۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۲
کد خبر: 83228841
T T
۰ نفر

عیدی برای همه

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۵۲
کد خبر: 83228841
عیدی برای همه

بندرعباس - ایرنا - در آستانه سال نو و شب عید كه هزاران نیازمند چشم انتظار كمك های ما هستند، نیاز است برای كمك به این قشر همه در جشن نیكوكاری امسال كه با شعار سراسری «عیدی برای همه» است، سهیم باشیم.

به گزارش ایرنا، كمك به نیازمندان به طور قطع اجر و پاداش بزرگی نزد خداوند دارد و بی تردید شادی و رضایت فقیران و تنگدستان، رضایت خداوند و وسعت رزق و روزی را بدنبال دارد.
14 تا 21 اسفند ماه هر سال به عنوان هفته احسان و نیكوكاری نام گرفته كه فرصتی مناسب برای دستگیری و دلجویی از محرومان و نیازمندان به ویژه دانش آموزان است پس بیاییم شادی هایمان را تقسیم كنیم و همان طور كه به فكر فرزندان خود هستیم این شب عیدی به یاد بچه های نیازمند نیز باشیم.

** كمك به نیازمندان با هدف توانمندسازی
امداد رسانی و حمایت از افراد و خانواده های نیازمند با تاكید بر حفظ كیان خانواده و كرامت و عزت نفس آنان و شناسایی نیازمندان و كوشش برای رفع فقر آنان از اهداف نظام اسلامی بوده كه این كار برعهده كمیته امداد گذاشته شده است.
كمیته امداد به عنوان مولود مبارك انقلاب اسلامی، 14 اسفند سال 1357 به فرمان امام خمینی (ره) و با هدف حمایت از قشرهای ضعیف جامعه و به تعبیر بنیانگذار انقلاب، بر اساس اندیشه و آموزه های دینی و فقهی شكل گرفت.
شناسایی نیازمندان و كوشش برای رفع فقر آنان، تكمیل و توسعه پوشش حمایتی زنان و كودكان بی سرپرست و یا با سرپرست ناتوان، سالمندان و از كار افتادگان نیازمند به عنوان اولویت نخست از مهم ترین سیاست های حاكم بر فعالیت این نهاد حمایتی در طول سال های انقلاب بوده است.
این نهاد در هرمزگان نیز همزمان با سراسر كشور هر سال در روزهای پایانی سال و در آستانه سال نو، برای كمك به نیازمندان در هفته احسان و نیكوكاری اقدام به برپایی جشن نیكوكاری می كند كه امسال این جشن با شعار عیدی برای همه برگزار می شود.
اكنون حدود 75 هزار خانوار نیازمند زیر چترحمایتی كمیته امداد هرمزگان قرار دارند كه 60 درصد آنان را زنان سرپرست خانوار شامل می شود و می طلبد در آستانه سال نو همه با هم در شادی این قشر سهیم باشیم.

**برپایی 1446 پایگاه در جشن نیكوكاری هرمزگان
معاون مشاركت ‌های مردمی كمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان در این زمینه گفت: همزمان با فرا رسیدن جشن نیكوكاری یك هزار و 446 پایگاه در معابر، مساجد، اصناف، مراكز نیكوكاری و مصلی های نمازجمعه این استان برای جمع آوری كمك های مردمی برپا می شود.
مهرداد تاجیك در گفت و گو با ایرنا افزود: این پایگاه ها شامل 164 پایگاه ثابت و سیار، 148 پایگاه در مساجد، 37پایگاه در مراكز نیكوكاری، 146 پایگاه روستایی و بسیج و 951 پایگاه در مدارس هرمزگان است.
وی بیان داشت: جشن نیكوكاری در هرمزگان روز چهارشنبه پانزدهم اسفند ویژه مدارس، روز پنجشنبه در پایگاه‌های اصلی تعیین‌ شده و دفترهای كمیته امداد و روز جمعه هفدهم اسفندماه در میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می ‌شود.
این مسوول گفت: خیران می ‌توانند كمك‌های نقدی را از طریق شماره‌ حساب 0111116060008 و یا شماره كارت مجازی 6037991899960169 بانك ملی، تلفن گویای 3288 و یا استفاده از اپلیكیشن ناب با ارسال عدد 100 به شماره 30007639 و دریافت لینك در سریع‌ترین زمان ممكن به دست نیازمندان برسانند.
تاجیك یاد آور شد: مردم نیكوكار هرمزگان در جشن نیكوكاری سال گذشته، 33 میلیارد ریال به‌ صورت نقدی و كالایی به نیازمندان كمك كردند.

