امكان جدید بسیار مفید است به خصوص زمانی كه مشكل پول خرد وجود دارد اما لازم است تا اطلاع رسانی صورت گرفته تا مردم آگاه شوند و نسبت به امنیت آن اطمینان داشته باشند. اما در حال حاضر به ندرت كسی می داند فون پی چیست، به كجا وابسته است و در صورت شكایت به كجا باید مراجعه كند.
یكی دیگر از رانندگان می گوید: این نرم افزار را تاكسیرانی تهران در اختیار ما قرار داده است تا كرایه ها را از این طریق از مسافران بگیریم، من نحوه نصب این نرم افزار را در خودروام نصب كرده ام و تمام مسافران را ترغیب به پرداخت آنلاین كرایه هایشان می كنم، اما در این بین تعداد اندكی از مسافران اعتماد كرده و از آن استفاده می كنند، بنابراین نیاز است تا در این رابطه اطلاع رسانی صورت گیرد تا مردم نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشند.

*مسافران چه می گویند؟
علی از مسافران جوان و امروزی یكی از خط های تاكسی است كه از نرم افزار تومن برای پرداخت كرایه تاكسی استفاده می كند، می گوید: بهتر است یك پلت‌ فرم باز برای راننده وجود داشته باشد كه هر مسافری با هر كیف پولی سوار ماشین او شد، بتواند كد QR را بخواند و پولی كه واریز می‌ كند از یك منبع به حساب یكی از موضوع ‌هایی كه باید به آنها توجه شود ایجاد یك كیف پول مشترك بین اپلیكیشن‌ها است این موضوع باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ایجاد كیف پول‌های متعدد در اپلیكیشن‌ها می‌شود. وقتی مردم كیف پولی را انتخاب می‌ كنند، انتظار دارند از آن در تمام پرداخت ‌های خرد خود استفاده كنند حتی اگر این كیف پول مخصوص تاكسیرانی هم باشد انتظار دارند آن را در تمام تاكسی‌ هایی كه در سطح شهر سوار می‌شوند، ببینند.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر كه جا به جایی با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، تاكسی و مترو مقرون به صرفه‌ است و راهكاری مفید برای رهایی از ترافیك سنگین شهری به حساب می آید، همه ما تا كنون كم و بیش درگیر چالش های پرداخت هزینه شده ایم به همین دلیل من موافق هوشمند شدن شهرم هستم و دوست دارم تمام خدمات شهری بر اساس نرم افزارهای جدید صورت گیرد هر چند ممكن است برخی افراد نحوه استفاده از آن را ندانند اما برای جوانان بسیار كاربردی است.
مریم.ن یك شهروند تهرانی است كه با این نوع نرم افزار روبه رو شده است، او می گوید: تبلیغ آن را بارها در تاكسی ها دیده ام اما هیچ گاه نه راننده از من خواسته كه كرایه را آنلاین پرداخت كنم و نه خودم رغبت به این كار داشته ام چون هیچ شناختی از این نرم افزار ندارم و در رسانه ها تبلیغ آن را ندیده ام.
امین جوان 25 ساله ای كه اهل نرم افزارهای امروزی است، می گوید: نرم افزار فون پی را در گوشی ام نصب كرده و از آن استفاده كرده ام اما برخی از رانندگان به ویژه افراد مسن، اعتمادی به این نرم افزار ندارند و در برابر پرداخت آنلاین كرایه مقاومت می كنند، چون هنوز اطلاع رسانی درستی برای استفاده از آن صورت نگرفته و خیلی ها آن را نمی شناسند، مثل اسنپ، تپسی و غیره كه در ابتدای كار هیچ فردی از آن شناختی نداشت اما اكنون اكثر شهروندان تهرانی از آن استفاده می كنند.

