شخصیت های نمایش هر كدام به جای تجربه یك زندگی واقعی به شكلی وارد بازی شده اند كه برنده ای ندارد. آدمهایی كه مرگ آنها را اسباب تفنن خود ساخته و آنها غافل از واقعیت وجودی و معنای زندگی به یك بازی، دلخوش كرده اند .
نمایش، فریاد خاموش انسانهایی تنها است كه همدمی و انگیزه ای برای زیستن خویش می جویند.
سه شب با مادوكس انگار روایت نمایشی از شعر عمر خیام است آنگاه كه می گوید: ما لعبتگانیم و فلك لعبت باز ، از روی حقیقتی نه از روی مجاز،یك چند درین بساط بازی كردیم رفتیم به صندوق عدم یك یك باز.
*ماتئی ویسنییك، نمایشنامهنویس و شاعر، 29 ژانویه سال 1956 در رومانی به دنیا آمد. در رشتهی فلسفه و تاریخ در دانشگاه بخارست تحصیل كرد و در سن 31 سالگی از رژیم كمونیست كشورش گریخت و پناهندهی كشور فرانسه شد. ویسنییك تا امروز بیش از چهل نمایشنامه به زبان رومانیایی و بیست نمایشنامه به زبان فرانسوی نوشته است و مهمترین نمایشنامهنویس رومانی به حساب میآید.
«سه شب با مادوكس»، «پیكر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی»، «اسبهای پشت پنجره»، «تماشاچی محكوم به اعدام»، «داستان خرسهای پاندا به روایت یك ساكسیفونیست كه دوستی در فرانكفورت دارد»، و «ریچارد سوم اجرا نمیشود» از جمله آثار منتشر شده از او است.
محمد مهدی یوسفیزاده كارگردان نمایش به خبرنگار ایرنا گفت : سه شب با مادوكس موقعیت و شرایطی خارج از وضعیت طبیعی را نشان می دهد .این كه آدمی بیاید و سه شب را هم زمان و در عین حال جداگانه با همه ادمهای شهر بسر ببرد داستانی سورئال و فراواقعی است .
وی با بیان این كه كار قدری هم مایه های ابزورد دارد ، در خصوص چرایی انتخاب این متن برای اجرا اظهار داشت : در چند سال اخیر با ظهور فضای مجازی روبه رو بودیم . به ویژه یك سال اخیر ، عواملی مثل مسائل اقتصادی و بی توجهی خودمان به نفوذ فرهنگ دیگری ، پذیرش دیگری بدون شناخت كافی از آدمها را شاهد هستیم .
این مدرس تئاتر افزود: آدمها در اینستاگرام زندگی شان را به طور زنده به تماشا می گذارند و اگر از آنها بپرسی هدفت از به اشتراك گذاشتن این صحنه ها چیست می گویند می خواهیم خوشی مان را با دیگران قسمت كنیم اما به اعتقاد من ما با این كار تنهایی هایمان را فریاد می زنیم .
وی تصریح كرد : این نمایش یك جورهایی دارد می گوید مرگ خیلی نزدیك است شاید سه شب با ما فاصله داشته باشد اما تمام وقتمان را داریم به بازی می گذارنیم .
یوسفی زاده ادامه داد:ما معنای زندگی واقعی را در نمی یابیم و فرصت كوتاه را قدر نمی دانیم و زندگی مان را در صف گوشت، پراید مرغ و غیره تلف می كنیم و فكر می كنیم برنده ایم ولی واقعیت این است كسی كه برنده می شود ما نیستیم. قدری باید سكوت كنیم ترمزها را بكشیم ، خودمان را ببینیم به معنی زندگی بیاندیشیم . زندگی مان شده خانه و ماشین و بازی، بازی و بازی . تمام وقتمان را به بیهودگی و بازی می گذارنیم . فكر می كنم این نمایش دارد می گوید اگر در این موقعیت هستیم و موقعیت را نشناسیم ممكن است كه باختمان لحظه به لحظه بیشتر شود.
وی در مورد بخشهای كمدی كار گفت : اگر لحظه های كمدی به وجود آمده باشد كمدی موقعیت است .این آدمهایی كه در این موقعیت گیر افتاده اند لحظه های كمدی بوجود می اورند شاید از نظر مخاطب خنده دار باشد اما كسی كه در این موقعیت گیر افتاده نمی خندد .
یوسفی زاده همچنین از تلاش بازیگران نمایش قدردانی و خاطرنشان كرد: بازیگران یك سال سخت را پشت سر گذاشتند چون انتظارات از آنها زیاد است و فشار روی بچه ها بالا بوده . دوست داشتم كار در سطح قابل قبولی باشد و خوشحالم كه آنها خوب از پس كار بر آمدند.
«سه شب با مادوكس» نوشتهی ماتئی ویسنییك ، تولید كارگاه بازیگری آموزشگاه سیمرغ به كارگردانی محمد مهدی یوسفیزاده روی صحنه رفته است.
بهداد نقشی، مازیار اكبری، شكیلا محسنی، رضا حقیقی و حامد آریانفر بازیگران این نمایش را تشكیل می دهند.
این اثر از 11 الی 21 اسفند 1397، ساعت 19:30 در سالن وارش مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت روی صحنه است.
6030
رشت-ایرنا-' سه شب با مادوكس' اثر ماتئی ویسنی یك، روایت انسان هایی است درگیر روزمرگی،رخوت و تنهایی . نمایشی فراواقع كه در آن مرگ به هیئت مردی به شهری كوچك و دچار ركود می آید و سكون زندگی ساكنانش را به هم می زند.