۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۶
کد خبر: 83231154
T T
۰ نفر

2300 نفر از قلعه تاريخي بسطام بازديد كردند

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۶
کد خبر: 83231154
2300 نفر از قلعه تاريخي بسطام بازديد كردند

اروميه - ايرنا - مدير پايگاه ملي قلعه بسطام گفت: از ابتداي امسال تاكنون، 2 هزار و 300 گردشگر داخلي و خارجي از قلعه تاريخي بسطام /بزرگترين قلعه تمدن اورارتويي/ بازديد كرده اند.

غلام شيرزاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه سال گذشته 2 هزار و 50 نفر از اين اثر تاريخي بازديد كردند افزود: اين رقم امسال 12 درصد افزايش دارد.
وي ادامه داد: اين اثر تاريخي در 11 ماهه سال جاري علاوه بر گردشگران داخلي مورد بازديد گردشگراني از كشورهاي سوئد، سوئيس، اتريش و آلمان قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: بيشترين بازديد كنندگان از قلعه تاريخي بسطام متعلق به كشورهاي سوئد و آلمان است.
وي اظهار داشت: همانند سال هاي گذشته امسال نيز تمهيدات لازم براي استقبال از مسافران نوروزي فراهم شده كه استقرار چادرهاي مختلف در محوطه و نزديكي پايگاه، امكانات رفاهي و سرويس هاي بهداشتي و برپايي نوروزگاه در محوطه پايگاه همراه با برنامه هاي فرهنگي و بومي از جمله اين اقدامات است.
مدير پايگاه ملي قلعه بسطام بيان كرد: همچنين براي اقامت مسافران نوروزي مدرسه شبانه روزي و مهمانپذيرهاي داخل شهر آماده شده و نظير سال هاي گذشته امسال نيز ارايه خدمات مي دهند.
شيرزاد گفت: براي آشنايي بيشتر مسافران با اين اثر بروشور، كتابچه راهنماي گردشگري تهيه شده كه در بين مسافران توزيع مي شود.
به گزارش ايرنا قدمت قلعه تاريخي بسطام به 800 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و بزرگترين قلعه تمدن اورارتويي در ايران و سومين قلعه بزرگ اين تمدن در دنياست.
بر اساس كتيبه به دست آمده از منطقه، اين قلعه به دستور يكي از روساي دوم از پادشاهان اورارتويي در حدود سال هاي 645 قبل از ميلاد مسيح احداث شده است.
اين قلعه در آن زمان با هدف كنترل مسيرهاي تجاري كه از طرف شرق دولت تركيه به شهرهاي تبريز و اردبيل و حوزه درياچه اروميه رفت و آمد مي كردند، احداث شده است.
نتايج به دست آمده از كاوش هاي باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان مي دهد كه قلعه بسطام از سه قسمت پايين قلعه، ميان قلعه و بالا قلعه تشكيل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
كتيبه كشف شده از اين قلعه كه به زبان اورارتويي است جهت مطالعات و بهره برداري محققان در موزه ملي تهران نگهداري مي شود و تاكنون بيش از 40 اثر تاريخي ارزشمند چايپاره در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
اين اثر تاريخي در سال 1354 شمسي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
8135/2093