۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 83231739
T T
۰ نفر

هرمزگان در حسرت دانشكده دریایی

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 83231739
هرمزگان در حسرت دانشكده دریایی

بندرعباس - ایرنا - هرمزگان به عنوان استان دریا محور با دارا بودن مقام نخست گستره ساحلی، دریایی، جزیره، تولید آبزیان و صنایع دریایی از داشتن دانشكده دریایی در رشته های مرتبط با دریا محروم است.

به گزارش ایرنا، این استان دارای یك هزار و 400 كیلومتر مرز دریایی و 14 جزیره كوچك و بزرگ است كه این ظرفیت به عنوان ضرورت بنیادی در نظام آموزشی كشور به حساب می آید.
وجود 32 بندر كوچك و بزرگ به ویژه مجتمع بزرگ بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، مجتمع كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) و رونق فعالیت های دریانوردی، پرداختن به رشته های دریایی را برای دانشگاه های هرمزگان تبدیل به ضرورت و اولویت كرده است.
استان نخست در تولید و تكثیر آبزیان شامل ماهی و میگو، صید و استخرهای پرورشی، صنعت لنج سازی، یك هزار كیلومتر مرز آبی، همسایگی با تنگه هرمز، دسترسی به آب های بین المللی و خلیج فارس، استقرار ناوگان های نیروی دریایی ارتش و سپاه و مناطق آزاد تجاری از دیگر مزیت های هرمزگان به شمار می رود.
این در حالی است كه استان های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان دارای دانشگاه علوم و فنون دریایی هستند و علاوه بر آن بوشهر مركز تحقیقاتی علوم دریایی خلیج فارس و چابهار سیستان و بلوچستان دانشكده های مهندسی دریا، مدیریت و علوم انسانی و علوم دریایی دارد اما هرمزگان با وجود این همه ظرفیت دریایی و ساحلی، همچنان از وجود این دانشگاه بی بهره است.
راه اندازی دانشگاه و رشته های علوم و فنون دریایی و همچنین تربیت دریانورد آموزش دیده و متخصص در هرمزگان كه از نعمت ساحل و دریای طولانی برخوردار است، به عنوان نیاز جدی احساس می شود.

** برای حضور در دریا باید علم آن را آموخت
دریا از روزگاران قدیم نقش تعیین كننده ای در جهان داشته است و اقتصاد بسیاری از كشورها از جمله ایران به وجود دریا گره خورده است كه برای حضور در آن نیازمند علم و دانش نوین هستیم.
هر چه دانش و فناوری و دسترسی ما به علوم نوین دریایی و بندری بیشتر باشد، بهتر می توانیم در شرایط كنونی تحریم های دشمن از این سرمایه بزرگ راهبردی برای توسعه امور زیربنایی خود بهره ببریم.
آشنا نبودن با وضعیت دریا و ساحل و فنون دریایی، ویژگی های موج، وجود جریان های شكافنده مرگبار و فنون شنا از مهم ترین دلایلی است كه ایجاد خطر می كند.
ایران جزو كشورهای «دو دریایی» است، یعنی در شمال كشور یك هزار و 200 كیلومتر و جنوب كشور دو هزار و 200 كیلومتر مرز آبی وجود دارد و هفت استان كشور از نعمت دریا برخوردار است كه می توان با آشنا شدن به فن دریا از این نعمت خدادادی بیشتر بهره ببرد.

** راه اندازی دانشگاه علوم و فنون دریایی در هرمزگان ضروری است
رییس دانشگاه هرمزگان گفت: هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی و داشتن ظرفیت دریایی و ساحل، به تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی و راه اندازی رشته های فنون دریایی مانند دریانوردی، حقوق دریا و صنایع دریایی نیاز دارد اما باتوجه به شرایط كنونی كشور، تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی در این استان در شرایط كنونی نتیجه بخش نیست.
علی اكبر شیخی فینی دراین زمینه افزود: دانشگاه هرمزگان با توجه به دارا بودن دانشگاه علوم و فنون دریایی، افزودن رشته های دریایی را پیگیری می كند.
وی بیان داشت: وجود مجتمع عظیم بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، مجتمع كشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران (ایزوایكو) و رونق فعالیت های دریانوردی درهرمزگان پرداختن به رشته های دریایی را برای دانشگاه های هرمزگان تبدیل به یك ضرورت با اولویت كرده است.
رییس دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: تقاضای راه اندازی رشته های فنون دریایی در آینده به شورای گسترش آموزش عالی ارسال می شود كه امیدواریم با تقویت زیرساخت ها با درخواست این دانشگاه موافقت شود.
شیخی فینی یاد آورشد: دریا و صنعت از مزیت های هرمزگان است كه می توان با گسترش رشته های دریایی علاوه بر رفع نیاز صنایع به اشتغال جوانان استان نیز كمك كرد و دانشكده علوم و فنون دریایی را تبدیل به مجتمع آموزشی كرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه های هرمزگان از نظر امكانات صنعتی آن اندازه قوی نیستند كه بتوانند كارگاه های بزرگ صنعتی دایر كنند كه برای رفع این نیاز، صنایع و نهادهای دریایی باید در كنار دانشگاه قرار گیرند.

