به گزارش ایرنا، روز یكشنبه در یكصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران كلیات بودجه 18 هزار و 200 میلیارد تومانی سال 98 شهرداری با 13رای موافق و 6 رای مخالف به تصویب رسید،
برخی از اعضای شورا به ویژه كمیسیون های فرهنگی و اجتماعی با این لایحه مخالف بودند.
** تمركززدایی مهمترین رویكرد بودجه سال آینده شهرداری تهران
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در تشریح این لایحه،بودجه ریزی سال آینده را عملیاتی عنوان كرد و گفت: با تمركززدایی از بودجههای خدمات شهری و اجتماعی، پایه بودجه مناطق به خصوص مناطق كمتر برخوردار پایتخت افزایش یافته است.
سكینه اشرفی افزود: جدا از الزامات شورای شهر برای تدوین بودجه سال آینده، دستورالعمل بودجه نیز از سوی وزارت كشور به شهرداریهای سراسر كشور ابلاغ شد كه بر اساس این الزامات و دستورالعمل، لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران، تدوین شده است.
وی به مقایسه بودجه سال آینده با ارقام بودجههای سنواتی شهرداری تهران پرداخت و گفت: طی سالهای اخیر میزان تورم به ترتیب 9.11، 9.6 و 9 درصد بوده است كه با اعمال این نرخ تورم، بودجه شهرداری تهران در سال 97 باید به عدد 230 هزار میلیارد ریال میرسید كه با 56 هزار میلیارد ریال بودجه اعمال نشده، سقف بودجه شهرداری تهران در سال 97 حداكثر 174 هزار و 205 میلیارد ریال بود.
اشرفی اضافه كرد: با این حساب، بودجه نه تنها افزایش نیافته، بلكه از نظر قدرت خرید سال 94 و بهای ارائه خدمات به شهروندان در سالهای بعد از آن، با كاهش چشمگیری روبرو بوده و در واقع بودجه با رویكرد انقباضی مصوب شده است.
معاون شهردار تهران با تاكید بر اینكه طی 4 سال گذشته مجموعه اعتبار تملك داراییهای سرمایهای مالی رشد متوسط منفی داشته است، تاكید كرد: طی سال های 92 تا 97 به قیمت ثابث سال 95 رشد متوسط مجموعه اعتبارات حدود 7 درصد كاهش داشته است به طوریكه رشد متوسط اعتبارات هزینهای 11 درصد افزایش و رشد اعتبارات تملك داراییهای سرمایهای 12 درصد كاهش یافته است.
وی در ادامه به جهتگیریهای كلی و سیاستهای بودجهای در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره كرد و گفت: تجهیز منابع عمومی شهرداری تهران و اتكاء به درآمدهای مالی پایدار، انضباط مالی در بودجه، ساماندهی طرحهای تملك داراییهای سرمایهای، توانمندسازی، اداره اقتصادی و افزایش بهرهوری سازمانها و شركتها، بودجه ریزی عملیاتی و همگرایی و هم افزایی در كلیه اقدامات و وظایف برای كاهش هزینهها مهمترین رویكردهایی است كه به طور كامل در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته اشرفی، مهمترین تغییر بودجه سال 98 نسبت به سنوات پیش از آن، تطبیق بودجه با احكام برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران است.
معاون شهردار تهران بودجه ریزی عملیاتی را یكی از موضوعات مهم بودجه سال 98 در راستای سیاستهای بودجهای و احكام برنامه دانست و گفت: با بودجهریزی عملیاتی، همه اعتبارات هزینهای و تملك داراییهای سرمایه بر اساس واحد سنجش، مقدار واحد سنجش و میزان بهای خدمات هر واحد سنجش مورد لحاظ قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: در نتیجه بودجهریزی عملیاتی، تمركززدایی به خوبی محقق شده و برخی اعتبارات حوزه اجتماعی و خدمات شهری كه پیش از این در حوزه ستادی تمركز داشته به واحدهای مناطق گسیل شده است؛ در نتیجه این اقدام حتی پایه بودجه برخی مناطق نیز تغییر چشمگیری داشته است.
اشرفی با ذكر مثالی در خصوص تغییر پایه بودجه مناطق شهرداری تهران گفت: در 10 سال گذشته یك كارشناسی از عدد پایه بودجه مناطق صورت گرفته و هرسال مبلغی به این پایه افزوده میشد اما امسال، این عدد پایه بر اساس ظرفیت هر منطقه متفاوت لحاظ شده به طوریكه برای مثال بودجه منطقه یك شهر تهران كه منطقه برخورداری محسوب میشود در سال آینده تنها یك درصد افزایش یافته اما بودجه منطقه 15 تا 27درصد و بودجه منطقه 16حداقل 22درصد رشد داشته است.
** از لایحه بودجه انتظار معجزه نداشته باشید
همچنین رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تشریح بودجه شهرداری گفت: بودجه سندی است كه واقعیت های ما را منعكس می كند و نباید از بودجه انتظار معجزه داشته باشیم.
مرتضی الویری افزود: این بودجه ۱۴ بهمن به صورت رسمی به شورای شهر ارسال شد و در طول ۲۸ روز كاری همه كمیته ها و كمیسیون ها به صورت شبانه روزی به تطبیق و بررسی ابعاد مختلف این لایحه پرداختند.
وی با تأكید بر اینكه لایحه بودجه در اكثر موارد در چارچوب سیاست های ابلاغی شورا و برنامه ۵ ساله سوم تدوین شده، گفت: سال ۹۸ سالی خاص و پرچالش است و باید با درك فضای سیاسی و اقتصادی و ركود و تورم احتمالی، بودجه ریزی كنیم.
