به گزارش ايرنا، عليرضا قاري قرآن روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سالن جلسات شهرداري، درباره اظهار كرد: فاز نخست خط يك مترو بنا بود تا پايان امسال به پايان برسد كه علاوه بر مشكلات اقتصادي داخلي، مسائل تحريم نيز تاثيرگذار بود.
وي با بيان اينكه در بخش ساختماني اين طرح 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته ايم و 40 درصد باقي مانده در سال آينده خاتمه مي يابد، افزود: در بخش تجهيزات مترو، 11 بسته تجهيزاتي مانند پله برقي، گيت ورودي، واگن و تهويه مورد نياز است كه به نوعي همه اين موارد به خارج از كشور نيز وابستگي دارد.
وي با اشاره به تامين 315 واگن مترو براي سه شهر ديگر كشور و قراردادي كه در اين زمينه توسط دولت بسته شده بود، گفت: اعتبار آن توسط دولت براي مترو شهرهاي اصفهان، تبريز و شيراز تامين شده بود كه با رايزني هاي صورت گرفته ، 25 درصد به قرارداد مذكور اضافه شد كه از اين طريق واگن هاي مورد نياز مترو قم تامين مي شود.
قاري قرآن، با اشاره به تلاش مسئولان، رئيس مجلس و نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه گفت: با مذاكره هاي انجام شده، هفت رام قطار براي مترو قم تصويب شد كه اين تعداد رام تا پنج سال پس از بهره برداري مترو قم كفايت مي كند.
معاون فني و عمراني شهردار قم خاطرنشان كرد: اميدوار هستيم با مذاكرات، اين تعداد رام افزايش و سهم بيشتري به مترو قم اختصاص پيدا نماييد.
وي ادامه داد: همچنين هفته گذشته، يك هزار تُن ريل براي مترو تهيه و قرارداد سه هزار تن ديگر نيز بسته شده است كه از اين طريق نياز كل خط مترو در اين زمينه تامين مي شود.
قاري قرآن خاطرنشان كرد: با تكميل فاز اول خط يك مترو شهر قم؛ اين مسير به طول پنج كيلومتر و با 2 ايستگاه از قلعه كامكار تا ميدان شهيد مطهري راه اندازي خواهد شد و فاز دوم خط يك مترو پس از فاز اول دنبال مي شود.
وي با بيان اين كه براي خط دو مترو به ميزان 15 كيلومتر بيش از 100 ميليارد ريال اعتبار لازم است، افزود: وضعيت خط دو مترو نيز به همين شكل است و ابتدا بايد براي اين طرح تامين بودجه و بعد وارد مرحله اجرايي شود و با شرايط موجود امكان اجراي خط دو مترو وجود ندارد.
سازمان قطار شهري قم در سال 1387 با هدف مديريت 2 طرح مترو و مونوريل تاسيس شد؛ عمليات اجرايي ساخت خط يك مترو قم در نيمه دوم سال 88 با اعتباري بيش از 11 هزار ميليارد ريال توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا آغاز شد، راه اندازي خط يك مترو قم به 2 مرحله تقسيم بندي شده است كه در مرحله نخست ازقلعه كامكار تا ميدان شهيد مطهري و مرحله دوم از ميدان شهيد مطهري تا مسجد مقدس جمكران راه اندازي مي شود.
* سرانجام مونوريل مشخص مي شود
وي با بيان اينكه براي طرح مونوريل نسبت به گذشته اتفاق خاصي روي نداده است، گفت: تصميم از سه سال پيش بر اين بود كه فاز اول مونوريل تا ميدان شهيد مطهري به طول 4.7 كيلومتر تكميل شود؛ اما در شوراي شهر تصميم گرفته شد كه شهرداري در اين طرح هزينه اي را صرف نكند و اين تصميم منافات حقوقي داشت و در هر صورت شهرداري زيان مي كرد؛ اكنون به دنبال راهي هستيم كه زيان كمتري براي شهرداري داشته باشد.
وي با اشاره به بازديد بهرام سرمست استاندار از طرح هاي شهري در 14 اسفندماه جاري افزود: پس از اين بازديد جلسه اي با حضور نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و پيمانكار طرح برگزار تا تكليف طرح مذكور مشخص شود.
قاري قرآن، با بيان اينكه تا سال 1392 حدود 2 هزار ميليارد ريال از سوي دولت براي مونوريل قم پرداخت شده است، گفت: «برآورد» قبلي براي تكميل اين طرح، مبلغي در حدود 20 ميليون يورو و يك هزار و 500 ميليارد ريال بوده است كه البته اين رقم ها قطعي نيست.
اجراي طرح مونوريل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد كه براي مرحله نخست اين طرح از پارك سوار شمالي تا مصلاي قدس، هشت ايستگاه در نظر گرفته شده بود كه اين طرح در حال حاضر به دليل برخي از مشكلات تعطيل است.
