۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83239510
T T
۰ نفر

90 درصد خدمات بهزيستي را سمن ها ارائه مي دهند

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83239510
90 درصد خدمات بهزيستي را سمن ها ارائه مي دهند

تهران- ايرنا- سازمان هاي مردم نهاد همراه هميشگي دولت و سازمان بهزيستي هستند و تاكنون بيش از 90 درصد خدمات بهزيستي به اين موسسات برون سپاري شده است.

حبيب الله مسعودي فريد معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور روز دوشنبه در خصوص نقش سازمان هاي غيردولتي و تاثيرات مثبت فعاليت هاي آنها در جامعه به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي نمونه به منظور نگهداري كودكان در مراكز شبه خانواده، حدود 650 مركز شبانه روزي داريم كه در حال حاضر حدود 610 مركز از اين تعداد توسط خيرين مديريت مي شود.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: موسسات غيردولتي، انتفاعي و خيريه فارغ از اعتباراتي كه براي بهبود شرايط هزينه مي كنند، براي كاهش آسيب هاي اجتماعي نيز وقت مي گذارند و در اين زمينه تاثيرگذار هم بوده اند. براي مثال از ميان 24 خانه امن هفت مورد آن دولتي و 17 مورد غيردولتي است.
فريد با بيان اينكه سازمان هاي مردم نهاد همكار بهزيستي هستند، ادامه داد: در سياست گذاري ها، برنامه ريزي و اجرا، بايد همدوش دوستان جلو برويم. در واقع بدون آنها نمي توانيم به هدف خودمان برسيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آنها در خانه هاي امن چه مدت پذيراي مراجعان هستند و از آنها حمايت مي كنند، تاكيد كرد: حمايت ها از مراجعان از چند روز تا چند ماه (حدد 6 ماه) انجام مي شود. در اين مدت برنامه هايي را براي مددكاري، روانشناسي و توانمندسازي اين افراد انجام مي دهيم تا استقلال پيدا كنند. در اين ميان اگر مشخص شود فرد هنوز آمادگي لازم را ندارد، مي تواند زمان بيشتري در خانه امن حضور داشته باشد و ما آنها را رها نمي كنيم.
معاون امور اجتماعي بهزيستي ادامه داد: اين در حالي است كه اين افراد برخي خدمات را داخل خانه هاي امن و خدماتي را نيز پس از خروج از مركز دريافت مي كنند.
فريد افزود: همه اين افراد نياز به حمايت هاي مستمر ندارند و مي توانند روي پاي خود ايستاده يا عده اي از آنها به كانون خانواده هايشان بازگردند. اما شايد در ميان مراجعان فقط 10 درصدشان سرپرست نداشته يا كسي پذيرايشان نباشد.
وي اظهار داشت: براي اين افراد، سعي مي كنيم وديعه مسكن بدهيم، در بحث توانمندسازي و اشتغال زايي كمك شان كنيم و همواره پيگيري هاي مددكاري نيز براي آنها انجام مي شود. اين در حالي است كه سازمان يكسري از افراد را كه نياز به حمايت بيشتري دارند، تحت پوشش مستمري بگيران قرار داده است تا مستمري دريافت كنند. اين فضا براي آنها باز است و مي توانند تحت پوشش قرار بگيرند.
فريد گفت: در حال حاضر براي يك نفر بيش از 100 هزار تومان و به خانواده هاي پنج نفره بيش از 600 هزار تومان، مستمري مي دهيم.
معاون امور اجتماعي بهزيستي درباره كودكان بي سرپرست نيز توضيح داد: در مدتي كه اين كودكان در مراكز ما تحت حمايت هستند، سعي مي كنيم آنها را تا قبل از رسيدن به سن قانوني با شيوه و سبك زندگي آشنا كنيم. همچنين به آنها در زمينه شغل، مهارت و ارتباط موثر آموزش داده مي شود. البته منظور اين نيست كه در 10 يا 12 سالگي اين كودكان را فقط براي شغل و كار كردن آماده كنيم بلكه هدفمان اين است كه بتوانيم در خصوص آنها و زندگي پس از خروجشان از مركز گام هاي موثري برداريم.
وي خاطرنشان كرد: در واقع ما با راه اندازي مراكز رشد در استان ها به دنبال اين هدف و توانمند كردن كودكاني هستيم كه در مراكز ما بزرگ مي شوند. اين در حالي است كه آنها پس از خروج از مركز نيز تا پنج سال بعد تحت مراقبت هاي سازمان بهزيستي قرار مي گيرند.
فريد با بيان اينكه اين كودكان در نهايت بايد روزي از بهزيستي بروند و خود به زندگي ادامه دهند، تصريح كرد: رفتن آنها اما بايد حساب شده باشد و در سنين زير 18 سال آنها اجازه خروج ندارند. پس از آن نيز بايد از توانمندي آنها مطمئن شده باشيم و بدانيم اين افراد مي توانند پس از خروج از مراكز ما به بهترين شكل به زندگي شان ادامه بدهند.
اجتمام*ف ش*1834