مردم با شرکت در انتخابات در سرنوشت خود سهیم باشند

تهران - ایرنا - جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: مردم با شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سرنوشت خود و فرزندانشان سهیم باشند.

امان الله قرایی‌مقدم در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: مردم با شرکت در انتخابات قدرت خود را در انتخاب دولت اصلح نشان می دهند و انتظار ما این است که مردم با مشارکت بالاتر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

وی با بیان اینکه دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مناظره خوب ظاهر شدند و از اینکه مطالب ارایه شده هم را تایید می کردند، مورد قبول بود، ادامه داد: برای مشارکت بیشتر در انتخابات با وجود کاستی ها و مشکلات اقتصادی باز هم از مردم می خواهیم که در انتخابات شرکت کنند چراکه بی تفاوتی در این مورد به صلاح کشور نیست.

این جامعه شناس تاکید کرد: مردم امیدوارانه در انتخابات شرکت کنند و برایشان مهم باشد که چه کسی می خواهد رئیس جمهور شود و هیات دولت و امور اجرایی کشور را در دست داشته باشد.

وی گفت: اینکه مردم نسبت به سرنوشت خود نا امید باشند و در امور مدنی شرکت کمتری داشته باشند، مایه تاسف است؛ مردم باید نسبت به آینده خود و کشورشان تاثیرگذار باشند و اگر آینده برای خودشان و فرزندانشان مهم است، در انتخابات پانزدهم تیر شرکت کنند.

قرایی مقدم گفت: مردم همواره باید فایده شرکت در انتخابات را بدانند و براساس رای و نظر آنها سکان امور کشور را به دست فرد اصلح و کارآمد و مدیر بسپارند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که مردم باید فرد تواناتر برای اداره کشور انتخاب و معرفی کنند تا فردی کارشناس و آشنا به امور کشور مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را حل کند و هرچه رئیس جمهور منتخب فردی توانمند تر باشد سود بیشتری نصیب مردم و کشور خواهد شد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر در این شرایط مردم بی تفاوت باشند و خودشان را کنار بکشند، فردی سکان امور کشور را بر عهده خواهد گرفت که شاید توان چندانی نداشته باشد بنابراین مردم بهتر است در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند.

مردم با شرکت در انتخابات در سرنوشت خود سهیم باشند

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود.همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دلیل شهادت آیت الله رییسی، هشتمین رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، پیش از اتمام دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد.

پس از تأیید صلاحیت ۶ تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در ۲۰ خردادماه، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی مانده در هشتم تیر ماه برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات در روز شنبه ۹ تیرماه، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مساله در قانون اساسی هم دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رای گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه،دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رای داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رقابت های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند و مرحله دوم انتخابات نیز روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha