۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 83233500
T T
۰ نفر
جشن نيكوكاري در كردستان آغاز شد

سنندج - ايرنا - جشن نيكوكاري با شعار 'عيدي براي همه' روز چهارشنبه، همزمان با سراسر كشور در 700 مدرسه كردستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جشن نيكوكاري يكي از برنامه هاي كميته امداد امام خميني(ره) كردستان است كه اسفند هر سال و در آستانه سال جديد در سطح كشور برگزار مي شود.
جشن نيكوكاري امسال با شعار'عيدي براي همه' از امروز با برپايي صندوق هاي جمع آوري كمك ها در سطح 700 مدرسه استان آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.
آيين نمادين جشن نيكوكاري روز چهارشنبه با حضور مسئولان، والدين و دانش آموزان در دبستان دخترانه شهيده شهين مردوخي سنندج برگزار شد.

**كميته امداد واسطه بين مردم و نيازمندان
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) كردستان در اين آيين نمادين گفت: نه تنها در جامعه ما بلكه در تمام كشورهاي دنيا قشرهاي ضعيفي وجود دارد كه به هر دليلي توانايي اداره زندگي خود را ندارند و كساني كه در كنار اين قشر هستند نمي توانند نسبت به وضعيت همنوعان خود بي تفاوت باشند و احساس مسئوليت مي كنند.
محمد رسول شيخي زاده اظهار داشت: بي شك بدون متولي و بدون اينكه نيازمندان واقعي شناسايي شوند امكان كمك و مدد رساني به اين افراد وجود ندارد.
وي افزود: كميته امداد امام(ره) در اين زمينه واسطه بين مردم و نيازمندان است و كار شناسايي نيازمندان و فراهم كردن زمينه براي كمك به آنان را انجام مي دهد.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) يادآور شد: متولي كمك به نيازمندان همه مردم جامعه هستند و كميته امداد فقط وظيفه تسهيل كردن راه كمك به آنان را انجام مي دهد‌.
وي اظهار داشت: نيازهاي خانواده هاي نيازمند فقط مسايل مادي نيست بلكه بايد در همه سرفصل هاي كاري مربوط به خانواده ها برنامه داشته و كمك شود بخصوص در جاهايي كه برنامه ها و آداب و رسومي براي اين مهم وجود دارد به كمك نيازمندان بشتابيم.
شيخي زاده افزود: بر اين اساس كميته امداد امام خميني امداد (ره) هر ساله با كمك خيرين و بركات جامعه اقدام به برپايي جشن هاي مختلف براي جمع آوري كمك به قشر نيازمند جامعه به شيوه هاي مختلفي مي كند.
وي با بيان اينكه امروز كميته امداد امام خميني (ره) كردستان با شناسايي بيش از 70هزار خانوار نيازمند وظيفه خود را انجام داده است، اظهار داشت: اين نهاد براي كمك به اين افراد و رفع نيازهاي آنان نياز به همكاري و مساعدت قشرهاي مختلف دارد.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان افزود: خانواده هاي نيازمند شناسايي شده در زمينه هاي مختلف از جمله درمان، مسكن و تحصيل نياز به كمك دارند.

** شناسايي 9هزار دانش آموز و دانشجوي نيازمند در كردستان
وي در ادامه به دانش آموزان ‌و دانشجويان نيازمند شناسايي شده در استان اشاره كرد و گفت: امروزتعداد دانش آموزهاي نيازمند شناسايي شده در استان بيش از هفت هزار نفر هستند.
شيخي زاده افزود: اين نهاد همچنين 2 هزار دانشجوي نيازمند كه شاغل به تحصيل در بهترين دانشگاه هاي كشور هستند را شناسايي كرده و با كمك خيرين در طول سال به شيوه هاي مختلف از اين دانش آموزان و دانشجويان حمايت مي كند.
وي از دانش آموزان خواست در كنار تحصيل خود، تربيت اجتماعي و احساس مسئوليت نسبت به جامعه را نيز فرا گرفته به فكر محرومان باشند و آن را به درون خانواده ها و جمع هاي دوستانه خود منتقل كنند.

