۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۱۹
کد خبر: 83229939
T T
۰ نفر
ضرورت تدبير براي تامين قطعات يدكي ماشين هاي معدني

تهران- ايرنا- مديرعامل صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني گفت: معدن جزو بخش‌هايي است كه كمترين تاثيرپذيري را از تحريم‌ دارد اما اگر در تامين قطعات يدكي تدبير لازم را نداشته باشيم، ماشين‌آلات معادن زمين‌گير مي شود.

به گزارش يكشنبه تارنماي اطلاع رساني سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، «فريد دهقاني» افزود: بخش معدن صادرات‌گراست، همه محصولات آن صادراتي است و بيشترين تاثيرپذيري‌ در بحث تحريم‌ها مربوط به ماشين‌آلات و قطعات يدكي خواهد بود.
مديرعامل صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني با تاكيد بر لزوم توجه به ظرفيت هاي بالاي معادن در جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، گفت: منابع اين صندوق با نياز معادن كوچك متناسب نيست.
به گفته وي، سرمايه صندوق اكنون 143 ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: سال بعد، افزايش سرمايه صندوق تا 350 ميليارد تومان برنامه ريزي شده است و در گام بعدي به 700 ميليارد تومان و تا سال 1400 به يك هزار ميليارد تومان مي رسد.
دهقاني يادآوري كرد: كشورهاي داراي توان معدني در تلاشند با استفاده از امتيازهاي متفاوتي كه در اختيار دارند سرمايه‌هاي سرگردان بيشتري را جذب كنند تا سهم صنعت در اقتصادشان افزايش يابد.
وي ادامه داد: در اين ميان نهادهايي تشكيل مي‌شود كه حكم پل ارتباطي با سرمايه‌گذاران را داشته و در واقع با كاركرد حاكميتي و حمايتي، علاقمندان را به اين بخش ترغيب مي كنند.
«در بخش معدن ايران، اين وظيفه بر عهده صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني قرار گرفته است.»

** كاهش ريسك اكتشاف
دهقاني يادآوري كرد: يكي از ماموريت‌هاي اين صندوق كاهش ريسك اكتشاف است.
به گفته وي، اكتشاف معادن مرحله‌اي بسيار پر ريسك است و هزينه بالايي دارد، بنابراين بسياري از صاحبان سرمايه براي ورود به اين بخش تمايل زيادي ندارند.
«صندوق مي تواند ريسك اين بخش را براي صاحبان سرمايه به حداقل برساند.»

** برنامه معرفي صندوق بيمه معدني به صاحبان معادن
مديرعامل صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت هاي معدني تاكيد كرد هنوز جامعه معدني ايران با واقعيت و توانمندي‌ها و كاركرد صندوق آشنا نيست اما در تلاشيم به صاحبان معادن كوچك و متوسط اطلاعاتي از عملكرد و توانمندي‌هاي صندوق ارائه كنيم؛ به اين ترتيب نه فقط روند ارائه خدمات بلكه به نوعي جريان متفاوتي از ارائه نقدينگي مورد نياز اين بخش از معادن ايجاد مي شود.
به گزارش ايرنا، صندوق بيمه سرمايه‌گذاري فعاليت‌هاي معدني، نهادي حاكميتي در بخش معدن است و 100 درصد سهام اين صندوق نيز دولتي و متعلق به دولت بوده و يكي از اصلي‌ترين رسالت صندوق هم پوشش ريسك اكتشاف است.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر