به گزارش دوشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیرمحمد دهستانی با بیان این كه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید انیمیشن از آثار كوتاه و سینمایی حمایت میكند، اظهار داشت: در بخش انیمیشن سینمایی شرایط خاص است و فیلمسازان ضمن ارتباط با مركز میتوانند در جریان جزئیات شیوه حمایت قرار گیرند. به صورت كلی برای سرمایهگذاری مركز در پروژههای بلند نیاز به ارائهی پروپزال كامل شامل طراحی كاراكتر، فضا، فیلمنامه، كانسپت، نمونه تولیدی و ذكر سوابق كارگردان و تهیهكننده است.
وی با تاكید بر این كه سیاست مركز برای حمایت از انیمیشنهای بلند، تولید آثاری است كه برای «كودك و خانواده» باشد، گفت: این پروژهها باید سرمایهگذار و تهیهكنندهای داشته باشند كه حداقل 65 درصد از بودجه را تامین كنند، چون ما بیش از 35 درصد روی پروژههای سینمایی انیمیشن سرمایهگذاری نمیكنیم.
معاون انیمیشن مركز گسترش درباره شیوه حمایت از انیمیشنهای نیز كوتاه، افزود: برای حمایت از این آثار چند شرط وجود دارد. فیلمساز یا باید عضو پیوسته صنف انیمیشن باشد یا یك فیلم كه جوایز مهمی گرفته، ساخته باشد یا دو فیلم قابل قبول كه آماتور محسوب نشود، در كارنامه كاری خود داشته باشد.
به گفته دهستانی، سرمایهگذاری روی آثار دانشجویی هم یكی از روشهای حمایتی مركز گسترش در حوزه انیمیشن است كه در حال حاضر شیوه آن به نسبت قبل كمی تغییر كرده است.
وی با اشاره به سختگیریهای موجود برای حمایت از آثار دانشجویی در مركز گسترش، گفت: در گذشته دانشجویان رشته انیمیشن چهار دانشگاه هنر، تربیت مدرس، سوره و مقطع كارشناسی ارشد دانشكده صداوسیما میتوانستند پایاننامههای خود را جهت دریافت حمایت مالی به مركز ارائه دهند، اما در حال حاضر فضا سختگیرانهتر شده و با دقت بیشتری روی پروژههای دانشجویی كار میشود. البته این به معنای كیفیت پایین آثار دانشجویی نیست، چرا كه بسیاری از انیمیشنهای موفق مركز طی سالهای گذشته آثار دانشجویی بوده اند.
دهستانی افزود: در شكل جدید تمامی دانشجویان رشته انیمیشن در دانشگاههای مختلف میتوانند طرح خود را برای دریافت حمایت مالی یا بودجه ارائه دهند، اما مركز پذیرای آثاری است كه 20 درصد از تصاویر فیلم به شكل كامل تولید شده باشد. در صورت تایید اثر، مركز به دو شكل در تولید آن مشاركت میكند؛ یك مدل حمایتی است كه مبلغی اندك جهت حمایت به فیلمساز پرداخت میشود و در شكل دوم مركز به عنوان سرمایهگذار به تولید پروژه ورود میكند.
معاون انیمیشن مركز تاكید كرد: در زمینه پایاننامههای دانشجویی، آثاری تایید میشوند كه به لحاظ محتوا، ساختار و تكنیك حرفهای باشند و به همین دلیل انتظار ما فراتر از كارهای دانشجویی معمول است.
دهستانی در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر سایت مركز گسترش آماده پذیرش طرحهای متقاضیان است. بخش پذیرش طرحهای انیمیشن در این سایت معمولاً باز است و ممكن است در مقاطعی كه با ازدحام تولید رو به رو باشیم، به مدت دو تا سه ماه بسته شود.
وی با اشاره به این كه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی آمادگی حمایت از 30 انیمیشن كوتاه و دو اثر بلند سینمایی در سال را دارد، گفت: اعضای شورای انیمیشن مركز در تمامی مراحل با بازبینی پیشرفت كار در جریان روند تولید قرار میگیرند و در بسیاری از موارد نكاتی به فیلمساز خاطرنشان میشود.
دهستانی افزود: با حضور پنج نفر در شورای انیمیشن مركز كه هر كدام بیش از 20 سال سابقه كار دارند، تجربه این افراد در اختیار فیلمساز قرار میگیرد. ضمن این كه معمولاً ایدههای مطرح شده از سوی شورا در راستای بهتر شدن كار است.
این مدرس دانشگاه هنرگفت: هدف ما در مركز، تولید انیمیشنهای كوتاه هنری و ساخت آثاری متفاوت برای كودكان است. ضمن این كه در شرایط امروزی فیلمساز باید در تولید فیلمش حضوری پررنگ داشته باشد؛ به این معنا كه برخی امور مانند نگارش فیلمنامه، طراحی كاراكتر، كانسپت و... را بصورت فردی انجام دهد، چرا كه با شرایط اقتصادی فعلی تنها در این صورت بودجههای پرداختی جوابگوی تولید انیمیشن خواهد بود.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
تهران - ایرنا - معاون انیمیشن مركز گسترش سینمای مستند و تجربی از چگونگی تولید فیلم انیمیشن در این مركز و نحوه حمایت از تولید این آثار خبر داد.