۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 83240242
T T
۰ نفر
آمادگي كهن شهر مهريز براي پذيرايي از مسافران نوروزي

يزد - ايرنا - شهرستان مهريز كه بناي اوليه آن را به مهرنگار دختر انوشيروان ساساني نسبت مي دهند با 600 بناي تاريخي و طبيعي براي پذيرايي از مسافران و گردشگران نوروزي آماده است.

به گزارش ايرنا، اين شهرستان با آب و هواي معتدل، شرايط خاص جغرافيايي و موقعيت خوب طبيعي از قابليت هاي تفريحي و گردشگري متعددي به خصوص چشمه زيباي غربال بيز، تفرجگاه كوه ريگ و باغ جهاني پهلوانپور برخوردار است .
از ديگر جاذبه هاي فرهنگي و تفريحي مي توان به بناهاي باستاني محوطه غربال بيز در دوره اشكاني، قلعه خورميز در دوره ساساني، قلاع و كاروانسراهاي مربوط به دوره هاي مختلف معماري اسلامي، ايراني و وجود خانه باغ ها اشاره كرد.
وجود مناطق طبيعي و خوش آب و هوا در بخش مركزي به خصوص در دهستان هاي ميانكوه، خورميزات، ارنان و تنگچنار و همچنين سرو كهنسال در محله منگاباد از ديگر جلوه هاي ديدني است .
كاروانسراي زين الدين كه در 60 كيلومتري جاده يزد، كرمان قرار دارد و حدود 500 متر خارج از جاده در اين مسير قرار گرفته تنها كاروانسراي مدور ايران است كه بناي آن مربوط به دوره صفويه برمي گردد.
همچنين رباط كرمانشاه كه كرمانشاهان نيز گفته مي شود، آبادي كوچكي بر سر راه يزد به كرمان به فاصله 6 كيلومتري از رباط زين الدين قرار دارد ديدني و زيبا در قلب كوير است.
كاروانسراي شاه عباسي از ديگر بناهاي تاريخي منطقه كه در فاصله 35 كيلومتري جاده يزد ، كرمان در روستاي علي آباد و در حاشيه شهر مهريز قرار دارد محلي مناسبي براي مسافران است.
صنايع دستي زيادي در شهرستان مهريز وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به سنگ تراشي، گيوه بافي، سبد بافي، چاقوسازي و قالي بافي اشاره كرد.
مهريز از شمال به بخش مركزي يزد، از شرق به بخش مركزي بافق و بخش مركزي شهرستان شهربابك استان كرمان، از سمت جنوب به شهرستان هاي خاتم و سيرجان و از سمت غرب به بخش نير شهرستان تفت و نيز شهرستان هاي ابركوه و تفت محدود است .
اين شهرستان يك بخش مركزي، پنج دهستان به نام هاي ارنان، بهادران، تنگچنار، ميانكوه و خورميزات و 468 آبادي دارد و 47 روستاي بخش مركزي آن داراي شوراي اسلامي و دهياري مصوب است.
مهريز با داشتن آب و هواي مناسب، شرايط بسيار خوبي را براي كشت محصولات باغي و زراعي به خصوص پسته، گردو، بادام، انجير، آلو، زردآلو، گندم و جو است و يكي از مهمترين مراكز كشت پسته با بيشترين ميزان توليد در استان محسوب مي شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مهريز گفت: تاكنون 100 اثر تاريخي و فرهنگي شهرستان در فهرست آثار ملي كشور و 2 اثر شامل باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشير دهنو در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيده است.
الهام جلوداري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سال گذشته افزون بر 400 هزار مسافر از بناهاي تاريخي و محل هاي تفريحي اين شهرستان بازديد كرده اند.
وي پيش بيني كرد به خاطر جاري شدن آب در چشمه غربال بيز و سبز بودن مناطق ييلاقي امسال نسبت به سال گذشته مسافران و گردشگران بيشتري در ايام نوروز از اين شهرستان بازديد كنند.
اين مسئول اظهار داشت: تمام تمهيدات لازم با همكاري ساير دستگاه هاي دولتي و تشكل هاي مردمي براي پذيرش و پذيرايي از مسافران و ميهمانان نوروزي انجام شده است.
جلوداري افزود: اعضاي ستاد اسكان از مدت ها قبل براي فراهم كردن آسايش مسافران جلسه هاي متعددي را برگزار كردند.
همچنين مدير آموزش و پرورش مهريز گفت: تعدادي از مدارس در شهر و برخي روستاها براي پذيرش، ثبت نام و اسكان مسافران نوروزي در نظر گرفته شد كه از 25 اسفندماه جاري در خدمت مراجعه كنندگان است.
سيدعلي كارآموز افزود: كلاس ها با امكانات مورد نياز تا پايان تعطيلات نوروزي سال 1398 در اختيار عموم مسافران و به خصوص فرهگيان قرار مي گيرد.
مركز شهرستان 55 هزار نفري مهريز در 30 كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.
7541/ 2047/