۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83223402
T T
۰ نفر
نماد دانشگاه جندی شاپور باستان باید احیا شود

دزفول - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: نماد دانشگاه جندی شاپور باستان باید برای معرفی كهن ترین دانشگاه جهان احیا شود.

به گزارش ایرنا سیدضیاء هاشمی روز سه شنبه در دومین كنگره بین المللی جندی شاپور در سالن اجتماعات دانشگاه جندی شاپور دزفول افزود: طبق آموزه های علم جامعه شناسی، شكلگیری دانشگاه در یك خلا اجتماعی رخ نمی دهد لذا تاسیس دانشگاه جندی شاپور در یكهزار و 750 سال قبل نشان دهنده ظرفیت های ویژه ای در این منطقه است.
وی میراث جندی شاپور را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: با وجود ظرفیت های مناسب اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی 18 قرن پیش یك كانون علمی مهم و جهانی در این منطقه شكل گرفت و شرایط برای تشكیل دانشگاه فراهم شد.
وی افزود: با تاسیس دانشگاه جندی شاپور، تعاملات علمی و فرهنگی گسترده ای در این خطه شكل گرفت و این نقطه را به یك كانون تحول آفرین در سطح جهانی تبدیل كرد.

** هویت ایرانی در جندی شاپور باستان به اوج رسید
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: دانشگاه جندی شاپور پس از تاسیس به محلی برای گفت وگوی اندیشمندان جهان تبدیل شد.
وی افزود: با توسعه فرهنگی ناشی از تاسیس جندی شاپور، هویت ایرانی در جندی شاپور باستان تقویت شد و منشا خودباوری و عزت نفس ایرانی گشت.
هاشمی اظهار داشت: تاسیس دانشگاه جندی شاپور دزفول با حضور اساتید ودانشجویانی از بلاد مختلف با زبانهای گوناگون برای ما پیام هایی دارد و نشان می دهد یكهزار و 750 سال پیش در این نقطه جغرافیایی گفت و گو و آموزش دانشمندان در سطح جهانی انجام شده كه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاكید بر لزوم حفاظت از این مرجعیت علمی افزود: این مرجعیت جز با نگاهی جهانی و حضور فرهیختگان جهانی محقق نمی شود و این مهم نیازمند گفت وگوی علمی در سطح جهانی است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به توسعه جندی شاپور در حوزه پزشكی، ریاضیات، حكمت و مهندسی گفت: جندی شاپور باید به عنوان كانون حكمت، دانش و گفت و گو معرفی شود كه این امر نیازمند همت جهانی است.
وی با بیان اینكه افتخاراتی مثل جندی شاپور حاصل همت بزرگمردانی است كه با دوراندیشی افق های آینده را می بینند و درگیر مسایل روزمره نمی شوند، افزود: باید قدر مردان بزرگ را بشناسیم و اجازه ندهیم بزرگان و نخبگان عرصه علم و تدبیر و سیاست از صحنه عمل خارج شوند.
هاشمی درخصوص اهمیت معرفی جندی شاپور باستان گفت: این دانشگاه نمی تواند با فیلمی از یك مزرعه معرفی شود و اگر قرار است از ظرفیت های آن بهره ببریم باید در اسرع وقت نماد دانشگاه جندی شاپور دزفول احیا شود و جغرافیا و مكان دانشگاه نماد عینی داشته باشد.
به گزارش ایرنا نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول اسفندماه 95 برگزار شد و دومین كنگره از امروز به مدت 2 روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.
دانشگاه جندی شاپور كه اكنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یكهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شكل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/3022