** استقرار يك هزار و 771 پايگاه در كردستان
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان در ادامه ازبرپايي يك هزار و 771 پايگاه در سطح استان براي جمع آوري كمك هاي مردمي در جشن نيكوكاري خبر داد و گفت: يك هزار مورد از اين پايگاه ها در مساجد ، 700 مورد در مدارس، 21 مركز نيكوكاري، 10 پايگاه توسط بسيج، 22 مورد نيز در مصلي هاي نماز جمعه داير مي شود.
وي افزود: از مجموع اين پايگاه ها، 12 مورد ثابت و 6 مورد سيار نيز توسط كميته امداد در سطح استان داير مي شود تا كمك هاي نقدي و غيرنقدي مردم براي نيازمندان در آستانه سال جديد را جمع آوري كنند.
وي با بيان اينكه جشن نيكوكاري در استان عملا از هفته گذشته و با برگزاري جشن درخت آرزوها آغاز شد، گفت: در اين جشن از سوي خيران و نيكوكاران استان 10 ميليارد ريال براي كودكان يتيم و محسنين نيازمند جمع آوري شد.
شيخي زاده هدف از برگزاري جشن نيكوكاري را جمع آوري كمك براي نيازمندان و اقشار بي بضاعت جامعه در آستانه سال جديد اعلام كرد و يادآور شد: جشن نيكوكاري همچنين فرصتي براي اطلاع رساني شفاف در حوزه عملكرد كميته امداد و پاسخ به شبهات در مورد اين نهاد است.
وي با بيان اينكه سال گذشته حدود 20 ميليارد ريال كمك مردمي براي اقشار بي بضاعت جامعه در استان جمع آوري شد، افزود: با اقدامات و برنامه ريزي هايي كه انجام شده پيش بيني مي شود امسال كمك هاي مردم در اين جشن با رشد قابل توجهي روبرو شود.

** توزيع به موقع كمك به دانش آموزان نيازمند
مديراموزش و پرورش ناحيه 2سنندج نيز در اين آيين اظهار داشت: يكي از ساحت هاي ششگانه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تربيت اجتماعي است كه دانش آموزان نحوه زندگي گروهي و كمك به همديگر را فرا مي گيرند.
محمد سعيد كنعاني اضافه كرد: دانش آموزان بايد ياد بگيرند كه در آينده اگر از تمكن مالي برخوردار بودند به همنوعان خود كه نيازمند هستند كمك كنند.
وي با بيان اينكه كمك هايي كه از طريق اين جشن ها جمع آوري مي شود به بهترين نحو ممكن در ميان دانش آموزان نيازمند توزيع مي شود، افزود: امسال در جشن عاطفه ها و احسان دانش آموزي 60 ميليون ريال جمع آوري شد كه درصندوق رفاه دانش آموزي قرار گرفت و به بهترين شيوه در مدارس توزيع شد.
مدير آموزش و پرورش يادآور شد: كميته امداد در برگزاير اينگونه جشن ها فقط مسئوليت نظارت و برپايي دارد و كمك هيا جمع آوري شده را بدون هيچ دخل و تصرفي در اختيار آموزش و پرورش براي توزيع قرار مي دهد.
در ادامه اين آيين دانش آوزان و جمعي از مسئولان حاضر كمك هاي خود به اين جشن را در صندوق ها انداختند.
جشن نيكوكاري اسفند هر سال و در آستانه سال جديد برگزار مي شود، امسال نيز با شعار 'عيدي براي همه' 15 اسفند در مدارس، 16 اسفند در پايگاه‌هاي كميته امداد و مراكز نيكوكاري و 17 اسفند نيز در مصلا‌هاي نماز جمعه برگزار خواهد شد.
بيش از 60 هزار خانوار كردستاني زير پوشش كميته امداد امام خميني(ره) هستند و حدود هفت هزار نفر از اين تعداد را كودكان يتيم زير 15 سال تشكيل مي دهند كه توسط حدود 16 هزار حامي حمايت مي شوند.
7348 / 3034