الویری ادامه داد: جمع كل درآمدها و منابع بودجه سال آینده ۱۸ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان در كمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار گرفت كه ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمدها، ۸ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان منابع حاصل از سرمایه و ۱۲۰۰ میلیارد تومان دارایی های مالی است.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بودجه سازمان ها و شركت ها، خاطرنشان كرد: بودجه سازمان ها و شركت ها ۵ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان است و در تبصره ها تلاش شده خزانه داری الكترونیك، شفافیت و انضباط پذیری در بودجه در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه مصارف، اولویت با حمل و نقل عمومی، دیون و مطالبات و موضوعات زیست محیطی بوده است.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه كرد: می توان با ۱۵۰۰ كیلومتر فیبر نوری جواب آنتن های سراسری شهر را كه منظر شهری را هم نازیبا كردند و از نظر مسائل بهداشتی نیز مناسب شهر نیستند، جمع آوری كنیم.
وی خطاب به اعضای شورا گفت: نباید از بودجه انتظار معجزه داشته باشیم اما تصمیماتی وجود دارد كه می تواند آثار خود را بر زندگی مردم و حتی بودجه شهرداری بگذارد.
در ادامه بررسی این لایحه الهام فخاری به عنوان مخالف كلیات بودجه گفت: به این جهت با كلیات مخالفم كه فكر میكنم بودجه منطبق با لایحه سوم توسعه شهری نیست همان منطقی كه در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ وجود داشته در بودجه ۹۸ نیز وجود دارد و نشانی از تغییر رویكرد نسبت به اداره شهر دیده نمیشود؛ ضمن اینكه در بخش فرهنگی و اجتماعی هم كاهش بودجه چشمگیر است.
عضو شورای شهر تهران تاكید كرد: منطقه یك به دلیل اینكه منطقهای برخوردار است كمترین افزایش را بودجه را داشته، اما هنوز رتبه آن در میان بودجه مناطق یك است اگر امسال نتوانیم بودجه را اصلاح كنیم زمان زیاد دیگری برای این منظور باقی نمانده است.
سید محمود میرلوحی دیگر عضو شورا نیز در خصوص این لایحه گفت: سقف بودجه را میشد تا ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.
وی به عنوان موافق كلیات بودجه افزود: آنچه انجام شده ناكافی است اما باید شرایط موجود كشور و محدودیتهایی را كه با آن مواجه هستیم بپذیریم ما هم در موضوع تامین منابع هم در اصلاح ساختار و هم در شیوه هزینهكرد قدرت مانور محدودی داریم.
عضو شورای شهر تهران ادامه دارد: معتقدم در حوزه منابع سقف بودجه را تا ۲۰ هزار میلیارد تومان میشد افزایش داد اما ظرفیتها مورد غفلت قرار گرفته و نه توانستهایم منابع پایدار شهر تهران را شناسایی كنیم و نه تحصیل كنیم اما تنوعی كه در خصوص چند قلم مثل محیط زییست و حفظ باغات ایجاد شده قابل توجه است.
وی با بیان اینكه در سال ۹۵ منابع پایدار شهرداری زیر ۲۵ درصد بود گفت: اكنون شورا منابع پایدار را حداقل ۴۰ درصد اعلام كرده و همین الان به تحقق ۳۳ درصدی در این زمینه رسیدهایم.
به گفته میرلوحی، اگر سال گذشته درآمد از محل پسماند ۱۴ میلیارد تومان بود برای سال آینده این درآمد تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل تحقق است.
میرلوحی ادامه داد: ما ۷۵۰ هزار مترمربع فضای دكه و رستوران در بوستانها داریم كه بهرهوری آنها پایین بوده است.
پس از میرلوحی محمد جواد حقشناس رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان مخالف كلیات بودجه گفت: فاصله جدی با انتظارات داریم البته امسال تنظیم لایحه بودجه تفاوت جدی با سالهای گذشته داشت و آن این بود كه شورا توانست برنامه سوم را تنظیم كند تا بودجه بر اساس آن نوشته شود بنابراین به خاطر كمبود وقت باید به معاونت برنامهریزی شهرداری حق داد اما انتظاری هم كه داشتیم برآورده نشد.
حقشناس گفت : درآمدهای ناپایدار در بودجه ۹۸ افزایش چشمگیری یافته است
حق شناس با تاكید بر لزوم افزایش سهم درآمدهای پایدار گفت: در سال ۹۷ عوارض مازاد تراكم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تصویب شد كه این رقم در بودجه ۹۸ افزایش ۳۷ درصدی داشته و به ۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد رسیده است؛ اعلام كرده بودیم با شهرفروشی مخالفیم اما این گونه عمل نكردهایم و این نوع عملكردها آثار خود را در حوزه اقتصاد مسكن میگذارد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به عدم توجه به درآمدزایی پایدار اظهار داشت: ۳۵ فرهنگسرا، ۷۰ خانه فرهنگ و ۵۰ سرای محله داریم كه میتوانند نسبت به تامین هزینههای خود اقدام كنند اما در لایحه به اینها بیتوجهی شده است.
به گزارش ایرنا، پس از استماع نظرات موافق و مخالف در نهایت كلیات لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران با ۱۳ موافق و ۶ مخالف به تصویب رسید.
تهرام/9343 / 1539
تهران- ایرنا- كلیات لایحه بودجه 98 شهرداری پایتخت با 13 رای موافق در صحن شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.