* نكات ایمنی برای نصف نرم افزارهای پرداخت آنلاین
در دنیای پیچیده فناوری و ورود تكنولوژی جدید مثل اپلیكیشن های كرایه تاكسی ممكن است برخی افراد سودجود، نرم افزارهایی را به مسافران معرفی كنند كه غیر قانونی باشد بر این اساس پلیس فتا توصیه می كند در هنگام نصب اپلیكیشن‌ها بر روی تلفن های هوشمند به نكاتی توجه شود. برخی كاربران به دلیل ناآگاهی یا نداشتن شناخت لازم از فروشگاه های اینترنتی معتبر اپلیكیشن، نرم افزارهایی را دانلود و بر روی تجهیزات هوشمند خود نصب می كنند این در حالی است كه این برنامه ها می تواند آلوده به انواع بدافزارها باشد و اطلاعات مهم شما مانند رمزهای عبور و تراكنش های بانكی را مورد دستبرد قرار دهد.
كاربران هنگام نصب اپلیكیشن ها مراقب دسترسی هایی كه نرم افزار در هنگام نصب از آنها می گیرد، باشند (دسترسی به گالری تلفن همراه- دسترسی به حافظه جانبی- آپدیت كردن اپلیكیشن برای استفاده از امكانات بیشتر آن، دسترسی به ایمیل - دسترسی به دفترچه تلفن همراه كاربر) از جمله نكاتی است كه كاربران باید برای مراقبت از اطلاعات خود و حفظ ایمنی مراقبت آن باشند.
پلیس فتا توصیه می كند كه كاربران همواره برای تلفن همراه خود از سیستم رمزنگاری مناسب استفاده كنند. استفاده از آخرین نسخه آنتی ویروس مناسب و بروز شده برای تلفن همراه، همیشه و در همه حال فاویروال ها و آنتی ویروس خود را در حالت فعال قرار دهید، از فروشگاه های معتبر و به نام برای دانلود اپلیكیشن های مورد نیاز خود استفاده كنید، برنامه هایی كه در شبكه های اجتماعی توسط افراد ناشناس به شما پیشنهاد می شود را دانلود نكنید.

* پلیس فتا در مورد اپلیكیشن‌های رایگان هشدار داد
از آن جایی كه اپلیكشین ها به صورت رایگان در گوشی ها نصب می شود بر این اساس به مردم توصیه می شود در نصب این نرم افزارها حتی نرم افزارهای پرداخت آنلاین كرایه تاكسی دقت كنند به همین دلیل اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نسبت به سودجویی از كاربران فضای مجازی با اپلیكیشن‌های رایگان هشدار می دهد.
كاربران باید برای نصب هر گونه اپلیكیشن روی دستگاه‌ های خود از جمله گوشی‌ های هوشمند لپ ‌تاپ، تبلت، ابزار و رایانه‌های خانگی، حتما برنامه‌ مورد نظر خود را از سایت‌های معتبر كه دارای نماد اعتماد الكترونیك هستند، تهیه كنند.
از سوی دیگر پلیس توصیه می كند كه هرگز به شركت ‌ها و افرادی كه به بهانه‌ پشتیبانی فردی اقدام به برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامك می ‌كنند، اعتماد نكنند و تا از صحت و معتبر بودن شركت اطمینان لازم را كسب نكرده‌ اند، هیچ ‌گونه اطلاعات و پولی را ارسال و در اختیار این گونه افراد قرار ندهند.

*اخذ مجوز برای اپلیكیشن های موبایل الزامی شد
امیر سیاح، مدیر سامانه های همراه مركز رسانه های دیجیتال در ششمین جشنواره وب و موبایل ایران از الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیكیشن ها و برنامه های كاربردی تلفن همراه خبر داده و گفته: فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت كنند.
وی افزود: با اتوماتیك شدن پروسه ثبت و صدور مجوز، در حوزه سامانه های همراه و نرم افزارها، ساماندهی در این بخش كلید خورده است.
سیاح همچنین از شناسنامه دار كردن نرم افزارهای داخلی خبر داد و گفت: واردات نرم افزارهای خارجی نیز در جهت حمایت از قانون كپی رایت ثبت می شود.
وی همچنین از الزام برای اخذ مجوز اپ استورها – فروشگاههای اپلیكیشن موبایل – خبر داد و گفت: ارائه دهندگان خدمات اپلیكیشن، به عنوان ناشران دیجیتال باید قبل از ارائه خدمات، از سایت سرآمد وزارت ارشاد –saramad.ir - مجوز فعالیت دریافت كنند.

