۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83228471
T T
۰ نفر

ساخت عضله رباتیك با استفاده از ابریشم عنكبوت

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83228471
ساخت عضله رباتیك با استفاده از ابریشم عنكبوت

تهران- ایرنا- مطالعات جدید نشان می‌دهد ابریشم عنكبوت دارای یك ویژگی غیر معمول است كه می‌تواند برای ساخت عضلات مصنوعی و رباتیك مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری تك تایمز، ابریشم عنكبوت پروتئینی است كه توسط عنكبوت تولید می‌شود و عنكبوت از آن برای تنیدن تار استفاده می‌كند. مهم‌ترین ویژگی این ماده استحكام فوق‌العاده آن است كه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه MIT نشان می‌دهد ابریشم عنكبوت دارای یك ویژگی منحصر به فرد دیگر است كه می‌تواند كاربردهای گسترده‌ای به ویژه در عضلات رباتیك داشته باشد. در این مطالعه آمده است كه فیبرهای انعطاف‌پذیر ابریشم نسبت به رطوبت واكنش نشان می‌دهند؛ زمانی كه میزان رطوبت از حد مشخصی فراتر رود، منقبض شده و پیچ خورده (تابیده) می‌شود. نیروی حاصل از پیچ‌خوردگی تارهای ابریشم در حضور رطوبت با اكتواتور (actuator) قابل مقایسه است. اكتواتور نوعی موتور در شیرهای كنترل است كه نیروی لازم جهت باز و بسته كردن شیر را تامین می‌كند.
محققان این ویژگی فوق‌العاده تارهای ابریشم، یعنی پیچ خوردن فوری در معرض رطوبت و تامین یك نیروی فوق‌العاده پیچشی را اَبَرفشردگی (supercontraction) نامیده‌اند.
تارهای ابریشم به ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله استحكام، وزن ناچیز، انعطاف‌پذیری بالا و سختی و مقاومت آن معروف است و محققان به دنبال روشی برای ساخت ابریشم مصنوعی مبتنی بر پروتئین برای مصارف گوناگون هستند.
خاصیت تازه شناخته شده غیر عادی ابریشم در واكنش به رطوبت، آن را به گزینه مناسبی برای ساخت عضلات مصنوعی و تجهیزات كنترلی تبدیل می‌كند.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.
علمی**9259** 1055
۰ نفر