۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 83238437
T T
۰ نفر

گردشگری با طعم تخریب محیط زیست

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 83238437
گردشگری با طعم تخریب محیط زیست

ساری - ایرنا - گردشگری در مازندران همواره با طعم تلخ تخریب محیط زیست است چراكه مجموعه ای از عوامل فرهنگی و ساختاری، دست به دست هم داده تا طبیعت، ساحل، كوه و دشت بی نصیب از زباله های برجای مانده از مردم بومی و گردشگران نباشد.

با یك نگاه می توان انواع پلاستیك تا مانده های غذا، پوست مركبات، میوه و نیز انواع شیشه ها و بطریهای پلاستكی را درجای جای جاده ها، دامن طبیعت و پاركهای جنگلی مازندران مشاهده كرد كه به راحتی از سوی مردم رها می شود.
مازندران با دارا بودن موقعیت های ممتاز طبیعی ، تاریخی ، گردشگری و كشاورزی همه ساله میزان میلیون ها مسافر و گردشگر است كه با پیشرفت تكنولوی حمل و نقل این میزان گردشگر روبه فزونی است در حالی كه بسترهای لازم همزمان در همه بخش ها خصوصا در بخش خدمات شهری رشد نكرده است.
بر اساس امار منتشر شده میزان تولید زباله در سطح استان هم اكنون روزانه 3 هزار تن است و این رقم در نوروز به شش هزار تن می رسد.
اگرچه فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد، گام های بلندی در زمینه كاهش آسیب به طبیعت مازندران برداشته اند اما این تلاش ها در برابر وسعت تخریب تاكنون انچنان موثر نبوده است.
*كیلومترها به دنبال سطل زباله
یك فعال محیط زیست در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: مازندران، كلانشهری با انبوه گردشگران است كه در كنار آثار مثبت گردشگری، برخی پیامدهای ناگوار را هم در این زمینه شاهد هستیم.
نرگس مهدئی با بیان اینكه مردم باید آگاه شوند كه آسیب رساندن به محیط زیست چه مخاطراتی برای آنها خواهد داشت، تصریح كرد: معرفی فرهنگ و طبیعت مازندران به گردشگران، یكی از راه های جلوگیری از آسیب به زیست بوم این منطقه است.
وی با اشاره به اینكه پارك های جنگلی در اختیار پیمانكاران بخش خصوصی است و گردشگران برای ورود به این نقاط، هزینه ورودی می پردازند، خاطرنشان كرد: گاهی در پارك های جنگلی هم تا كیلومترها، سطل زباله ای وجود ندارد تا مردم زباله را در سطل زباله قرار دهند و به نظر می رسد در این زمینه با ضعف مواجه هستیم.
این فعال محیط زیست با بیان اینكه شعار نریختن زباله در محیط زیست، از سوی مسئولان مختلف سر داده می شود، اظهار كرد: ما هنوز در پاكسازی شهرها با مشكل مواجه هستیم و كمبود سطل زباله در برخی نقاط شهری هم مشاهده می شود و یا اینكه سطل های زباله شكسته بوده و با ایرادهایی همراه هستند كه این یك آسیب است.
مهدئی با اشاره به اینكه زباله معضل بزرگی در مازندران است و با حجم گردشگرانی كه به استان وارد می شوند با كوه زباله مواجه می شویم، افزود: مدیریت این حجم از زباله مهم است چرا كه الان هم با حجم بسیار زیاد زباله تفكیك نشده شهری مواجه هستیم.
وی با بیان اینكه افراد بسیاری داوطلب هستند تا در طرح های پاكسازی محیط زیست، فعالیت كنند و این ظرفیت باید از سوی مسئولان به مشاركت گرفته شود، گفت: بخشی از گردشگران، ناآگاهانه در حال تخریب محیط زیست هستند و نمی دانند چه اثرات زیان باری بر سلامت حیوانات جنگل، به بار می آورند.
گفت: فعالان محیط زیست، طرحی ارائه كردند مبنی بر اینكه مشوق هایی در نظر گرفته شود تا گردشگران پس از استفاده از طبیعت، نسبت به جمع آوری زباله ای كه تولید شده اقدام كنند.
وی با بیان اینكه با اجرای این طرح هزینه های زیست محیطی حضور گردشگران كاهش می یابد، افزود: می توان در پارك های جنگلی، در قبال اینكه گردشگران زباله خود را جمع آوری كرده و در سطل های زباله ریخته اند، مبلغ ورودی را به آنها برگرداند.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینكه در واحدهای بوم گردی هم می توان مسائل زیست محیطی را برای گردشگران، پررنگ كرد، ادامه داد: اینكه گردشگران از ویژگی جنگل های هیركانی، مطلع شوند و بدانند در چه فضایی قرار دارند این می تواند به حفظ محیط زیست كمك كند.
اگرچه در برخی نقاط ممكن است سطل زباله ای پیدا نكنیم تا زباله را در آن بریزیم اما این دلیلی بر ریختن زباله در طبیعت نیست و «مازندران پاك» طرحی است كه استاندار مازندران اعلام كرده بر اساس این طرح، پاكسازی مازندران انجام شود و استانی تمیز و پاكیزه را در اختیار گردشگران قرار دهیم و همان استان پاكسازی شده را تحویل بگیریم.
**مردم به ریختن زباله در طبیعت حساس شده اند
مدیركل محیط زیست مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: در سال های اخیر سازمان های مردم نهاد و رسانه ها ورود خوبی به مسائل زیست محیطی داشته اند و مردم را در این زمینه حساس كرده اند.
حسینعلی ابراهیمی با بیان اینكه فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها انجام شده و اگر كسی در طبیعت زباله بریزد مردم تذكر می دهند، افزود: بسیاری از مردم محلی و گردشگران، پس از استفاده از طبیعت، زباله تولیدی خود را در سطل های زباله می ریزند و زباله ای در محل باقی نمی گذارند.
وی با اشاره به اینكه در مقابل این افراد، همچنان گروه هایی از گردشگران زباله را در طبیعت رهاسازی می كنند، گفت: توجه ما به مقوله فرهنگ سازی است تا از این طریق بتوانیم از آسیب به محیط زیست پیش گیری كنیم.
این مسئول با بیان اینكه استاندار مازندران طرح «مازندران پاك» را مطرح كرده و می توانیم با پاكسازی استان، این معنا را به گردشگران تفهیم كنیم كه از ریختن زباله در طبیعت و تخریب محیط زیست، خودداری كنند، ادامه داد: در كنار اجرای این طرح، نیاز است دستگاه های متولی در زمینه پسماند، گشت های روزانه داشته باشند و مانع از ایجاد منظر نازیبا در استان شوند.
9927/1899
۰ نفر