**آموزش هنرستان های علوم وفنون دریایی متناسب با نیاز نیروی دریایی است
مدیركل دفتر آموزش فنی و حرفه ‌ای وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تلاش می ‌شود آموزش درهنرستان‌ های علوم و فنون دریایی هماهنگ با نیاز‌ها و با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش و سپاه باشد.
سید محسن حسینی مقدم افزود: اكنون در كشور، 12 هنرستان علوم و فنون دریایی با 2 هزار هنرجو وجود دارد كه 35 درصد در هنرستان های هرمزگان مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان داشت: دانش آموختگان این هنرستان ‌ها در سه رشته الكترونیك و مخابرات دریایی، ناوبری و مكانیك موتور‌های دریایی و در صنایع مرتبط با حوزه دریا مشغول كار می‌ شوند.
مدیركل دفتر آموزش فنی و حرفه ‌ای وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: در بهمن ماه امسال تفاهم نامه استاندارد سازی آموزش ها، توانمند سازی و ارتقای سطح كیفیت آموزشی و تخصصی هنرستان های علوم و فنون دریایی برای رسیدن به سطح كیفی مطلوب آموزشی امضا شد.
حسینی مقدم افزود: دانش آموزان پیش از این صلاحیت ‌های مدنظر متولیان صنایع دریایی را بعد از دانش آموختگی كسب می‌كردند، اما با این تفاهم نامه بعد از این دانش آموزان صلاحیت‌ های مورد نیاز برای اشتغال را حین دوره آموزشی سه ساله كسب می‌كنند.
وی ادامه داد: رویكرد آموزش و پرورش در آموزش و تربیت دانش آموزان، توجه به تقاضای بازار كار است.

** آموزش و پرورش تا 10 سال آینده یك میلیون دریانورد تربیت كند
محمد رضا قائم مقامی از خیران مدرسه ساز كشور و احیاگر رشته های علوم و فنون دریایی در هرمزگان نیز گفت: آموزش و پرورش باید تا 10 یا 20 سال آینده با آموزش های علوم و فنون دریایی و تربیت نیروی ماهر بتواند یك میلیون دریانورد تحویل كشور دهد.
این خیر مدرسه ساز روز دوشنبه درآیین عملیات احداث دومین مدرسه علوم و فنون دریایی در بندرعباس افزود: هنرستان ها و دانشگاه های علوم و فنون دریایی یكی از دستاوردهای بزرگ برای نیروی دریایی كشور است كه هنرجویان به محض دانش آموختگی (فارغ التحصیلی) جذب نیروی دریایی و ناوگان تجاری می شوند.
وی بیان داشت: باید به اندازه كافی نیروی متخصص در حوزه علوم و فنون دریایی داشته باشیم و بتوانیم دریانوردانی را تربیت كنیم كه در سطح جهان برتر باشند و ایران را با نام یك كشور دریانورد نه نفتی بشناسند.
این خیر مدرسه ساز رشته های علوم و فنون دریایی در هرمزگان اظهارداشت: قرار است طبق توافق صورت گرفته با روسای دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار كه جز دانشگاه های برتر كشور است، 20 نفر از دانش آموخته های هنرستان علوم و فنون دریایی بندرعباس در این منطقه آموزش های تخصصی را فرا گیرند.
وی گفت: همچنین سعی داریم دانشجویانی كه درهنرستان علوم و فنون دریایی بندرعباس مشغول دوره های پایانی تدریس هستند، همزمان دوره های آموزشی عملی و تئوری نیز بر روی دریا و كشتی تجربه كنند.
قائم مقامی ادامه داد: اگر به نقشه جهان نگاه كنیم همه دریاها و اقیانوس های جهان، فضایی برای كسب و كار هستند كه باید نیروی متخصص این كار نیز تربیت شود.
وی تصریح كرد: زمانی دریا و هوانوردی برای ما امن است كه تخصص و دانش آن را داشته باشیم در غیر این صورت رفتن به سمت دریا و هوا خطرناك است.
این خیر مدرسه ساز هرمزگانی، شغل معلمی را خدمتی پیامبرگونه دانست و از كسانی كه به امر آموزش در علوم و فنون دریایی مشغول هستند خواست دریانوردان خوبی را تربیت و تحویل كشور دهند.
وی یادآورشد: در اقتصاد مقاومتی تاكنون درحوزه اقتصاد دریا و دریانوردی نگاه مطلوبی صورت نگرفته است در صورتی كه درآمد منابع دریا چند برابر درآمد منابع خشكی است.
این خیر مدرسه ساز گفت: با همراهی وهمگامی دولت، مجلس و بخش خصوصی می توان شاهد هرچه بیشتر توسعه دریانوردی و پویایی اقتصاد دریایی بود كه منافع زیادی به این منطقه و كشور خواهد داشت.