وي همچنين با بيان اين كه در سال جاري 710 طرح در برنامه بودجه شهري تعريف شده بود، گفت: به دليل مشكلات مالي 30 درصد اين طرح ها منجر به ختم پيمان شد كه بعضي از آنان دوباره به پيمانكاران واگذار شده است و يا در آينده واگذار مي شود.
قاري قرآن، با بيان اين كه در سال جاري حدود 50 درصد اين طرح ها اجرايي مي شود، اظهار كرد: در سال 1396 نيز بيش از 700 طرح در برنامه بودجه شهري پيش بيني كه بيش از 70 درصد آنان اجرايي شدند.
وي با بيان اين كه 300 هزار تن آسفالت در سال گذشته در مناطق شهرداري توزيع شد، افزود: امسال با وجود افزايش قيمت ها تلاش شد كه مشكلات آسفالت در شهر رفع شود و تاكنون 194 هزار تن آسفالت در سطح مناطق توزيع و حدود 30 تن ديگر نيز تا پايان سال توزيع مي شود.
* ساخت هشت ورزشگاه در مناطق هشت گانه شهرداري
وي تصريح كرد: امسال برخي طرح ها همچون ساخت هشت ورزشگاه در مناطق هشت گانه شهرداري و چند پاركينگ مورد توجه قرار داشت، ولي به خاطر مشكلات مالي نتوانستيم آنان را اجرايي كنيم.
وي با بيان اينكه ورزشگاه هاي منطقه هاي يك و شش بالاي 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارند و سال آينده به بهره برداري مي رسند، گفت:هنوز در منطقه هفت جانمايي ورزشگاه انجام نشده است و در پنج منطقه ديگر نيز ورزشگاه ها كمتر از 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته اند.
قاري قرآن گفت: اكنون ظرفيت پارك پنج هزار خودرو در پاركينگ هاي شهر قم وجود دارد كه بيشتر روباز هستند و برنامه ريزي ها براي ساخت پاركينگ هاي مسقف و طبقاتي و نيز ساخت چند پاركينگ زير معابر است تا اين مشكل رفع شود.
وي در بخش ديگر سخنان خود، درباره ساير طرح هاي عمراني شهرداي گفت: سومين رمپ و لوپ پل 9 دي تكميل شد و آخرين رمپ و لوپ اين پل نيز در سال آينده به بهره برداري مي رسد و تمركز خاصي روي طرح مذكور وجود دارد تا به طور كامل به پايان برسد.
معاون فني و عمراني شهردار قم خاطرنشان كرد: تقاطع محور شهرك قدس با بلوار آيت الله بروجردي در حال تكميل و مراحل پاياني آن در حال انجام است و تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي گفت: تقاطع غيرهمسطح ميدان ولي عصر(عج) نيز در فصل بهار سال آتي به بهره برداري خواهد رسيد، اما بخشي از اين ميدان كه براي تكميل روگذر آن بسته شده است، تلاش مي شود تا پايان امسال بازگشايي شود.
وي همچنين از انجام ادامه طرح هايي مانند تقاطع فردوسي با بلوار پيامبر اعظم(ص)، ادامه بلوار جمهوري از ميدان امام حسين(ع) خبر داد و گفت: يكي از طرح هاي شاخص شهري، ادامه بلوار جمهوري مي باشد كه 200 ميليارد ريال اعتبار براي ادامه آن در نظر گرفته شده است.
قاري قرآن، با بيان اين كه بلوار جمهوري اسلامي در فاز دوم آن تا كمربندي امام علي(ع) ادامه مي يابد، اظهار كرد: تكميل اين طرح در ترافيك هسته مركزي شهر نقش موثري خواهد داشت.
وي درباره اجراي طرح هايي كه با ريل راه آهن در داخل شهر قم تداخل دارند، خاطرنشان كرد: در هفته هاي اخير در اين زمينه تفاهم خوبي با اداره كل راه آهن استان انجام شد.
معاون فني و عمراني شهردار قم با ابراز اميدواري كه در سال آينده با تثبيت مسائل اقتصادي طرح ها با سرعت مناسبي انجام و آهنگ توسعه شهري حفظ شود، گفت: از لحاظ اقتصادي لازم است كه هر طرحي كه شروع مي شود، به سرعت انجام دهيم تا دچار تورم نشويم.
7406/ 6133/
قم - ايرنا - معاون فني و عمراني شهردار قم گفت: تامين تجهيزات نكته بسيار مهمي در زمان بهره برداري از متروست و اگر تجهيزات مورد نياز را تا پايان سال آينده تامين كنيم، مترو در سال 99به بهره برداري مي رسد.