نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره طي روزهاي 10 تا 17 اسفند جاري در محل دائمي نمايشگاه بين المللي مشهد برپا شد.
افزون بر يك دهه از برپايي نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا با اهدافي همچون تنظيم بازار داخلي، تعديل قيمت كالاهاي ضروري و حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان مي گذرد. بخاطر همين سابقه، برگزاري سالانه نمايشگاههايي از اين دست به يكي از مطالبات عمومي تبديل شده و متوليان نيز در پاسخ به خواسته مردم نسبت به برگزاري نمايشگاه و عرضه كالاهاي مورد نياز با قيمت كارشناسي، اقدام مي كنند.
برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا يكي از مولفه هاي ثمربخش در چارچوب طرح تنظيم بازار است كه زمينه دسترسي صنوف به خريدار بيشتر و مردم به كالا با قيمت واقعي را ايجاد مي كند لذا امسال نيز در پي گراني كالاها متاثر از تحريم اقتصادي دشمن و نوسان نرخ ارز، مسئولان براي كاهش فشارها 'اجراي طرح تنظيم بازار' به ويژه در ايام پاياني سال را با شدت و قوت بيشتري دنبال كردند.
* استقبال شهروندان از نمايشگاه مطلوب بود
رئيس اتاق اصناف مشهد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا برگزاري نمايشگاه امسال عرضه مستقيم كالاي بهاره را مصوبه كميسيون تنظيم بازار خراسان رضوي و لازم الاجرا ذكر و بيان كرد: با اين حال به دليل مشكلات اقتصادي و افزايش قيمتها امكان تامين هزينه هاي حضور در نمايشگاه مانند كرايه غرفه و تخفيفات براي بسياري از صنوف وجود نداشت لذا امسال صنوف در مقايسه با پارسال استقبال كمتري از نمايشگاه داشتند.
محمود بنانژاد افزود: ولي استقبال شهروندان مشهدي از نمايشگاه عرضه مستقيم كالا مطلوب بود كه نشان مي دهد برگزاري اين رويداد اقتصادي مورد تقاضاي بيشتر مردم است.
وي ادامه داد: اقبال مردم نسبت به نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا باعث شده نمايشگاههاي مشابه اما غيرمجاز و فاقد مصوبه كميته تنظيم بازار نيز طي همين ايام در مشهد برپا شوند بطوري كه طي چند روز اخير چند مورد آنها در اين شهر برپا شد.
رئيس اتاق اصناف مشهد گفت: اين در حالي است كه نظارتي بر فعاليت نمايشگاههاي غيرمجاز عرضه كالا صورت نمي گيرد اما در نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره نه قيمتها كاملا كارشناسي هستند بلكه كيفيت آنها نيز ارزيابي شده و بازرسان بازرگاني و همچنين ماموران تعزيرات حكومتي در تمام اوقات برپايي نمايشگاه حضور داشته و بر روند توزيع كالا نظارت دارند.
* نمايشگاه مولفه موثر بر تنظيم بازار
معاون بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هم به خبرنگار ايرنا گفت: برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا يكي از مطالبات عمومي مردم است.
علي غفوري مقدم افزود: طي بررسيهاي انجام گرفته از وضعيت اقتصادي و نظرخواهي صنوف و كارشناسان، در شرايط كنوني برگزاري نمايشگاه مي تواند پاسخگوي نياز مردم در دسترسي به كالا با قيمت مناسب باشد.
وي ميزان رضايت جامعه را از نمايشگاه عرضه مستقيم كالا امري نسبي توصيف و بيان كرد: امسال در نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره مشهد ميزان حضور و نوع صنوف مشاركت كننده نسبت به سالهاي قبل متفاوت بود بطوري كه صنفهاي كفش، آجيل و خشكبار حضور كمتري نسبت به پارسال داشتند اما برخي صنوف ديگر كه پيشتر در نمايشگاه كمتر حضور مي يافتند از نمايشگاه امسال استقبال كردند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي ادامه داد: قيمت اجناس ارائه شده در نمايشگاه عرضه مستقيم كالا بايد كارشناسي شده و كمتر از نرخ بازار باشد. امسال قيمت كالاهايي كه اقبال زيادي براي فروش در نمايشگاه دارند افزايش چشمگيري داشت و اين موضوع باعث حضور كمتر فروشندگان اينگونه كالاها در نمايشگاه شد.
