۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83237954
T T
۰ نفر

'زار' و اعتراض به هزارتوي صدور مجوز نمايش

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83237954
'زار' و اعتراض به هزارتوي صدور مجوز نمايش

رشت-ايرنا- كارگردان فيلم زار يكي از بيست فيلم برتر ژانر وحشت سال 2017 جهان، در اعتراض به روند معيوب صدور مجوز نمايش ، آن را به رايگان در شبكه اينترنت عرضه كرد.

به گزارش ايرنا، فيلم زار داستان زوج جواني را به تصوير مي كشد كه در دوران ماه عسل ميزبان دوستانشان در شمال كشور مي شوند، ويلاي محل سكونتشان، گذشته خوفناكي دارد و آن ها، ناخوداگاه درگير ماجراهاي هولناكي مي شوند.
نيما فراهي در خصوص اين اقدام خود در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت :سه سال پيش درخواست پروانه ساخت براي اين اثر را دادم و خيلي راحت و بدون هيچ مشكلي مجوز صادر و فيلم با سرمايه شخصي ساخته شد.
وي اظهار داشت: موقعي كه فيلم آماده شد متوليان همان بخش نمايش ويدئويي گفتند فيلم مناسب اكران نيست و ما بنا نبود به چنين فيلمهايي پروانه نمايش بدهيم و فقط مي توانيم اجازه اكران آن در بخش هنر و تجربه را صادر كنيم و حتي مجوز پخش سينماي خانگي را نمي دهيم .
اين كارگردان موفق افزود: از آنجايي كه اين ضرر مالي به همراه داشت دوباره درخواست صدور پروانه براي بخش سينمايي را دادم كه اين پروژه سه سال به بهانه هاي مختلف طول كشيد ، علاوه بر اين كه در اين رفت و آمدها برخورد مسئولان صدور مجوز به حدي ناپسند بود كه گويا من در جايگاه يك متهم در دادگاه حضور دارم .
اين فيلمساز جوان با بيان اين كه طبق يك قانون نانوشته فيلمي كه در جشنواره فجر اكران شود بايد پروانه نمايش دريافت كند گفت: فيلم با وجود اكران در جشنواره، بعد از سه سال مجوز گرفت و اين باعث شد كه سريالي ساخته شد به نام احضار كه تيتراژش عين به عين از فيلم من برداشته بود و يك سري پلان ها و سكانس ها نيز كپي شده بود.
فراهي اظهار داشت: وقتي ديدم فيلم دارد به اين شكل نابود مي شود آنقدر از برخوردهاي صورت گرفته خسته و دلزده شده بودم كه تصميم گرفتم قيد گرفتن پروانه و فروش را بزنم و اين فيلم را در فضاي مجازي بگذارم كه حداقل صداي اعتراضم شنيده شود.
وي با بيان اين كه يكي از مسئولان صدور مجوز تهديد كرده بود كه نمي گذارم فيلمت ديده شود گفت: فكر كردم به قيمت چنين خودسوزي هم كه شده مي ارزد كه فيلم ديده شود.
فراهي افزود: برخي مي گويند اين كار موجب مي شود كه ديگر مجوزي براي ساخت فيلم به تو داده نشود و من مي پرسم مجوز ساخت به چه دردي خورد وقتي مجوز نمايش سه سال طول كشيد.
اين فيلمساز جوان در مورد خود فيلم اظهار داشت: فيلم در ژانر وحشت است كه در ايران كار نمي شود. وي افزود: كلا ژانر وحشت يك اصولي دارد و يكي از قوانين آن اين است كه خيلي نبايد بازيگر مطرح در فيلم استفاده شود و من هم به تبعيت از اين اصل از بازيگر مطرح استفاده نكردم اما متاسفانه سينماي ما سينماي بازيگر محور است و وقتي شما بازيگر مطرح نداريد فيلم موقع اكران دچار مشكل مي شود.
وي خاطرنشان كرد: همه اينها در حالي است كه من موقع ساخت فكر مي كردم ژانري كه كار نشده و غير سياسي است خط قرمزي را هم رد نمي كند، مشكلي نخواهد داشت و مي تواند در اين سينماي بي در و پيكر حركتي باشد اما اين سرانجامي بود كه براي فيلم رقم زده شد.
فيلم زار سال 1395به كارگرداني نيما فراهي و بازي محمدرضا غفاري، حديث ميراميني ، ميثاق زارع، ساناز صفايي، سينا سهيلي، آناهيتا همتي، عسل هاشمي، اميرحسين عشق آبادي و سمانه كاوندي ساخته شد .
سال 2017 جزو 20 فيلم برتر ژانر وحشت جهان شناخته شده بود.

6030