۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83238371
T T
۰ نفر

آنچه كه بايد در خريد و نگهداري ماهي قرمز بدانيم

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83238371
آنچه كه بايد در خريد و نگهداري ماهي قرمز بدانيم

اهواز - ايرنا - رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي آبزيان اداره كل دامپزشكي استان خوزستان در آستانه سال جديد نكات بهداشتي و ضروري در خريد و نگهداري ماهي قرمز را بيان كرد.

محمد مكي نيا روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا بيان كرد: با توجه به فرا رسيدن ايام پاياني سال و قصد برخي شهروندان براي تهيه ماهي قرمز ، بايد براي حفظ سلامتي خود و اعضاي خانواده در موقع خريد نكات بهداشتي و نشانه هايي را كه نشان دهنده سلامت ماهي است رعايت شود.
وي افزود:در موقع خريد ماهي سفره هفت سين، توجه شود كه ماهي تحرك خوب و شناي عادي داشته باشد، پوست آن براق و عاري از هرگونه زخم بوده و همچنين داراي فلس سالم باشد.
وي ادامه داد: همچنين باله ها و لبه درپوش آبششي ماهي نبايد دچار پوسيدگي، پرخوني و چروكيدگي باشد ؛ چشم هاي ماهي بايد براق و حالت طبيعي داشته باشد به گونه اي كه گود رفته و يا بيرون زدگي غيرعادي نداشته باشد.
مكي نيا از شهروندان خواست از رها كردن ماهي قرمز و زينتي سفره هفت سين و لاك پشت گوش قرمز(مينياتوري) خود پس از ايام نوروزي در رودخانه ها، تالاب ها و آب هاي آزاد خودداري كنند.
به گفته وي شهروندان براي اين منظور ، از آكواريوم، حوضچه و آبنماي بوستان ها استفاده كنند.
وي افزود: جلوگيري از تماس كودكان و افراد حساس داراي سابقه آلرژي با ماهي و شستن دست ها پس از تماس با آن از نكات ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري هاي آبزيان اداره كل دامپزشكي خوزستان توصيه كرد تا پس از هر بار دست زدن به ماهيان زينتي، دست ها با آب و صابون خوب شسته شود و از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداري شود؛ ضمن آنكه استفاده از دستكش نيز براي افراد حساس و داراي سوابق آلرژي ضروري است.
وي در ادامه افزود: كساني كه مشكلات پوستي و يا جراحاتي در سطح پوست دارند از تماس مستقيم با ماهي و يا آب ماهي بپرهيزند زيرا اين امر ممكن است موجب انتقال بيماري از ماهي به فرد شود.
مكي نيا گفت:هنگام تعويض آب ماهي از دستكش استفاده، و پس از تعويض آب ، دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد.
به گزارش ايرنا در آستانه سال جديد ، بازار خريد و فروش انواع ماهيان زينتي در شهرهاي استان خوزستان گرم و پررونق است.
6065/ 6037