وي گفت: برخي كالاهاي طرح تنظيم بازار به جز مواد پروتئيني شامل گوشت مرغ و گوشت قرمزهمچون 32 هزار بسته شكر 900 گرمي، 20 تن برنج تايلندي، 60 تن برنج پاكستاني، هزار و 700 حلب روغن و سه هزار شانه تخم مرغ در نمايشگاه عرضه مستقيم كالا مشهد توزيع شد.
* صنوف راضي و ناراضي
بطور معمول در نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره اصنافي همچون عرضه كنندگان آجيل و خشكبار، لوازم آرايشي و بهداشتي، قنادها، فروشندگان كيف و كفش، منسوجات، فرش و موكت و به تعداد محدودي فروشنده لوازم خانگي حضور مي يابند.
رئيس اتحاديه صنف شيريني سازان، شيريني فروشان، كافه و قنادي مشهد درباره مشاركت اعضاي اين صنف در نمايشگاه امسال عرضه مستقيم كالاي بهاره گفت: واحدهاي زيرپوشش اين صنف در نمايشگاه شركت كردند اما حضور آنها مانند سالهاي گذشته نبود.
محمد فرزاني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قيمت مواد اوليه توليد شيريني مانند شكر، روغن، انواع مغزها، نارگيل و مواد مشابه نسبت به پارسال به ميزان 100 تا 300 درصد بيشتر شده و همچنين هزينه هاي آب، برق، گاز و دستمزد كارگران رشد قابل ملاحظه اي داشته است.
وي ادامه داد: با اين حال قيمت شيريني براي مصرف كننده در بازار مشهد نسبت به پارسال تنها 50 درصد افزايش و به همان نسبت ميزان فروش كاهش قابل ملاحظه يافته است لذا هم اينك هزينه و درآمد قنادان همخواني ندارد.
رئيس اتحاديه صنف شيريني سازان، شيريني فروشان، كافه و قنادي مشهد گفت: قنادها در اين شهر به دليل افزايش قيمت تمام شده توليد و كاهش فروش نسبت به پارسال، به سود كم قناعت كرده و شيرينيها را به نرخي پايين تر از سود متعارف به خريداران عرضه كرده اند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: امسال واحدهاي صنفي اين اتحاديه استقبال چنداني از حضور در نمايشگاه كالاي بهاره نداشتند بطوري كه تنها 9 واحد صنفي در اين رويداد اقتصادي شركت كردند.
محمدجواد فرزانه افزود: اجناسي كه توسط اين صنف عرضه مي شود يا وارداتي هستند يا منشا توليد آنها وارداتي است لذا در نتيجه افزايش قيمت ارز امسال قيمت اقلام آرايشي و بهداشتي 800 درصد نسبت به پارسال بيشتر شده است.
وي ادامه داد: در هر دوره هاي پيشين نمايشگاه عرضه مستقيم كالا 50 تا 60 واحد صنفي زير پوشش اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد شركت مي كردند اما امسال كمبود كالا و هزينه هاي نمايشگاه مانع حضور قابل توجه آنها در اين رويداد اقتصادي شد.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد گفت: صاحب واحد صنفي كه در نمايشگاه كالا حضور مي يابد بايد مازاد جنس مغازه خود را در نمايشگاه عرضه كند و كالايش را 15 درصد كمتر از نرخ بازار بفروشد. امسال نه مغازه داران جنس مازاد داشتند و نه دخل و خرجشان بگونه اي بود كه بتوانند كالاي خود را با قيمت كمتر عرضه كنند. همچنين حضور در نمايشگاه هزينه دارد كه امسال فروشندگان لوازم آرايشي قادر به تامين آن نبودند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: امسال صنوف زير پوشش اين اتحاديه مشاركتي ضعيف در نمايشگاه عرضه مستقيم كالا داشتند و تنها 18 واحد صنفي آجيل و خشكبار در نمايشگاه حضور يافتند.
عليرضا ارزاني ممقاني افزود: امسال قيمت انواع آجيل و خشكبار در بازار 200 درصد بيشتر از پارسال و به همان نسبت فروش كمتر شده است و همين رخداد هزينه ها را براي صنوف افزايش داد.
