۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83234951
T T
۰ نفر

هويت ايراني و اسلامي را در كودكان نهادينه كنيم

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83234951
هويت ايراني و اسلامي را در كودكان نهادينه كنيم

كرج -ايرنا - رئيس اداره دوره اول ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش البرزگفت: بايد هويت ايراني و اسلامي را در بين كودكان در خانه و مدرسه نهادينه كنيم.

به گزارش ايرنا، يونس جاويد نسب روز پنجشنبه در كارگاه آموزشي ساخت و تحول هويت پيروز موفق در كودكان كه در كانون امام علي (ع) برگزارشد، اظهارداشت: هويت به مجموعه نگرش ‌ها، ويژگي ‌ها و روحيات فرد و آنچه وي را از ديگران متمايز مي‌كند، گفته مي‌شود.
وي بيان داشت : فرهنگ غني، آيين ها و آداب رسوم كهن هر جامعه تشكيل دهنده هويت فردي و اجتماعي افراد آن جامعه است.
وي با اشاره به اينكه هويت تا حد زيادي تحت تاثير مراودات بيروني است و امري اكتسابي محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: كودكان در دوره پيش دبستاني به تدريج وارد محيط اجتماعي مي شوند تا زندگي اجتماعي و باهم بودن را تجربه كنند.
وي تصريح كرد: بايد آموزش ها به گونه اي بوده كه محيط اجتماعي و فرهنگي را به شكلي صحيح بشناسند و واكنش هاي مناسب و منطقي در قبال اين مولفه ها داشته باشند.
وي با بيان اينكه يادگيري و آموزش هويت به كودكان درزمينه هاي مختلف اجتماعي، زباني، قومي و ديني انجام مي شود، يادآورشد: مربيان و دست اندركاران دوره پيش دبستاني آموزش هاي لازم را درخصوص فرايند آموزش و يادگيري هويت ملي واجتماعي به كودكان پيش دبستاني بگذرانند و مراقبت نمايند كه مفاهيم و موضوعات مربوط به هويت ملي و اجتماعي را كودكان به درستي يادبگيرند.
وي اين آموزش ها را شامل برنامه هويت ملي و نحوه تربيت اجتماعي كودكان، تقويت هويت ديني و مذهبي و برنامه هاي تربيت ديني كودكان، هويت زباني كودكان وآشنايي با نحوه آموزش زبان فارسي، شناخت هويت قومي و محلي و توجه به ميراث فرهنگي ذكر كرد.
جاويد نسب عنوان كرد: به منظور توجه هرچه بيشتر كودكان به فرهنگ غني ايران اسلامي، جشنواره‌هاي شاد و متنوع در چارچوب فعاليت‌هاي پيش‌دبستاني با تأكيد بر بازي، شعر، قصه، كار دستي و نمايش خلاق با همراهي خانواده‌ها مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه كرد: مقوله فرهنگ، عامل سازنده هويت فردي و اجتماعي يك جامعه و يك ملت در سير تكاملي و تاريخي محسوب مي شود و ايران نيز با داشتن سابقه طولاني و هويت واقعي، لازم است به تمامي نسل ها معرفي شود.
وي تاكيد كرد: اين كارگاه با هدف آشنايي نوآموزان با فرهنگ غني ايران اسلامي و حفظ اين فرهنگ كه شامل پرچم، رنگ هاي پرچم، زبان فارسي و زبان مادري و توجه به قوميت هاي مختلف ايران همچون لباس هاي محلي است تشكيل شده است.
وي دوره پيش دبستاني را بسترساز رشد همه جانبه و متوازن كودكان دانست و ادامه داد: بايد تلاش كنيم در مدارس و مراكز پيش دبستاني هويت ايراني و اسلامي را براي دانش آموزان نهادينه كنيم.
در اين كارگاه آموزشي 900 مربي ومدير موسس پيش دبستاني شركت كردند.
بيش از 20 هزار پيش دبستاني در البرز تحت پوشش برنامه هاي آموزشي و مهارتي قراردارند.
2819/ 6155