** تدریس370 هنرجو در هنرستان های علوم و فنون دریایی هرمزگان
رییس اداره آموزش بندر شهید رجایی نیز گفت: با راه اندازی هنرستان علوم و فنون دریایی «ناخدا بایندر» و «كاپیتان احراری» به همت خیران و با همكاری اداره كل بنادر و دریانوردی و آموزش و پرورش استان هرمزگان تعداد هنرجویان این هنرستان ها به 370 نفر رسیده است.
سید مسلم كشفی افزود: در حال حاضر 270 هنرجو در سه پایه دهم تا دوازدهم در هنرستان علوم و فنون دریایی ناخدا بایندر مشغول به تحصیل هستند كه سال آینده نخستین گروه آن ها دانش آموخته می شوند.
وی با اشاره به تحصیل 100 نفر هنرجو در هنرستان كاپیتان احراری ناحیه 2 بندرعباس بیان داشت: پیگیری برای اضافه شدن مهارت های بندری و دریایی به رشته های كار و دانش وارد فاز تازه ای از همكاری های دوجانبه می شود.
رییس اداره آموزش بندر شهید رجایی ابراز داشت: در راستای توانمند سازی نیروهای بومی منطقه، توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی صورت گرفته تا نیروهای پویا، خلاق، پژوهشگر و دارای مهارت با توجه به علوم روزآمد دریایی و بندری تربیت شوند.

**اختصاص آموزش های كار و دانش در حوزه دریا به استان های ساحلی
مسوول برنامه ریزی آموزشی و ارتباطات فراسازمانی دفتر كار و دانش وزارت آموزش و پرورش نیز پیش از این در نشستی كه مهرماه امسال با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و اداره كل بنادر و دریانوری هرمزگان داشت، گفت: با همكاری سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش هستیم تا یك بخش اصلی از آموزش های كار و دانش را به حوزه های بندر و دریا در استان های ساحلی اختصاص دهیم.
علی شایان افزود: این رشته ها هدف گذاری خود را آموزش نیروی انسانی بر حسب نیاز بازار كار به ویژه در حوزه بخش خصوصی قرار داده كه در نهایت به یك شغل ختم می شود و حداقل یكهزار و 400 ساعت مهارت طی 3 سال آموزش داده می شود.
به گفته وی، استانداردهای آموزشی رشته های بندری و دریایی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تدوین می شود و آموزش و پرورش مجری ارایه آموزش های مهارتی در هنرستان های كار و دانش خواهد بود.
این مسوول خاطرنشان كرد: در صورت مشخص شدن عنوان های رشته ها و تدوین استانداردها تا پایان اسفند ماه سال جاری، سال آینده شاهد راه اندازی حداقل یك رشته كار و دانش در هنرستان های استان های ساحلی از جمله هرمزگان خواهیم بود.