**35 مركز نیكوكاری به نیازمندان هرمزگان خدمات می دهند
معاون توسعه مشاركت ‌های مردمی كمیته امداد هرمزگان اظهار داشت: مراكز نیكوكاری از سال 92 با حمایت این نهاد و هیات‌ امنای مساجد و معتمدان محلی به ‌صورت محله محور آغاز به كار كردند و هم اكنون 35 مركز نیكوكاری به نیازمندان سطح استان خدمات رسانی می كنند.
تاجیك تصریح كرد: مراكز نیكوكاری به 175 هزار نیازمند واقعی شناسایی شده در محلات هرمزگان خدمات خداپسندانه درعرصه های مختلف بهداشتی، درمانی، رفاهی، آموزشی، تجهیزاتی و معیشتی ارایه می دهند.
وی بیان داشت: تمامی كمك‌های پرداختی خیران به مراكز نیكوكاری توسط خود مردم به‌ عنوان اعضای معتمد محله جمع ‌آوری و با حفظ عزت ‌نفس و كرامت آن‌ ها بین نیازمندان توزیع می‌ شود.
این مسوول اظهارداشت: مردم هرمزگان از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال، 75 میلیارد ریال به مركزهای نیكوكاری كمك كردند كه این میزان در همسنجی با سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.
تاجیگ گفت: مراكز نیكوكاری پل ارتباطی بین نیازمندان و خیران هستند كه با هدف گسترش ارتباط بین مردم و شناسایی خیران و نیازمندان واقعی در محلات و همچنین نهادینه سازی فرهنگ احسان و نیكوكاری به ارائه خدمات به نیازمندان می ‌پردازند.

**توسعه مراكز نیكوكاری گامی مثبت برای رسیدگی به امور نیازمندان
مدیركل كمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: ترویج و توسعه مراكز نیكوكاری مردم ‌نهاد در استان گامی مثبت در جهت تحقق افزایش مشاركت‌ ها و رسیدگی به امور نیازمندان است و كاری كه این مراكز انجام می دهند به ‌مراتب پرثمر از كمیته امداد استان با نیرو و بضاعت كم است.
علی الهیاری در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر در جامعه ما مددكاری اجتماعی و نیكوكاری بیشتر و بهینه ‌تر شود، مسائل و مشكلات نیازمندان حل خواهد شد.
وی بیان داشت: فقر امروز جامعه پیچیدگی بیشتری نسبت به فقر در دهه 60 دارد و اگر فقر و اختلاف و شكاف طبقاتی در جامعه كنترل و ریشه ‌كن نشود، تبدیل به بحرانی اجتماعی خواهد شد كه امنیت جامعه را دست‌مایه خود قرار خواهد داد.
مدیركل كمیته امداد هرمزگان اظهارداشت: فقر در جامعه امروز برخلاف فقر در دهه 60، بیشتر متوجه زنان است و هم اكنون 60 درصد جامعه هدف این نهاد نیز زنان سرپرست خانوار كه یا همسرشان فوت‌شده و یا طلاق گرفته‌اند، تشكیل می ‌دهد كه نشانگر افزایش فقر زنان بوده و پدیده‌ای خطرناك است.
الهیاری گفت: در شرایط كنونی باید نسبت به دغدغه مند سازی مردم تلاش كرد و از آنان خواست در امور خیر مشاركت داشته باشند و در شرایط جنگ اقتصادی امور نیكوكاری را توسعه دهند.
وی با ابراز تاسف از هدر رفت بخش عظیمی از منابع مالی در اثر اسراف در مصرف و تجمل ‌گرایی، تاكید كرد: اگر این منابع مالی توسط مردم به مراكز نیكوكاری سپرده شود، بخش عظیمی از فقر موجود كاهش می‌یابد و می‌توان سطح خدمات‌دهی به جامعه هدف را افزایش داد.
وی گفت: بیشترین آسیب پذیری در شرایط اقتصادی كنونی كشور، متوجه خانوارهای محروم و آسیب پذیر استان هرمزگان است كه امسال توانستیم بخشی از مشكلات نیازمندان و فقرا زیرپوشش كمیته امداد را با بسته های حمایتی و معیشتی دولت جبران كنیم.

** هرمزگان در ردیف پنج استان فقر مطلق
استانی كه تجارت و درآمدهای اقتصادی آن فراملی بوده و به تنهایی می تواند 6 تا 8 استان كشور را اداره كند زیبنده نیست كه دارای فقر و محرومیت باشد و هزاران نفر به عنوان نیازمند و گرفتار زندگی اولیه باشند.
البته در 4 دهه انقلاب تلاش های زیادی برای رفع غبار فقر از سطح استان شده و مناطقی مانند بشاگرد كه زمانی اسطوره محرومیت در كشور بوده تا حد زیادی از مشكلات آن كاسته شده ولی قصه فقر دراستان ریشه كن نشده است.
براساس آمار اداره كل كمیته امداد هرمزگان، هرمزگان جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق است كه این آمار بیشتر در مناطق شرقی از جمله شهرستان های بشاگرد، جاسك، رودان و میناب متمركز شده است و 60 درصد از مددجویان زیر پوشش این نهاد شامل 42 هزار و 124 خانوار در مناطق محروم و كمتر برخوردار با ضریب محرومیت بالا هستند.
هرمزگان كه از نظر سرانه درآمدی جزو پنج استان برتر كشور شناخته شده است اما از طرفی دیگر براساس آمارهای موجود جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق است كه این امر نشان از اختلاف طبقاتی بین هم استانی ها است.
در نهایت باید گفت كه برای رفع محرومیت و فقر زدایی در هرمزگان نیاز به 25 هزار میلیارد ریال اعتبار است كه مبلغ 20 هزار میلیارد ریال بودجه دولتی و 5 هزار میلیارد ریال بودجه مشاركتی می طلبد.
7195/6048
۰ نفر