۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83230453
T T
۰ نفر
رویكرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتكا است

تهران- ایرنا- وزیر علوم و تحقیقات و فناوری تربیت دانشجویان خودباور و خوداتكا را رویكرد جدید این وزارتخانه اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، منصور غلامی روز سه شنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان سی و دومین جشنواره خوارزمی در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی افزود: باید مراكز علمی این رویكرد را ملاك خود قرار دهند و فارغ التحصیلان علاوه بر اینكه روی پای خود برای اشتغال بایستند، باید با فناوری كه آموخته اند برای تعداد زیادی از افراد جامعه اشتغال ایجاد و توسعه اقتصادی كشور را تضمین كنند.
وی بیان داشت: ظرفیت های بالقوه زیادی در كشور وجود دارد كه به فعل رساندن آن باید در دستور كار قرار گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از صاحبان فناوری گفت: نیروهای متفكر و پژوهشگران سرمایه اصلی و بنیادی كشور هستند و همچنان كه خود این انگیزه را برای توسعه علم و فناوری و حل مشكلات كشور دارند، به وجود آنها افتخار می كنیم.
غلامی جشنواره خوارزمی را یكی از جشنواره‌های پر سابقه در ایران دانست و گفت: برگزاری بیش از 30 سال این جشنواره نشان می‌دهد كه این رویداد توانسته جایگاه خود را در میان محققان، فناوران و صاحبان فناوری حفظ كند.
وی با بیان اینكه جشنواره خوارزمی محل مناسب و یكی از مسیرهای معرفی صاحبان علم ، دانش و فناوری است كه باید آن را حفظ كنیم، افزود: این جشنواره تقدیر نمادین دانشمندان است همچنان كه در كشورمان تعداد بسیار زیادی از محققان باسابقه، دانش پژوهان و فناوران ایرانی را در كنار خود داریم و به صورت نمادین و در یك فرآیند علمی - گروهی از این افراد تقدیر می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: حضور پژوهشگران از كشورهای مختلف كه دارای سابقه طولانی هستند، اعزام دانشجویان، پذیرش دانشجویان غیر ایرانی و روابط علمی در سطوح مختلف یكی از ظرفیت‌های مراكز علمی ما است كه به خوبی انجام شده و باید در حد توان تلاش كنیم كه این كار ادامه پیدا كند.
غلامی بیان داشت: بدون تعاملات و همكاری بین المللی حركت در جامعه علمی كامل نیست و به طور قطع ارتباطات علمی به سود محققان و دانشمندان كشورمان است كه از دیدگاه‌ها و نظرات علمی یكدیگر بهره مند شوند و ظرفیت علمی ایران در حوزه‌های مختلف تولید علم به جهانیان معرفی شود.
وی تصریح كرد: كاربردی كردن علوم، ارائه فناوری‌هایی كه بتواند مسائل و مشكلات را در حوزه‌های سلامت ، كشاورزی و صنعتی حل كند، از دستاوردهایی است كه در این ارتباطات به دست آورده ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینكه در سال‌های گذشته شاهد حركت دانشگاه ها و مراكز علمی به سمت تبدیل علم به دانش و فناوری بودیم، اضافه كرد: در كنار این توفیقات، ورود مجموعه‌های جدیدی از شركت‌های جوان مبتنی بر فناوری روز، شكل گیری تدریجی استارتاپ‌ها‌ منجر به افزایش توان علم و فناوری در كشور شده است و به طور قطع راه حفظ استقلال كشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی در تقویت این موارد است و نیاز به حمایت بیشتری دارد از این رو تلاش داریم این حمایت‌ها را قوی‌تر از سال‌های گذشته داشته باشیم.
آئین پایانی سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی به منظور معرفی 10 طرح برگزیده داخلی و 6 طرح برگزیده خارجی صبح امروز، دوشنبه 13 اسفند ماه با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و خارجی در محل سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد.
علمی**9340**1883