۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83238802
T T
۰ نفر

راه آهن بجنورد- گرگان در آستانه يك دور باطل

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83238802
راه آهن بجنورد- گرگان در آستانه يك دور باطل

روزنامه محلي خراسان شمالي در شماره 20058 روز دوشنبه 20 اسفندماه 97 خود در مطلبي با عنوان «راه آهن بجنورد- گرگان در آستانه يك دور باطل» به طرح پرحرف و حديث پرداخته است.

در اين يادداشت كه به قلم «اسعدي» منتشر شده، مي خوانيم: پس از بهانه چشم بادامي ها براي حذف فرمول تسعير از قرارداد راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، حالا شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور به دنبال گرفتن تخفيف از چيني ها و قرارداد اين خط ريلي را معطل نگه داشته است.
هفته گذشته، مسائل مربوط به اين خط ريلي در جلسه اي دوجانبه با مديران ارشد شركت سايناهيدروي چين و متوليان وزارت راه، شركت ساخت و كارفرماي ايراني در تهران بررسي شد اما به گفته مدير پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان، جلسه بدون نتيجه ماند و نفر اول شركت چيني، به كشورش بازگشت. مدير پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در اين باره به خبرنگار ما گفت: طرف چيني در پي حذف فرمول تسعير از قرارداد اين خط ريلي بود و شركت ساخت با اين موضوع موافقت كرد مشروط بر اين كه طرف چيني از سهم خود در اجراي اين قرارداد بكاهد و به سهم ايران بيفزايد كه شركت چيني با اين موضوع مخالفت كرد.«قهرماني» بيان كرد: مبلغ قرارداد پس از نوسانات نرخ ارز و با استفاده از فرمول تسعير كه در قرارداد وجود داشت، از 18 ميليارد يوان به 10.7 ميليارد يوان كاهش يافت كه 9.7 ميليارد يوان از اين رقم سهم كشور چين و يك ميليارد يوان سهم ايران است. حالا شركت ساخت مي گويد 8.7 ميليارد يوان سهم چين و دو ميليارد يوان سهم شركت ساخت باشد.وي افزود: دليل شركت ساخت براي اين موضوع اين است كه اگر نرخ ارز بالا برود با توجه به اين كه فرمول تسعير از قرارداد حذف شده است، پروژه به لحاظ فني براي كشور ايران گران تمام مي‌شود.او اظهاركرد: حالا مديران مياني شركت ساخت در ايران حضور دارند و نشست هايي در اين باره برگزار مي شود تا تكليف موضوع مشخص شود و شخص اول شركت سايناهيدرو هم گفته است كه پس از تعطيلات نوروز، به ايران بازمي گردد تا چنان چه در اين باره به نتيجه رسيدند، روند انجام كار را پيش ببرند.مدير پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان افزود: اگر تكليف اين قرارداد به هر دليلي تا پايان امسال مشخص نشود، اين خط ريلي، دور باطلي را در سال جديد تجربه خواهد كرد زيرا از يك طرف مصوبه شوراي اقتصاد اكسپاير مي شود و از طرف ديگر سازمان برنامه و بودجه دوباره برآورد پروژه را به نرخ روز مي خواهد و همان مراحلي كه سال گذشته درباره اين خط ريلي طي شد، دوباره بايد از سرگرفته شود.«قهرماني» ادامه داد: با توجه به شرايط اقتصادي حاكم بر كشور و سختگيري هاي شوراي اقتصاد براي تصويب طرح ها، امكان اين كه سال آينده طرح راه آهن مشهد-بجنورد- گرگان مصوبه اين شورا را نگيرد و در فهرست پروژه هاي اولويت دار قرار نداشته باشد، وجود دارد.
5132

سرخط اخبار استان‌ها