۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 83224979
T T
۰ نفر
كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیازمند تفاهم با ایران هستند

تهران – ایرنا – شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، كشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به دستیابی به تفاهم با ایران فراخواند و افزود: كشورهای حاشیه خلیج فارس نیازمند تفاهم با ایران هستند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه قطر امروز / چهارشنبه/ در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه گاردین انگلیس ضمن ابراز این مطلب اظهار داشت كه نه تنها عربستان بلكه تمام كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس نیازمند دستیابی به تفاهم با ایران هستند.
آل ثانی در این مصاحبه تاكید كرد: 'ما همه در یك منطقه زندگی می كنیم و نیازمند دستیابی به تفاهم با یكدیگر هستیم و كشورهای عضو شورای همكاری تا سال 2017 چنین موضع و رویكردی در پیش گرفته بودند، اما محاصره قطر همه چیز را تغییر داد.'
وزیر خارجه قطر ضمن اعلام حمایت دوحه از توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 ( برجام) افزود: 'ما خواهان مسابقه تسلیحاتی در منطقه خود نیستیم، زیرا این موضوعی خطرناك است.'
شیخ حمد بن عبدالرحمان آل ثانی ابراز داشت: 'ما با ایران و تركیه در منطقه محور مشتركی تشكیل نداده ایم .'
معاون نخست وزیر قطر همچنین از قدرت های جهانی از جمله آمریكا خواست تا سیاست فراگیری برای ایجاد نزدیكی میان كشورهای منطقه خاورمیانه در پیش بگیرند .
وی تاكید كرد: در پیش گرفتن طرح های یك جانبه كه ایرانیان و یا فلسطینیان را مستثنی می داند، با موفقیت همراه نخواهند شد.
این مقام بلندپایه قطری در ارتباط با طرح سازش میان اسراییل و فلسطین ارائه شده از سوی جرد كوشنر مشاور دونالد ترامپ در امور خاورمیانه گفت دوحه برای طرحی كه مرزهای سال 1967 و حق بازگشت فلسطینیان و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین را به رسمیت نمی شناسد، اهمیتی قائل نیست.
شیخ حمد در مورد پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه منتقد سعودی در كنسولگری عربستان در شهر استانبول تركیه خواستار همكاری مقامات سعودی با كمیته تحقیق شكل گرفته از سوی سازمان ملل در همین خصوص شد.
وی از كشتن خاشقچی به عنوان یك ' جنایت وحشیانه ' نام برد و اظهار داشت: خانواده خاشقچی نیازمند دریافت پاسخ هایی در همین زمینه است. آنها می خواهند بدانند كه بر سر پدرشان چه آمد. باید در این خصوص بازجویی به عمل آید .
وزیر خارجه قطر با اشاره ضمنی به رژیم سعودی گفت : برخورد با مخالفان سیاسی تحت عنوان مجرم كار اشتباهی است.
روابط ریاض و ابوظبی و منامه و قاهره با دوحه به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید شد و سرانجام این امر در روز دوشنبه پانزدهم خرداد سال 96 به قطع روابط سیاسی و اقتصادی میان آنها منجر شد.
خاورم ** 1487 **1144
۰ نفر