۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83233169
T T
۰ نفر

میزان «آب بدون درآمد» ایران 25 درصد است

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83233169
میزان «آب بدون درآمد» ایران 25 درصد است

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشتركان و كاهش هدررفت شركت آب و فاضلاب كشور مجموع «آب بدون درآمد» در ایران را 25 درصد اعلام كرد.

«علی سیدزاده» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: 12.9 درصد از مجموع آب بدون درآمد كشور مربوط به شبكه های توزیع و خطوط انتقال است كه برای كاهش آن اقدام هایی در دستور كار قرار دارد.
وی توضیح داد: واژه «هدر رفت» در اصطلاح فنی دو نوع است؛ یك نوع آن به «آب بدون درآمد» باز می گردد كه به آب هایی گفته می شود كه وارد شبكه توزیع شده اما به فروش نمی رسند.
سیدزاده ادامه داد: آب بدون درآمد نخستین گامی است كه از طریق آن می توان میزان هدررفت آب را محاسبه كرد.
مدیركل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشتركان و كاهش هدررفت شركت آب و فاضلاب كشور اظهار داشت: هدررفت آب می تواند ظاهری یا واقعی باشد؛ منظور از هدررفت ظاهری، آبی است كه هدر نرفته بلكه مشترك آن را مصرف كرده اما در محاسبات لحاظ نشده است.
سیدزاده انشعابات غیرمجاز و مصارفی كه كنتور خطا داده و مصرف واقعی را نشان نداده است را از دیگر از مصادیق هدر رفت ظاهری برشمرد.
به گفته وی، در هدررفت واقعی آب، هدررفت فیزیكی مطرح است كه همان نشت از شبكه های توزیع و خطوط انتقال و سرریز از مخازان و نشت از شبكه مشتركان را دربر می گیرد.
مدیركل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشتركان و كاهش هدررفت شركت آب و فاضلاب كشور ادامه داد: اكنون در ایران حدود 12.9درصد میزان واقعی هدر رفت از شبكه های توزیع بوده، حدود 10.5درصد میزان هدر رفت ظاهری است و 1.5 درصد هم شامل سایر اشكال هدررفت منابع آبی است.
وی افزود: در مجموع حدود 25 درصد میزان آب بدون درآمد است كه 12.9درصد آن به شبكه های توزیع و خطوط انتقال باز می گردد.
سیدزاده گفت: سالانه 6 میلیارد و 200 میلیون متر مكعب آب در بخش شهری این شركت در كشور تولید می شود.
اقتصام**2078**2025