به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های برفگیر و سخت گذر كشور است كه در نیمه دوم سال همواره میزبان سامانه های بارشی از شمال دریای مدیترانه و جنوب دریای سرخ است و ناجیان گمنام در این ایام سر از پا نمی شناسند.
بارش ها در آذربایجان غربی به طور معمول در نیمه دوم آبان و گاهی در مهرماه به صورت باران شروع می شود و در آذرماه هر سال لایه هایی از برف جاده ها و گردنه های استان را می پوشاند و بارش برف به صورت متناوب تا پایان اسفند ماه و باران نیز تا اردیبهشت و اوایل خرداد ادامه دارد.
بارش برف و باران هر چند موجب خوشحالی مردم به ویژه روستاییان و كشاورزان می شود اما سختی هایی برای رانندگان ایجاد می كند و تردد در جاده ها را با مشكل مواجه می سازد و رانندگان هنگام عبور از گردنه ها باید از زنجیر چرخ استفاده كنند.
این رانندگان در چنین روزهای سختی بعد از خدا، به مدد و یاری ناجیان سخت كوش راهداران امیدوار هستند و دل به جاده ها و گردنه های برفگیر و سخت گذر آذربایجان غربی می زنند.
ارابه های آهنی این ناجیان پستی و بلندی جاده را نمی شناسد و توده های چند تُنی برف را می شكافد تا راه را برای دیگران باز كند؛ هر چند می داند شاید ساعتی دیگر برف و كولاك و شاید ریزش بهمن دوباره این مسیر را مسدود خواهد كرد اما به این فكر است كه شاید هم اكنون مادر بارداری و یا بیمار بدحالی در این جاده در حال تردد است و نمی تواند چند ساعتی در این برف و سرما صبر كند.
راهداران ناجیان گمنامی هستند كه محل كار بسیار گسترده ای دارند و 2 لاین رفت و برگشت جاده های شهری و روستایی میز كار بیش از 10 هزار كیلومتری آنان است.
** مشاركت 68 اكیپ راهداری در طرح زمستانی امسال
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: طرح زمستانی راهداری كه از اواخر آبان ماه شروع شد با مشاركت 68 اكیپ راهداری شامل 15 راهداری مركزی، 30 راهداری بین جاده ای و 23 اكیپ سیار و استیجاره انجام شد.
ارسلان شكری افزود: در این طرح بیش از یكهزار راهدار با استفاده از 520 دستگاه راهداری سبك و سنگین عملیات برفروبی، نمك پاشی و یخ زدایی جاده های استان را انجام می دهند.
وی اضافه كرد: اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی برای طرح زمستانی امسال در مجموع 60 هزار تُن مخلوط نمك و شن را ذخیره كرده كه 15 هزار تُن آن نمك و سه برابر آن شن و ماسه بود.
شكری یادآور شد: در بارش های امسال 13 نوبت جاده های استان نیازمند برف روبی و نمك پاشی بود كه در برخی جاده ها با هر بارش چندین نوبت انجام شد كه بیشترین مقدار برف روبی جاده ها در شهرستان های تكاب، چالدران و ارومیه صورت گرفت.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: در جاده های بین شهری آذربایجان غربی 18 گردنه سخت گذر به طول 650 كیلومتر و در جاده های روستایی نیز 71 گردنه به طول یكهزار كیلومتر وجود دارد كه این گردنه ها بیشتر از سایر جاده ها در فصل بارش ها نیازمند برف روبی و نمك پاشی است.
شكری با اشاره به ظرفیت اسكان بیش از یكهزار مسافر در راهدارخانه های استان، افزود: در بسیاری از گردنه های استان از جمله گردنه زمزیران، راهداری كله گاوی، گردنه مایبن بلاغ و آغ بلاغ، راهداری سیرو، قوشچی و قره تپه ظرفیت اسكان اضطراری مسافران با ظرفیت بیش از یكهزار نفر وجود دارد.
وی با قدردانی از تلاش های ماموران راهداری نیز گفت: ماموران راهداری و سایر ارگان ها طی زمستان امسال در مجموع 30 مادر باردار را با انتقال از مناطق سخت گذر به مراكز بیمارستان از مرگ نجات دادند كه بیشترین تعداد آنان در شهرستان تكاب بود.
** ثبت 280 میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طی سال زراعی جاری 275.9 میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شد كه در مقایسه با سال گذشته 48 درصد و در قیاس با میانگین بلندمدت 76 درصد افزایش یافت.
اردلان محمدپور اظهار داشت: میزان بارش طی مدت مشابه سال گذشته 187 میلی متر و میانگین بلندمدت بارش در این مدت 156 میلی متر بود.
وی با اشاره به اینكه از ابتدای سال زراعی جاری سردشت پربارش ترین و شوط كم بارش ترین شهرستان های استان بود، افزود: در این مدت 791 میلی متر بارندگی در سردشت و 131 میلی متر بارش در شوط ثبت شد.
محمدپور گفت: بارش های امسال سردشت در مقایسه با 456 میلی متر سال قبل 73 درصد و در مقایسه با 424 میلی متر میانگین بلند مدت این شهرستان 86 درصد افزایش یافت.
وی افزود: امسال در شوط نیز 131 میلی متر بارندگی ثبت شد كه در مقایسه با 133 میلی متر سال قبل 1.5 درصد كاهش و در مقایسه با 93 میلی متر میانگین بلندمدت این شهرستان 41 درصد افزایش یافت.
به گزارش ایرنا در آذربایجان غربی 10 هزار و 777 كیلومتر راه بین شهری و روستایی وجود دارد كه از این مقدار 2 هزار و 825 كیلومتر راه بین شهری و هفت هزار و 946 كیلومتر نیز راه روستایی است.
40 كیلومتر از مجموع راه های بین شهری استان آزادراه و 352 كیلومتر نیز به صورت بزرگراه احداث شده و 568 كیلومتر آن راه اصلی و یكهزار و 864 كیلومتر راه فرعی است.
همان گونه كه احداث راه در آذربایجان غربی به دلیل كوهستانی بودن و وضعیت جغرافیایی در مقایسه با استان های مركزی ایران هزینه بیشتری در پی دارد، پاكسازی و برف روبی جاده های این استان نیز دشوارتر و هزینه بردارتر از استان های دیگر است.
هم مرز بودن آذربایجان غربی با سه كشور تركیه، عراق و جمهوری آذربایجان، وجود پایانه های مرزی و قرار گرفتن راه های آذربایجان غربی در ابتدای مسیر یكهزار و 482 كیلومتری كریدور شماره 10 كشور (شمال به جنوب) كه بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل می كند، بر اهمیت راه های آذربایجان غربی افزوده است.
3020/6185/3072
مهاباد - ایرنا - بارش برف و سوز سرما كه شروع می شود همگان دوست دارند در خانه یا محل كارشان و در محیطی گرم و توام با آرامش سپری كنند اما افراد گمنامی هستند كه در چنین روزهایی ناجیان همنوعان خود در جاده های سخت و كوهستانی می شوند.