وي ادامه داد: با توجه به ركود حاك بر بازار ناشي از افزايش قيمت آجيل و خشكبار، هزينه هاي شركت در نمايشگاه عرضه كالاي بهاره نيز براي صنوف بسيار زياد زيرا نرخ كرايه غرفه، هزينه هاي جانبي و تخفيف 10 تا 15 درصدي در مجموع هزينه شركت در نمايشگاه را براي صنوف افزايش مي دهد.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار مشهد همچنين گفت: مشاركت كم فروشندگان اين صنف در نمايشگاه كالاي بهاره امسال بر كيفيت آجيل و خشكبار عرضه شده در اين رويداد اقتصادي نيز تاثير گذاشت. بطور معمول فروشندگان آجيل و خشكبار در جريان رقابت براي جذب مشتري در نمايشگاه تلاش مي كنند كيفيت كالاي خود را افزايش دهند اما امسال واحدهاي صنفي ضعيف به لحاظ عرضه در اين مكان حضور يافتند لذا رقابت بر سر كيفيت عرضه محقق نشد.
* 200 پرونده تخلف
رئيس شعبه سيار اداره كل تعزيرات حكومتي خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: 200 پرونده تخلف تعزيراتي شامل گرانفروشي، تقلب در كسب و درج نكردن قيمت در چارچوب فعاليت نمايشگاه عرضه و فروش كالاهاي اساسي در محل نمايشگاه بين المللي مشهد تشكيل شد.
اميد جليلي افزود: شعبه سيار تعزيرات حكومتي به همراه واحد بازرسي و نظارت اتاق اصناف مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاري در محل برپايي نمايشگاه عرضه مستقيم كالا مستقر بود. طي اين مدت بازرسي از غرفه هاي عرضه و فروش كالاهاي اساسي صورت گرفت و 200 مورد تخلف به مبلغ 500 ميليون ريال شناسايي شد.
* استقبال 240 هزار نفري از نمايشگاه
مدير نمايشگاهي شركت نمايشگاه بين المللي مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاري در گستره 12 هزار مترمربع برپا شد و صنوف مختلف هزار و 200 غرفه در اين فضا برپا كردند.
محمدجواد محبي افزود: كيف و كفش، مواد غذايي، لوازم بهداشتي، منسوجات، كالاي خواب، پوشاك، لوازم خانگي، فرش و موكت و برخي اقلام مورد نياز شب عيد در اين نمايشگاه با 15 درصد كمتر از نرخ بازار عرضه شد.
وي ادامه داد: در طول برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا 240 هزار نفر از شهروندان مشهدي حضور يافتند كه استقبال قابل توجهي بود و فقط در آخرين شب برپايي نمايشگاه 50 هزار نفر از آن ديدن كردند.
مدير نمايشگاهي شركت نمايشگاه بين المللي مشهد به هزينه حضور صنوف در نمايشگاه عرضه مستقيم كالا اشاره و بيان كرد: نرخ كرايه غرفه به صنوف در اين نمايشگاه مصوبه كميته نمايشگاهي و كاملا كارشناسي شده است. صنوفي كه تمايل به حضور در نمايشگاه دارند مي بايست هزينه دريافت خدمات از شركت نمايشگاه بين المللي مشهد را بپردازند كه ميزان آن كاملا قانوني است.
220 هزار واحد صنفي در استان شش ميليون و 400 هزار نفري خراسان رضوي فعاليت دارند. 100 هزار واحد از اين تعداد در كلانشهر سه و نيم ميليون نفري مشهد داير هستند.
به ازاي هر 29 مصرف كننده در خراسان رضوي يك واحد صنفي وجود دارد. جمعيت صنفي خراسان رضوي 9 درصد جمعيت صنفي ايران و سهم صنوف توليدي آن از بازار كشور 22 درصد است. 165 هزار و 807 واحد صنفي داراي پروانه كسب در بخشهاي توليدي، توزيعي، خدماتي و فني و در مجموع 220 هزار واحد صنفي در خراسان رضوي فعاليت دارند. 48 درصد از اين صنوف توزيعي هستند و فعاليت حدود 17 درصد آنها توليدي، 16 درصد خدماتي و 18 درصدشان خدمات فني است. همچنين 513 اتحاديه صنفي در سطح اين استان فعاليت مي كنند.
7489/1858
استقبال اصناف از نمايشگاه كالاي بهاره مشهد متفاوت از پارسال بود
۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۴۷
کد خبر:
83237455
مشهد - ايرنا - نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي بهاره در آستانه نوروز در حالي همچون سالهاي گذشته در مشهد برپا شد كه استقبال مردم از اين رويداد اقتصادي مطلوب بود اما حضور اصناف و فروشندگان در آن رونق هميشگي را نداشت.