مرجعیت علمی باید به رفاه‌آفرینی و ایجاد ثروت منجر شود

بندرعباس - ایرنا - رییس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران و رییس نخستین همایش بین‌المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه گفت: مرجعیت علمی در جامعه باید دارای آثار بیرونی بوده و ثروت برای جامعه ایجاد کرده و موجب رفاه آفرینی شود.

احمد نوحه‌گر روز شنبه در حاشیه نخستین «همایش بین‌المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه» افزود: ایران در زمینه حرکت در مرزهای علم بسیار خوب عمل می‌کند و همزمان باید در زمینه فناوری تلاش بیشتر کرد.

وی ادامه داد: اگر تلاش بیشتری کنیم این مرجعیت علمی می‌تواند تقویت شده و برای کشور رفاه آفرینی کنیم، در زمینه دریا و اینکه چه میزان از آن در بُعد اقتصادی استفاده می‌شود را مسوولان باید پاسخ بدهند.

رییس اولین همایش بین المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه گفت: اگر بتوان پارک‌های علم و فناوری دریایی و ساحلی در استان‌های ساحلی مانند هرمزگان راه‌اندازی کرد می‌توان از طریق نوآوری و فناوری محصول‌های دریایی خود را در راستای اقتصاد دریا محور و دریا پایه توسعه دهیم که زمینه آن هم در کشور فراهم است.

رییس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران اضافه کرد: کشوری مانند نروژ که امروز مقاله‌هایی از این کشور در همایش ارائه خواهد شد کشور کوچکی در شمال اروپاست که سالانه حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات آبزیان دارد اما ایران با مرزهای آبی بسیار و پهنه‌های آبی عظیمی مانند دریای عمان، خلیج فارس و دریای مازندران سرانه مصرف آبزیانش فوق‌العاده پایین است.

وی اظهار داشت: این همایش می‌تواند در نوآوری‌هایی که برای شکوفا شدن اقتصاد کشور از طریق دریا انجام می‌شود و خواهد شد تأثیر گذار باشد و از سوی دیگر برای ساحل نشینان هم موثر باشد.

نوحه گر گفت: علاوه بر پیگیری توسعه پایدار برای کشور؛ سلامت،‌ آسایش و آرامش پایدار هم برای ساحل نشینان اهمیت دارد و از سوی دیگر آلودگی‌های زیست محیطی در دریاها وجود دارد که در این همایش درخصوص آن‌ها بحث خواهد شد.

وی اشاره کرد: حدود ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که هیات داوران آن‌ها را از نظر کمی و کیفی داوری کرده و در نهایت حدود ۱۰۰ مقاله در همایش ارائه می‌شود و مقاله‌ها از کشورهای مختلف از قبیل ایالات متحده آمریکا، لهستان، نروژ و کشورهای هم به دبیرخانه رسیده است.

رییس کمیسیون دائمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد:‌ امیدواریم نخستین همایش بین المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه بتواند گشایشی در زمینه اقتصاد دریا ایجاد کند که به آن توجه جدی نشده و از طرفی هم رویکردهای همایش نوآوری و فناوری در حوزه دریاست.

وی اضافه کرد: بنا بود وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این همایش حضور داشته باشند که به دلیل قرار داشتن در زمان تدوین بودجه سال آینده این امکان فراهم نشد.

اخبار مرتبط