** تقویت رشته های دریایی در هرمزگان
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه نیز گفت: در رشته هایی همچون دریانوردی، مهندسی دریا، مخابرات دریایی و مكانیك دریایی در این استان اكنون با چالش رو به رو هستیم و حتی مطابق با صنعت نیز آموزش های عالی را پیش نبرده ایم كه این رشته ها نیز به تقویت دارد.
محمود صباحی زاده افزود: استان هرمزگان در برخی حوزه ها از جمله در زمینه دریا شاخص است كه باید حداقل در همایش ها، سمینارها و نشست های علمی خود به حوزه دریا و استفاده از این نعمت خدادادی بپرداریم.
وی بیان داشت: بحث دیگر این است كه مدیری از استان هرمزگان در سطح كلان و وزارت علوم نداریم كه از رشته های دریایی حمایت كنند این درحالی است كه در استان های دیگر، رشته های دكترا و ارشد را مطابق با آنچه كه نیاز دارند، می گیرند.
عضو بسیج اساتید دانشگاه های هرمزگان توصیه كرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز به معنای واقعی انجام شود و گاهی آینده نگری باید داشته باشیم و بدانیم 5 یا10 سال آینده صنعت به چه متخصصانی نیاز دارد.
صباحی زاده تصریح كرد: در سند آمایش آموزش عالی در زمینه توسعه رشته ها، مواردی را كه 10 تا 20 سال آینده با آن روبه رو خواهیم بود، درنظر گرفته نشده و این سند نیاز به بررسی و بازنگری جدی دارد كه تصمیم لازم را در این زمینه اتخاذ كرد.
وی یاد آورشد: باید برای مردم هرمزگان، ایجاد امید و انگیزش كرد كه در استان نتوانسته ایم آنچنان كه باید به سمت علم آموزی تخصصی پیش برویم و شاید تنها مدرك گرفته ایم اما علم آموزی تخصصی را نتوانستیم نهادینه كنیم و تبدیل به یك فرهنگ كنیم.

**تاكید وزارت آموزش و پرورش بر گنجاندن فرهنگ دریایی در كتاب های درسی
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تاكید و توجه ویژه این وزارت بر گنجاندن فرهنگ دریایی در كتاب های درسی و راه اندازی رشته های درسی متناسب با بخش های فراساحل و نیازهای بومی از جمله گردشگری است.
حیدر تورانی در همایشی هم اندیشی غنی سازی كتاب های درسی با فرهنگ دریایی كه اخیرا در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس برگزار شد، افزود: نگاه وزارت آموزش و پرورش آشنایی مبنایی و كاربردی دانش آموزان با اطلاعات و دانش روز در حوزه دریایی است.
وی بیان داشت: براساس نظام تحول آموزش درسی مباحث دریایی در دوره های ابتدایی، متوسطه اول و كتاب های تازه تالیف پایه های دهم تا دوازدهم متوسطه دوم اضافه شده و به عنوان یك نیاز اساسی در نظام آموزشی دنبال می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: در این راستا دانش آموزان با مشاغل دریا پایه، اقتصاد دریا و فرهنگ دریا آشنا می شوند.
تورانی یاد آور شد: هم چنین تفاهم نامه ای در راستای توسعه فرهنگ دریا و اقتصاد دریا محور برای دانش آموزان بویژه در استان های ساحلی، بین دفتر تالیف كتاب های درسی فنی و حرفه ای و كاردانش و مركز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر منعقد شد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: ارتقای سواد و فرهنگ دریایی دانش آموزان و معلمان در زمینه فرهنگ دریا با رویكرد دریاهای سرزمینی، اقیانوس ها و دریاها از اهداف این تفاهم نامه است.
معاون توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی كشور هم گفت: بر مبنای تفاهم نامه ای كه بین سازمان بنادر و دریانوردی و مركز تالیف كتب درسی آموزش‌ و پرورش منعقد شد، تاكنون مطالب قابل توجهی درباره فعالیت‌ های دریایی، دریانوردی، بندری و حمل و نقل دریایی در كتاب درسی های ابتدایی تا متوسطه درج شده است.

**نتیجه آخر
درحالیكه هرمزگان هم اكنون دارای 2 هنرستان علوم و فنون دریایی به نام های «بایندر» و «كاپیتان احراری» با 307 هنرجو بوده و یك هنرستان هم عملیات اجرایی آن از هفته جاری آغاز شده شمار دانش آموختگان در مقطع متوسطه برای شركت درتحصیلات عالی در دانشكده فراهم شده ومی طلبد مسوولان راه راه هموار كنند.
از سوی دیگر این دانش آموزان بعد از اتمام تحصیل نیاز به فراگیری تخصص های لازم درمقطع بالاتر دارند كه درصورت نبود دانشگاه از ادامه تحصیل محروم و رها می شوند.
همچنین صنایع و واحدهای مرتبط با دریا در بخش صنعت كشتی سازی، لنج سازی، شناورهای نظامی وهرانچه مرتبط با دریا است به نیروی دانش آموخته وفنی نیاز دارد كه علاوه بر ساخت در زمینه ناوبری هم
فعالیت كنند.
وقتی ما همه این زمینه ها دراختیار داریم چرا از دانش و بهره برداری آن محروم باشیم همواره چشم به بیرون بدوزیم كه فن آوران سایر نقاط به ما خدمت كنند.
7195/6048
۰ نفر