*فراخوان تاكسیرانی برای كسب ‌و كارهای پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی
شهریور امسال؛ بهاره آروین، رئیس كمیته شفافیت شورای شهر تهران در توییتر خود از فراخوان عمومی سازمان تاكسیرانی برای اعلام شرایط اشخاص حقوقی، مؤسسات و مجموعه ‌های ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی خبر داد.
در اطلاعیه‌ای كه در سایت سازمان تاكسیرانی منتشرشده آمده بود كه متقاضیان باید پیشنهاد رسمی خود را از طریق دبیرخانه سازمان تاكسیرانی ارائه دهند و در فرم پیشنهادی خود، مشخصات كامل شخصیت حقوقی شامل مشخصات شركتی و مشخصات صاحبان امضا، معرفی سامانه پیشنهادی، امكانات و ویژگی‌های آن و سوابق فعالیت‌های مرتبط شركت با موضوع درخواست را اعلام كنند.
پس از ارائه این پیشنهاد از سوی صاحبان كسب‌ و كار پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی، سازمان تاكسیرانی به بررسی پیشنهاد‌های می‌پردازد و بر اساس معیارهایی از جمله
تایید حداقل ویژگی‌ های موردنیاز در اپلیكیشن برای شروع كسب ‌و كار، تایید مستندات اپلیكیشن و بك آفیس، تست و تایید عملیاتی اپلیكیشن توسط كمیته فنی، تایید مستندات تست‌های امنیت و عملكرد اپلیكیشن توسط كمیته فنی سازمان یا طرف سوم و اخذ تعهدنامه امنیت داده و سیاست استفاده از اطلاعات شخصی، تاییدیه‌ های لازم را صادر می‌كند.
پس ‌از آن كسب ‌و كارها ملزم به سپردن تضامین لازم هستند و می ‌توانند برای یك دوره یك‌ ماهه به ‌صورت آزمایشی فعالیت خود را در محدوده مشخص‌ شده از سوی سازمان تاكسیرانی آغاز كنند بر اساس اعلام سازمان تاكسیرانی، پس از اتمام دوره یك‌ ماهه آنها می ‌توانند محدوده فعالیتی خود را توسعه دهند. به نظر می رسد نرم افزار تومن در نتیجه این فراخوان شروع به فعالیت كرده است.

*امكان رقابت شركت‌های پرداخت الكترونیكی
محمد علیخانی، رئیس كمیسیون حمل‌ و نقل شورای شهر تهران در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران بر لزوم ایجاد رقابت میان شركت‌ های پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی با تحقق این موضوع در سطح شهر تهران تاكید كرد و گفت: در اسفند ماه سال۱۳۹۵ مصوبه‌ ای در خصوص پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی‌ها توسط شورای شهر تهران ابلاغ شد و در اردیبهشت امسال نیز مصوبه دیگری شهرداری تهران را موظف كرده بود كه از طریق سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی امكان پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی‌ها را فراهم كند.
علیخانی ادامه داد: در این مصوبه آمده بود كه باید امكان رقابت شركت‌ های پرداخت الكترونیكی حداقل سه شركت واجد شرایط فراهم شود اما متاسفانه در حال حاضر فقط یك شركت به‌ صورت انحصاری در این زمینه فعالیت می‌كند. پیگیری‌های ما از طریق كمیسیون حمل ‌و نقل شورای شهر تهران به نتیجه نرسید لذا به شهردار تهران تذكر می‌دهم كه نسبت به اجرایی شدن این مصوبه اقدامات لازم را انجام دهد.

