به گزارش گروه دانشگاه ايرنا، آيت الله سيد مصطفي محقق داماد روز سه شنبه در دومين همايش صلح، وفاق اجتماعي و همبستگي ملي عنوان كرد: براي رسيدن به دوستي ملي، نيازمند نهادينه سازي و فرهنگ سازي چند اصل اخلاقي هستيم. بايد به كودكان از طريق نظام آموزش و پرورش آموخت كه همه داراي حق هستند.
وي افزود: بايد آموخت كه جامعه يك صدا نيست و تكثرگرايي در آن بر يكصدايي غلبه دارد. دستيابي به چنين اهدافي نيازمند رعايت اصل حق مداري است. بايد جامعه را تمرين داد كه همگان حق دارند. در قرن هاي گذشته انسان ها تكليف مدار بودند و گمان مي بردند در برابر امر پادشاه يا رئيس دولت مكلف هستند اما قرن حاضر قرن حق مداري است.
محقق داماد تاكيد كرد: اگر تنها خود را داراي حق بدانيم به عقب رفتگي اجتماعي مبتلا مي شويم در حالي كه حق دخالت در حق شخصي ديگري نداريم.
وي با بيان اينكه در صورت نهادينه سازي اصل حق مداري، تكثرگرايي به دست مي آيد، تصريح كرد: تسامح ديني يكي از شئوني است كه بايد آن را پذيرفت. تسامح ديني مي گويد ايمان هر فردي متعلق به او است. تسامح ملي و تسامح انساني هم بالاتر از آن قرار مي گيرد.
رئيس مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم اظهار كرد: از ملزومه هاي اخلاقي ديگر در دستيابي به صلح اسلامي اين است كه بايد پذيرفت همه انسان هستيم.
وي با بيان اينكه تعليمات ديني به نادرست تفسير شده اند، بيان كرد: قرآن كريم در سوره حجرات عنوان مي كند كه شمارا از يك پدر و مادر خلق كرده ايم يعني تمامي انسان ها وحدت فاميلي دارند. نخستين خط اعلاميه حقوق بشر نيز بر اساس وحدت خانوادگي انسان ها است. به اين معنا كه همگان برادر هستند.
اين استاد حوزه و دانشگاه عنوان كرد: تابه تفكر حقوق بشري و برادري انساني و جهاني نرسيم، هميشه در جنگ خواهيم بود. تا جامعه را به مومن و كافر، عرب و عجم و كشورهاي غرب و شرق تقسيم كنيم، جنگ هميشگي خواهد بود. بايد دوستي انساني و حقوق انساني را آموزش داد و نهادينه ساخت.
** بايسته هايي براي دستيابي به صلح پايدار
مجتبي مقصودي رئيس انجمن علمي مطالعات صلح ايران نيز در ادامه اين همايش، با اشاره به روند افزايشي خشونت ها در سطح ملي و منطقه اي عنوان كرد: گسترش خشونت ها در سطح ملي، سطوح فردي و خانوادگي، وضعيت ناامن منطقه و جهان، چشم انداز تنش ها در روابط ايران با ايالات متحده همه حكايت از وضعيت ناامني دارد.
وي همچنين در ارزيابي وضعيت سياست ورزي در حوزه صلح در چهار دهه از حيات جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد: جداي از روايت هاي متفاوت، انقلاب اسلامي با قرائت انقلابي گري نسبت به نظم موجود داخلي و نظام بين الملل در بهمن 1357 پا به عرصه حيات نهاد و چه بپسنديم يا نپسنديم، در طول چهل سال گذشته با نشيب و فرازهايي، اين قرائت پيگيري و تبديل به ابرگفتمان ملي شد و زندگي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي آحاد مردم و گروه هاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داد.
اين استاد دانشگاه در باره مسئوليت نخبگان جامعه در برابر صلح، گفت: توليد و گسترش ادبيات صلح، نيازمند تبديل زمزمه و نجواهاي پراكنده صلح خواهانه به گفتمان صلح و مدارا و آشتي و دوستي در سطح ملي و در بين نخبگان، نهادهاي مدني و توده هاي مردم است.
مقصودي همچنين در باره راهكارهاي موجود براي دستيابي به صلح پايدار تصريح كرد: بايد خوانش هژمونيك آنتاگونيستي (سلطه ستيزه جويي) را از سپهر سياسي بازخواني كرد و چرخشي به سوي مصالحه جويي و صلح گرايي در تمامي عرصه هاي داخلي و خارجي اتخاذ كرد.
رئيس هيات مديره انجمن علوم سياسي ايران در ادامه به ضرورت تقويت بنيان هاي توسعه اي اشاره كرد و گفت: در چنين شرايطي وفاق اجتماعي و همبستگي ملي بر پايه مصالحه سياسي به وجود مي آيد. در چنين راهبردي، صلح و مصالحه نه به منزله وادادگي و انفعال و تسليم، بلكه نوعي شجاعت، آينده انديشي و به نوعي يك راهبرد و استراتژي هوشمند تعريف و تلقي مي شود كه در بطن خود توسعه، منافع ملي، وفاق اجتماعي و همبستگي ملي را به دنبال خواهد داشت.
**9283**1601**
تهران- ايرنا- رييس مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم گفت: براي تحقق صلح پايدار و حق مداري بايد كودكان را از سنين پايين با اصول اخلاقي و انساني آشنا ساخت و آموزش داد كه همگان حق دارند.