۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۵۲
کد خبر: 83230026
T T
۰ نفر
استفاده طولاني مدت از هندزفري و هدفون براي گوش مضر است

يزد- ايرنا- يك كارشناس ارشد شنوايي شناسي گفت: استفاده طولاني از هدفون، هندزفري و گوش دادن به آهنگ با صداي بلند در ميان نوجوانان و جوانان رواج زيادي يافته و سلامت گوش را به خطر مي اندازد كه آنها از اين آسيب ها بي خبر هستند.

ابوالفضل ملاصادقي يكشنبه شب به مناسبت 12 اسفندماه روز جهاني شنوايي در گفت و گو با ايرنا افزود: وقتي حجم وسيعي از صدا به صورت مستقيم وارد گوش مي شود سيستم هاي حساس گوش داخلي كه تعداد زيادي از سلول هاي مويي در آن قرار دارد در اثر استفاده زياد از وسايل ياد شده موجب كم شنوايي در فرد مي شود.
وي به قانون شصت به اضافه شصت اشاره كرد و در توضيح آن گفت: ولوم دستگاه بايد 60 درصد باشد و بيشتر از 60 دقيقه هم هدفون روي گوش نباشد تا به آن آسيب نرسد.
ملاصادقي اظهار داشت: حداقل نويز مجاز در محيط، 85 دسيبل (بلندي صدا) است و اگر بيشتر از اين ميزان باشد به سيستم داخلي گوش آسيب مي رساند و اين آسيب غير قابل جبران است .

** تولد روزانه 15 تا 20 كودك ناشنوا در ايران
ملا صادقي افزود: براساس آمار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش و پزشكي در جهان حدود 5.6 درصد كم شنوا و ناشنوا وجود دارد.
وي اظهار داشت: به ازاي هر يكهزار نوزاد متولد شده در جهان، يك تا سه نوزاد آن مبتلا كم شنواي عميق هستند و در ايران از هر يكهزار تولد، 2.7 درصد ابتلا به كم شنوايي گزارش مي شود و به طور متوسط روزانه 15 تا 20 كودك كم شنوا و سالانه پنج هزار كم شنوا عميق در ايران به دنيا مي آيند.
ملاصادقي ادامه داد: در كشور ما براساس بررسي انجام شده، آمار ناشنوايي آن از نرم جهاني فراتر نيست و تقربيا هم سطح است اما طبق بررسي انجام شده در برخي استان هاي كشور چون كهگيلويه و بويراحمد، فارس ، كرمانشاه ، سيستان بلوچستان، ميزان آمار مبتلايان به كم شنوايي شناسايي شده آنان حدود سه برابر بيشتر از ميانگين كشور است.
وي اضافه كرد: ازدواج هاي فاميلي و عوامل ژنتيكي يكي از دلايل آمار بالا در اين استان ها اعلام شده است.

** پيرگوشي، شايع ترين علت كم شنوايي يا ناشنوايي
دبير و نايب رييس انجمن علمي شنوايي شناسي استان يزد در ادامه با بيان اينكه علل مختلفي در بروز كم شنوايي و ناشنوايي وجود دارد شايعترين آن را پيرگوشي نام برد.
ملاصادقي استفاده از برخي داروها به صورت خودسرانه ، عفونت ها و توده ها ، شنيدن صداهاي بلند و به مدت طولاني در محيط كار و ضربه به سر را از ديگر علل بروز كم شنوايي و ناشنوايي بيان كرد.

** چگونه از شنوايي خود مراقبت كنيم؟
كارشناس مسوول بخش شنوايي شناسي بيمارستان شهيد رهنمون يزد يادآور شد: براي مراقبت شنوايي خود در گام نخست بايد از گوش پاك كن استفاده نكنيم زيرا عوارض ناشنوايي به دنبال دارد.
وي ادامه داد: گوش پاك كن علاوه بر زخم شدن مجراي گوش موجب مي شود كه جرم گوش به سمت پرده گوش هدايت و انباشت جرم در نزديك پرده موجب اختلال در شنوايي شود.
ملا صادقي، بررسي سالانه شنوايي به ويژه بعد از سن 50 سالگي ، استراحت مناسب بعد از هر بار صدمه صوتي، استفاده نكردن خودسرانه از مواد ، داروها و قطره هاي گوشي ، استفاده از محافط گوش در محيط هاي كارگري و پر سرو صدا ، پرهيز از قرار گرفتن در برابر صداهاي بلند چون صداي انفجار، ترقه ، بوق و چكش كاري و بلندگوهاي قوي را از ديگر راههاي مراقبت و پيشگيري از كم شنوايي بيان كرد.

** ** وجود 40 شنواشناس در استان
ملاصادقي از فعاليت 40 كارشناس شنوايي شناسي در سطح استان خبر داد و گفت: افراد مي توانند براي ارزيابي شنوايي خود به اين كارشناسان كه در 17 مركز خصوصي و دولتي استان مشغول ارائه خدمت هستند مراجعه نمايند.
ملا صادقي اضافه كرد: در صورت وجود كم شنوايي و تشخيص متخصص گوش حلق و بيني مبني بر عدم امكان وجود درمان دارويي يا جراحي و تجويز پزشك متخصص، جهت تجهيز سمعك و وسايل كمك شنوايي به كلينك شنوايي شناسي معرفي مي شوند.