*پرداخت الكترونیكی كرایه، نمادی از شهر هوشمند
محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین المللی تهران هوشمند در خصوص طرح هایی كه تا امروز در این مجموعه انجام شده و یا طرح هایی كه برای آینده برای داشتن شهری هوشمند در نظر گرفته شده است، گفت: شهر هوشمند با پرداخت شهری در هم تنیده است. یكی از ابعاد اكثر سرویس هایی كه در شهر هوشمند ارائه می دهیم پرداخت است. در این زمینه چند كار انجام داده ایم و چند برنامه جدی تا آخر سال داریم. یكی از مهم ترین برنامه ها بحث پرداخت كرایه تاكسی توسط اپلیكیشن های پرداخت است كه در تعامل با آنها هستیم.
وی ادامه داد: قصد داریم ترتیبی بدهیم تا بتوان كرایه تاكسی و بقیه پرداخت های شهری را بتوان از طریق اپلیكیشن های آنها پرداخت كرد. از جمله كارهایی كه تا انتهای سال قصد انجام آن را داریم، پذیرش ابزارهای جدید غیر از كارت بلیط مترو در درگاه های پرداخت است. پردازش nfc و qr و قرار دادن آنها در اختیار سازندگان اپلیكیشن ها از جمله كارهایی است كه قصد انجام آنها را داریم.
به گفته وی پرداخت عوارض نوسازی، اطلاعات كیفیت هوا، پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، شارژ بلیت های الكترونیكی، اتصال سامانه 137 به پلتفرم تهران من، از جمله طرح هایی است كه در راستای تحقق شهر هوشمند تا پایان امسال توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اجرایی می شود.

*در پرداخت كرایه آن لاین به روند منسجم نرسیده ایم
مجید عبدالهی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشوری در دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور در مورد پرداخت الكترونیكی كرایه تاكسی ها در شهرها گفت: تاكنون تجربیات متعددی در حوزه پرداخت الكترونیكی كرایه ارائه شده اما هنوز به یك روند منسجم در این زمینه نرسیده ایم مسئله اصلی كه در این زمینه وجود دارد بحث فناوری الكترونیك پرداخت كرایه است كه هم باید كاربردی باشد و هم شهروندان پرداخت هایشان را به راحتی انجام دهند.
عبداللهی اضافه كرد: این فناوری باید به سمتی برود كه حداقل قیمت آن در شكل آرمانی اش به صورت رایگان در اختیار تاكسی ها قرار گیرد البته اتحادیه با جدیت به دنبال اجرای این طرح است و امیدواریم به زودی شامل عملیاتی شدن آن باشیم.

