۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83238957
T T
۰ نفر
پزشكان فرانسوی خواستار توقف استفاده پلیس از 'فلش بال' شدند

تهران - ایرنا - جمعی از پزشكان فرانسوی در نامه ای به «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه، خواستار صدور دستور توقف قانونی استفاده از سلاح مرگبار 'فلش بال' (LBD40) از سوی پلیس در برخورد با معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به 'جلیقه زردها' شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این نامه كه در روزنامه «ژورنال دو دیمانش» فرانسه انتشار یافته، پزشكان فرانسوی نگرانی خود را از شیوع یك 'اپیدمی' صدمات جدی چشم ابراز كردند.
در این نامه كه به امضای 35 متخصص چشم پزشكی از جمله پزشكان مشهور بیمارستانی رسیده، تاكید شده كه 'تاكنون چنین اپیدمی آسیب های جدی چشم هرگز رخ نداده است.'
«بهرام بداقی» متخصص چشم پزشكی بیمارستان دانشگاهی 'پیتیه - سلپتریه'(Pitié-Salpétrière) كه یكی از مشهورترین و برجسته‌ ترین بیمارستان ‌های دانشگاهی آموزش پزشكی در فرانسه محسوب می شود، گفت: وظیفه ما به عنوان چشم پزشك این است كه هشدار دهیم. هیچگونه رنگ و بوی سیاسی وجود ندارد، این یك رویكرد بسیار انسانی است.
چشم پزشكان فرانسوی در این نامه تاكید كردند: آسیب های چشم در هفته های اخیر به خاطر شانس یا بی تجربگی نیست.
امضا كنندگان نامه معتقدند كه نامه آنها بدون پاسخ باقی مانده است.
بر اساس اعلام انجمن چشم پزشكان فرانسه، تاكنون در جریان اعتراض های جنبش جلیقه زردها، دستكم 20 نفر یكی از چشم های خود را از دست داده است؛ آنچه كه 'اگنس بوزن'(Agnès Buzyn ) وزیر بهداشت فرانسه در ماه فوریه نسبت به آن هشدار داده بود.
چشم پزشكان فرانسوی می گویند: تعداد زیادی از این گلوله ها با یك نیروی جنبشی از فاصله طولانی پرتاب شده اند كه به علت نبود دقت در استفاده از این سلاح منجر به تعداد زیادی قطع عضو از جمله چشم شده است.
به گزارش ایرنا، «لوران نونه» معاون وزیر كشور فرانسه روز پنجشنبه گذشته اعلام كرد كه شلیك بیش از 13 هزار گلوله فلش بال از ابتدای جنبش جلیقه زردها تاكنون ثبت شده و در این ارتباط 83 پرونده تحقیق در جریان است.
در همین ارتباط، گروه های مدافع حقوق بشر با اشاره به ادامه اعتراض جلیقه زردها در فرانسه و برخورد شدید نیروهای پلیس ضد شورش با آنها در هفته های گذشته، درباره خرید سلاح های جدید و مرگبار پلیس ابراز نگرانی كرده بودند.
گروه های مدافع حقوق بشری هشدار داده اند كه وزارت كشور فرانسه برای رویارویی با مخالفان، یكهزار و 280 قبضه سلاح مرگبار 'فلش بال' خریداری كرده كه در اختیار نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش قرار می گیرد.
خیابان‌های پاریس مدت هاست كه صحنه درگیری خشونت ‌بار نیروهای پلیس با معترضان است.
از آغاز تظاهرات علیه دولت مكرون 17 نوامبر 2018 (26 آبان سال 1397) تاكنون دستكم 2 هزار تظاهركننده و یك هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.
چهارشنبه گذشته نیز، كمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره استقاده پلیس فرانسه از سلاح های مرگبار در سركوب جلیقه زرد ها شد.
به گفته «میشل باشله» گزارش هایی مبنی بر استفاده نیروهای پلیس فرانسه از سلاح های نامتعارف در اعتراض های جلیقه زردها به كمیسیون عالی حقوق بشر رسیده است؛ این كمیسیون خواستار آغاز تحقیقات جامع و گسترده در این باره است چرا كه بارها مخالفت خود را با این اقدام دولت ها اعلام كرده است.
اروپام ** 6984 ** 1071
۰ نفر