** تهيه سمعك از كلينيك هاي شنواشناسي
كارشناس ارشد شنوايي شناسي يزد افزود: سمعك يك پرتوز تخصصي است كه بيماران حتما بايد از كلينك هاي شنوايي شناسي تهيه كنند زيرا سمعك نياز به تنظيم و تجويز تخصصي دارد و شنوا شناس براساس نوع و ميزان كم شنوايي فرد و شرايط فردي، سمعك مناسب را براي فرد ارائه مي كند.
ملاصادقي به اهميت دانش و مهارت تجويزكننده سمعك نيز اشاره كرد و گفت: گاهي ديده مي شود كه برخي افراد غيركارشناس بدون هيچ دانش آكادميك در زمينه تجويز، تنظيم و قالب سمعك در اين زمينه ها فعاليت مي كنند، به طوري كه در اثر عملكرد نادرست آنها، مواردي از تشديد كم شنوايي در افراد مشاهده شده است.
وي تاكيد كرد: بيماران بايد دقت داشته باشند كه به كارشناسان و متخصصان مربوطه در اين زمينه مراجعه كنند تا وضعيت شنوايي آنها دچار اختلال بيشتر نشود.
دبير و نايب رييس انجمن علمي شنوايي شناسي استان يزد در ادامه افزود: اين انجمن از سال 94 فعاليت خود را در استان آغاز كرده و در حال حاضر 35 نفر عضو آن مي باشند.

** لزوم بررسي مداوم شنوايي
كارشناس مسوول پيشگيري از معلوليت بهزيستي يزد هم با بيان اينكه افراد بايد به صورت مرتب شنوايي خود را بررسي كنند گفت: در دنيا حدود 466 ميليون نفر از كم شنوايي رنج مي برند كه 34 ميليون نفر از اين آمار را كودكان تشكيل مي‌دهند؛ اين درحالي است كه تخمين زده شده كه در سال 2050 ميلادي 900 ميليون نفر با اين مشكل روبرو ‌شوند.
فاطمه ابوطالب افزود: كم شنوايي يك معلوليت پنهان است و براي همين است كه بايد مرتب افرادي كه در معرض خطر هستند شنوايي خودشان را بررسي كنند.
وي خاطر نشان كرد: عوامل ژنتيكي ، عوارض حين تولد، برخي بيماري هاي عفوني ، عفونت هاي مزمن گوش ، استفاده از دارو هاي خاص ، در معرض سر و صداي بيش از حد قرار گرفتن و پيري گوشي از مسائلي است كه موجب كم شنوايي در افراد مي شود.
كارشناس شنوايي شناسي استان يزد اضافه كرد: در حال حاضر يك ميليارد نفر جوان بين 12 تا 35 سال در جهان به علت سر و صداي محيط در معرض خطر كم شنوايي قرار دارند كه اين سر و صدا مي تواند بخاطر محيط كار و يا استفاده از هدفون و يا وسايل پر سر وصدا باشد.
وي با بيان اينكه سالانه افزون بر 750 ميليارد دلار در جهان در زمينه كم شنوايي هزينه مي شود و گفت: شناسايي زود هنگام كم شنوايي و مداخله به موقع و بهره مندي از سمعك ، كاشت حلزون و ساير درمان ها باعث مي شود هزينه عوارض ناشي از كم شنوايي بسيار كاهش يابد.

** علل كم شنوايي و ناشنوايي نوزادان
وي مهمترين علل كم شنوايي و ناشنوايي نوزادان را عوامل ژنتيكي و ازدواج هاي فاميلي بيان و تصريح نمود: صدمات ، عفونت هاي دوران بارداري و كودكي ، وزن كم كودكان ، نوزادان نارس ، زردي بالا ، بستري شدن به مدت طولاني در بخش مراقبت هاي ويژه ، مصرف دارو توسط مادر باردار و يا خود كودك و سندرم ها از ديگر اين علل است .

** اهميت غربالگري شنوايي نوزادان
كارشناس مسوول پيشگيري از معلوليت بهزيستي يزد به طرح غربالگري شنوايي نوزادان بدو تولد در همه بيمارستانهاي استان هم اشاره كرد و گفت: پوشش اين طرح در استان يزد نزديك به 100 درصد است.
وي خاطرنشان كرد: حدود 30 درصد نوزادان، مايع دوران جنيني كه در گوش آنها وجود دارد در مرحله نخست به عنوان مشكوك تلقي مي شود و والدين كودكان بايد حتما دوباره براي معاينه شنوايي فرزند خود مراجعه كنند.
ابوطالب اضافه كرد: براي اين دسته از نوزادان يك مهر آبي رنگ بر روي كارت واكسن آنها درج مي شود كه به منزله اين است كه نوزاد مشكوك به كم شنوايي است و براي ارزيابي شنوايي بايد تا قبل از يك ماهگي به يكي از مراكز غربالگري مراجعه كند.
وي اضافه كرد: بررسي شنوايي در چهار مرحله شامل دوران نوزادي ، قبل از دبستان يعني سن سه تا 6 ساله ، دوران جواني كه 12 تا 35 است و سن بالاي 50 سال بايد انجام شود.
وي خاطر نشان كرد: بايد كودكان مبتلا به كم شنوايي در همان دوران بدو تولد مورد درمان قرار گيرند و با توجه به اينكه بين شنوايي و گفتار ارتباط مستقيم وجود دارد هر گونه تاخير باعث تاخير در گفتار مي شود.
12 اسفندماه بعنوان روز جهاني شنوايي از سوي سازمان بهداشت جهاني اعلام شده و شعار اين روز ' شنوايي خود را بررسي كنيد ' نامگذاري شده است.
تعداد معلولان استان 49 هزار نفر اعلام شده كه هفت هزار نفر از اين تعداد معادل 14 درصد را معلولان ناشنوا و كم شنوا تشكيل مي دهند.
استان يزد يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد.
2088/ 6197