*پرداخت كرایه تاكسی با موبایل در نیمه اول امسال
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران پیش از این از پرداخت كرایه تاكسی با موبایل در نیمه اول امسال خبر داده و گفته بود: برای دریافت كرایه تاكسی دو گزینه نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری وجود دارد كه در حال طراحی زیرساختی برای این موضوع هستیم تا بدانیم كدام گزینه مناسب ‌تر است، گزینه سخت‌ افزاری انواع مختلفی دارد و كاربری‌ های آن متفاوت است و قاعدتا باید متناسب با نوع كاربری، پرداخت‌ها انجام شود.
وی ادامه داد: به‌عنوان ‌مثال، در تاكسی‌ های خطی دستگاه كارتخوان قابلیت استفاده ندارد و دلیلش این است كه فرایند زمان ‌بری دارد و مسافران می‌ خواهند با سرعت پیاده شوند به همین دلیل به نظر می ‌رسد گزینه پرداخت نرم‌افزاری از طریق اپلیكیشن ‌های موبایلی، بهترین كاركرد را دارد و با استقبال مردم نیز مواجه شده است و فكر می ‌كنم بیشتر از همه بتوانیم این موضوع را توسعه دهیم.
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران با بیان اینكه اكنون مشغول بررسی پروتكل نحوه پرداخت كرایه تاكسی هستیم، گفت: پس از اتمام بررسی‌ ها این موضوع از مرحله پایلوت خارج و به‌صورت فراگیر در همه شهر اجرا می‌شود. از طرفی نتایج اجرای آزمایشی طرح پرداخت الكترونیك كرایه تاكسی‌ها مثبت است و تلاش می‌ كنیم این طرح تا پایان سال درهمه مناطق تهران اجرایی كنیم.
وی با بیان اینكه پرداخت الكترونیك كرایه‌ها با استفاده از نرم‌ افزار فون پی از اواسط سال گذشته و به ‌صورت آزمایشی در پایانه ونك اجرا شد، گفت: نرم‌افزار فون پی توسط یك گروه دانش ‌بنیان طراحی ‌شده بود و شهروندان هم با نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی موبایل می‌توانستند كرایه خود را به‌ صورت الكترونیك پرداخت كنند.
قنادان با اشاره به‌ ضرورت وجود زیرساخت فرا الكترونیكی گفت: باید زیرساختی تهیه شود كه پرداخت الكترونیكی از طریق نصب دستگاه‌ها انجام گیرد البته این امر هزینه‌هایی در پی دارد كه باید اعتبارات آن تأمین شود. بر این اساس در حال رایزنی هستیم تا بخشی از آن را از طریق یارانه شهرداری و بخش دیگر را هم از طریق سازمان تاكسیرانی تأمین كنیم.
وی گفت: رانندگان تاكسی از طرح پرداخت الكترونیك كرایه‌ ها استقبال كرده اند و این طرح هیچ ضرری برای رانندگان ندارد حتی مشكل آنان را در ارتباط با كمبود پول خرد حل می‌كند. ضمن اینكه هزینه مازادی بر آنها تحمیل نمی ‌كند به همین دلیل مورد استقبال رانندگان تاكسی واقع‌ شده است. البته برخی‌ها همواره نسبت به روش‌های جدید یا استفاده تكنولوژی جدید مقاومت می‌كنند اما با بررسی ما از سطح شهر داشتیم رانندگان از این سیستم جدید راضی هستند. اجرای ین طرح نه‌تنها به نفع رانندگان بلكه به سود شهروندان هم هست چون مبلغ كرایه از سوی سیستم محاسبه و اعلام می‌شود و بحث دریافت كرایه بیشتر از سوی بعضی از رانندگان پیش نمی‌آید.
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران با بیان اینكه 33 هزار تاكسی خطی فعال داریم، گفت: بیش از 23هزار تاكسی خطی فعال مجهز به پرداخت الكترونیك شده است و شهروندان می‌توانند از طریق موبایل كرایه تاكسی را پرداخت كنند. زیرساخت‌ها را فراهم كرده‌ایم تا كنون سه شركت اپلیكیشن‌های خود را راه‌اندازی كرده است و همچنین ۱۵ تا ۲۰ شركت كوچك و بزرگ هم در این زمینه مجوز دریافت كرده ‌اند.

بسیاری از كشورهای پیشرفته در زمینه پرداخت آنلاین كرایه تاكسی، مترو غیره موفق بوده و در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند اما به نظر می رسد اجرای این گونه طرح ها در كشور ما بسیار كند پیش می رود و تكلیف مردم در اقشار مختلف اعم از مسافران و رانندگان در استفاده یا عدم استفاده از این نرم افزارها و امنیت آن در حفظ و نگهداری اطلاعات بانكی مردم، چندان مشخص نیست.
پرداخت الكترونیك كرایه تاكسی وعده‌ سازمان تاكسیرانی است كه از اواخر سال 95 مطرح شد اما اكنون كه در اواخر سال 97 به سر می بریم همچنان این طرح در حال بررسی است كه امیداواریم هر چه سریعتر مسئولان در این زمینه به نتیجه رسیده و اپلیكیشن موفق در حوزه پرداخت كرایه تاكسی به صورت آنلاین را به مردم و رانندگان معرفی كنند تا گامی در راه شهر هوشمند برداریم و از این طریق از كلاهبرداری احتمالی در حوزه سایبری جلوگیری كنیم.
گزارش از معصومه نیكنام
اجتمام*9105 * 3063